BMW 750 Ld
test

BMW 750 Ld

Zaostřeno na technologie
1
  • BMW řady 7 můžete ovládat přes chytrý telefon, Apple Watch, tablet umístěný v autě, ovladač, který je součástí výbavy, a také pomocí gest
  • Klimatizovaná a masážní sedadla s funkcí vyhřívání jsou zde samozřejmostí
  • Koupí BMW řady 7 získáte i non-stop asistentku na telefonu, která za vás například zařídí rezervaci hotelu
  • Pod kapotou pracují čtyři turba v kombinaci se šesti válci

Svojí technologickou vyspělost dává každá automobilka najevo především ve svých vlajkových modelech, ze kterých se všechny technologie postupně dostávají do nižších modelových řad. A to je i případ BMW, konkrétně vlajkové, sedmičkové řady, která toho nabízí opravdu spoustu. My jsme si na test vzali model 750 Ld, ze kterého si spoustu technologií vzalo i nové BMW řady 5.

Podle názvu je vám asi jasné, že k dispozici jsme měli prodlouženou variantu. Testovací model byl v matně černém laku, za kterým by se ohlédl snad i nevidomý. Zapomeňte na Zaru, H&M a podobné – tady se hraje vyšší liga. Matně černý lak pochází od divize BMW Individual a dáte za něj 100 tisíc korun. Masivní přední ledvinky, poutavý lak, na zádi dvě koncovky výfuku a opomenout bych neměl ani 20palcová kola – to vidíte, když se s tímto vozem potkáte.

Chytré systémy a funkce: začíná to klíčkem

Jestliže dostanete do ruky i klíček, pak vás může také překvapit. A právě tady započneme naše pouť, během níž si povíme o všech možných technologiích a vychytávkách, které v BMW řady 7 můžete mít.

BMW 750 Ld – zaostřeno na technologie

Klíček. První věc, kterou dostanete. Jde o poměrně masivní gadget, který v sobě má stejně jako BMW i8 zabudovaný displej. Na displeji můžete kontrolovat, zda je auto zamčené, nastavit čas odjezdu, abyste v autě měli příjemnou teplotu nebo zjistit informace o dojezdu. Vše funguje, jen pokud jste blízko auta. Pomocí klíčku můžete s mnichovskou limuzínou i parkovat. Pokud potřebujete auto ponechat v úzkém místě, kde by se vám hůře vystupovalo, pak stačí auto připravit tak, aby poté jen zajelo směrem dozadu či dopředu. Zatáčet skrz klíček totiž nemůžete. Jde o technologii, z níž většině lidí spadne brada. Přesto si však myslím, že nejde jen o efekt a najdou situace, kdy se vám tahle funkce může hodit. Nabízí se otázka, co se s klíčkem stane, když se vybije. Do auta se normálně dostanete a pro zpřístupnění jeho nadstandardních funkcí jej necháte nabít pod loketní opěrkou, kde se nachází bezdrátové nabíjení, které ocení i váš chytrý telefon. Tedy pokud nejde o iPhone.

Vezměte si týden dovolenou

Nechme klíček klíčkem a pojďme za volant. Po otevření dveří na vás dýchne nejen luxusně zpracovaný interiér, ale také vůně. Do BMW řady 7 si můžete nainstalovat hned trojici vůní a interiér si s nimi libovolně vyvonět. Vůni můžete aplikovat jak manuálně, tak automaticky, kdy se sama stříkne do interiéru při otevření vozu. No nic, nezbývá než se usadit do kožené sedačky, kam zaplujete jako do gauče v obýváku. Elektricky nastavitelná, klimatizovaná, vyhřívaná a masážní sedadla jsou zde stejnou samozřejmostí jako východ slunce.

Před volantem najdete displej. Ten bohužel nenabízí tolik možností jako například konkurenční Audi a jeho virtual cockpit. Design se vám mění podle zvoleného jízdního režimu. Uprostřed interiéru je pak displej o velikosti 10 palců, na němž běží nový systém iDrive. Ten postupně dostávají i další modely jako BMW X5 nebo BMW řady 5. Infotainment je nově i dotykový a podporuje také ovládání gesty. Jednoduchým kroužením prstu v prostoru nad loketní opěrkou si tak zesílíte hlasitost, opačný směrem hlasitost snížíte a například gestem, které připomíná vypíchnutí očí, audio zcela ztišíte. Musím říct, že ovládání funguje až nečekaně dobře. Pro fajnšmekry je pak určená 3D parkovací kamera, kde si pohled na automobil můžete otáčet opět pomocí gest. Vše snadno pochopíte, pokud se podíváte na naše video.

Systém nabízí všechno, na co jste u iDrive zvyklí: nastavení vozidla, připojení telefonu, média či permanentní připojení k internetu. Číst si tak můžete zprávy, koukat na počasí a podobně. Ačkoli se BMW díky řadě 5 stalo první automobilkou, která nabízí bezdrátové CarPlay, tak v té sedmičkové si neužijete CarPlay ani přes kabel. S Android Auto také nepočítejte.

Jenže BMW řady 7 má ještě jednu vychytávku, a to virtuální asistentku, která je vám k dispozici non-stop. A co pro vás může udělat? Zarezervovat hotel v okolí nebo zjistit adresu například restaurace, kde se máte potkat s klientem, a poté vám ji poslat do vozidla. Moc příjemná věc.

Jenže BMW řady 7 má ještě jednu vychytávku, a to virtuální asistentku, která je vám k dispozici non-stop.

BMW řady 7 však není o předních, ale spíše o zadních sedadlech. Podobně jako v Mercedesu třídy S se velmi rádi necháte hýčkat vším možným.

Je libo kancelář či relaxační zónu?

Vítejte na nejčestnějším sedadle v autě. Skoro ani nevím, čím začít. Tak třeba prostor, i když je možná drzost u prodloužené verze BMW řady 7 cokoliv řešit. Na nohy má místa dostatek i basketbalista a v případě nastavení sedačky zapomeňte na osu x a y, ale rovnou si přeříkejte celou abecedu. Stisknutím jednoho tlačítka na dveřích si můžete přední pravou sedačku odsunout a sklopit. Sklopí se vám také jakási podnožka, kam si můžete položit nohy. Zde se hraje opravdu jiná, sedmičková liga. Vyhřívání sedadla mluví za vše – nejde pouze o sedadlo, které hřeje, ale také o zadní i přední loketní opěrku a v případě zadního sedadla také o zmíněnou opěrku na nohy. Když se rozhodnete si dát dvacet, pak si s trochou fantazie můžete připadat jako v masážním salónu. Na výběr máte hned z několika masážních funkcí.

Zadní sedadla jsou rozdělena opěrkou, v níž se nachází 7palcový tablet značky Samsung. Ten je přes Wi-Fi připojený k automobilu a můžete z něj obsluhovat prakticky vše, na co si vzpomenete. A samozřejmě že si tablet nebudete vyndávat sami. Sice v autě není žádná asistentka, která by vám ho podala, ale po stisknutí tlačítka vám efektně vyjede.

Co vše můžete ovládat? Klimatizační podmínky ve voze, vyhřívání sedadel, masážní funkce, média, sluneční roletky, sledovat informace o jízdě, měnit osvětlení interiéru a v neposlední řadě si volit televizní programy. Že jsem vám neřekl, že v BMW řady 7 máte i na zadních sedadlech dvě televize? Tak teď už to víte.

Zahalit interiér můžete hned do několik barevných kombinací dle preferencí vaší partnerky či vaší nálady. Prakticky všechny funkce, které můžete dělat přes tablet zvládnete i přes dva televizory na zadních sedadlech. Nemusíte je ovládat nutně tabletem, ale sáhnout můžete po ovladači, který každý znáte od vašich televizorů. Koukat nemusíte jen na televizi, ale pokud se zrovna s řidičem nechcete bavit, tak mu vyplníte navigaci, která se pošle i na přední infotainment a zatímco řidič bude ukrajovat kilometry vy můžete číst zprávy, koukat na počasí či si ladit sedadlo a pouštět masáže.

Ovládání auta přes aplikaci ve vašem chytrém telefonu není doména jen BMW i3 nebo BMW i8, ale umí to i další modely BMW 330e, BMW X5 a další. BMW řady 7 nevyjímaje. Zkontrolovat můžete zda je auto zamknuté, zvládnete ho také odemknout, zatroubit nebo si na parkovišti nechat auto rozblikat. K dispozici je i aplikace pro Apple Watch.

Do jisté míry se dá říci, že veškeré funkce, o kterých je v případě BMW řady 7 řeč můžete provádět jak skrz přední infotainment, tak i ten zadní, popřípadě využít tablet. Vždycky máte právo volby.

K dispozici je uprostřed palubní desky i NFC pro rychlé párovaní telefonu. Po odemknutí vozidla se ze zrcátek rozsvítí „světelný koberec“, přes který si nastoupíte do vozidla, a pokud zrovna sedáte dozadu, tak mezi sedadly můžete mít i chladící box, který vás vyjde na 37 934 plus nějaký ten Dom Pérignon – cokoli horšího se sem prostě nehodí.

Technika a spotřeba: když máte rádi matematiku

Osm (úrovní automatu),šest (válců), čtyři (turba), čtyři (hnaná kola) a čtyři (místa pro pasažéry). A přidat bychom mohli ještě jednu čtyřku, protože pokud se rozmlsáte, tak si ze svého účtu můžete rovnou odečíst čtyři míče.

Výkon třílitrového naftového šestiválce je 294 kW, tedy téměř 400 koní, a točivý moment činí 760 Nm. Na stovce jste rychleji, než váš kámoš napočítá do pěti, a to musíte rozhýbat dvě tuny. Papírová spotřeba má být 5,9 litrů, což je stejně trapný vtip jako většina o blondýnách. Jezdit budete za 8–12 litrů podle toho, jak těžkou máte nohu.

Pod kapotou sice máte čtyři turba, ale v praxi většinu času budou pracovat dvě nízkotlaká a jedno vysokotlaké. Druhé vysokotlaké se přidává přibližně ve 2 500 otáčkách za minutu. Jde tedy prakticky o totožný motor, jako byl dříve v třikrát přeplňovaném šestiválci, jen inženýři přidali jedno vysokotlaké turbo.

Možná jsem do auta sedal až s velkým očekáváním. Čtyři turba sice mají výborný zátah, ale přesto jsem čekal ještě víc. Ne nadarmo se říká, že objem ani počet válců dokonalé přeplňování nenahradí. Na druhou stranu na silnici předjedete skoro všechno co potkáte, a to ještě s poměrně rozumnou spotřebou. Však je řeč o prodloužené limuzíně, která svojí délkou postraší nejednoho řidiče, který se u vás bude ucházet o zaměstnání. Pokud si dokonce rádi plánujete schůzky v obchodních centrech, tak vám pak nezbývá než řidiči popřát hodně štěstí. Nebo mu spíše poradit, ať si sjedná sakra dobrou pojistku.

BMW 750 Ld
Počet válců 6
Zdvihový objem 2 993 ccm
Nejvyšší výkon 294 kW
Zrychlení 0 - 100 km/h 4,7
Délka 5 238 mm
Šířka 1 902 mm
Výška 1 479 mm
Rozvor 3 210 mm

Velmi mě překvapil podvozek. Těžko porovnávat, když nemáme přímé srovnání, ale subjektivně mi podvozek přišel pohodlnější než v Mercedesu třídy S. Každopádně jde o podobné hodnocení, jako se rozhodovat, zda si koupíte McLaren P1 nebo Porsche 918 Spyder. Ve finále to bude o vašich preferencích a především sympatiích k jednotlivým automobilkám.