Volvo XC90 T8
test

Volvo XC90 T8

Pojízdná Ikea budoucnosti
5

Dlouhých dvanáct let trvalo než Volvo svou osvědčenou XC90 nahradilo novým modelem, to je ve v automobilovém průmyslu v podstatě věčnost. Hlavně díky faceliftu tento vitální stařeček však pořád dokázal potěšit oko i ke konci svého dlouhého životního cyklu. Před dvěma roky přišla nová generace hrající úplně na novou notu. Poctivý Volvo základ doplnila o nejmodernější technologie a samozřejmě slušivý kabátek, který se však pořád snaží držet severský směr. Změny se musely samozřejmě odehrát také pod kapotou.

Design a karoserie: Thor se dal na modeling

Vzhled námi testované verze lehce zlepšil paket od R-Design. I když náš kousek neoplýval těmi největšími koly ani nejpřitažlivější barvou, stejně jde podle mě o jedno z nejkrásnějších SUV na trhu. Všechny okoukané audiny, BMW a mercedesy se můžou proti hezky krychlovitému tvaru jít zahrabat do sněhu. Zlí jazykové tvrdí, že je design až moc americký. Můj soukromý názor je, že stejně jako u předchozí generace budou linie stárnout jen velmi pozvolna, a jde o povedenou kombinaci klasiky a moderny. Navíc nevypadá vůbec tak těžkopádně jako ingolstadtský kolega.

Volvo XC90 T8 – test

Všude vás doslova oslní technologie LED. Vepředu jsou světla opatřena pouze touto technologií a už s předstihem můžu prozradit, že budete chtít zůstat déle v práci jen proto, abyste mohli jet domů za tmy. Zadní světla pak jasně odkazují na předchozí generaci, stejně tak i celá silueta vozu. SUV je vysoké 1 776 mm, široké 2 008 mm a dlouhé 4 950 mm, což je víc než BMW X5 i Mercedes-Benz GLE. Volvo si nemůže vyskakovat jen na obří Audi Q7, které má na délku jako jediné přes 5 metrů. V základu přijede XC90 na 18palcových kolech, výbava R-Design začíná na dvaceti palcích s rozměrem pneumatik 275/45. Ani ty však nepatří mezi to největší – opatřit si můžete i obří 22palcové disky. V konečném důsledku nezáleží, na jakých kolech budete Volvo mít, neb vždy bude dostatečně reprezentativní, přitažlivé a odlišné a nejeden váš kolega nebo kamarád po něm bude pošilhávat.

Technika a výbava: Každý válec 100 koní?

Pohon Volvo označuje jako T8 Twin Engine, což značí dva druhy motorů. Úmyslně zdůrazňuji dva druhy, protože v útrobách tohoto Švéda najdeme 3 pohonné jednotky. Twin Engine samozřejmě kombinuje dva elektromotory a benzinový agregát. I samotný čtyřválec o objemu dva litry by dokázal potrápit 315koňový osmiválec. Dostatečné přeplňování totiž zajišťuje výkon 320 koní a 400 Nm točivého momentu. V nízkých otáčkách udržuje dostatečný tlak kompresor společně s turbodmychadlem. V 3 500 otáčkách za minutu se kompresor odpojí a nechá v tom turbodmychadlo, aby zbytek „dofoukalo“ samo. Teorie říká, že si každý vstřikovač sám měří tlaky ve válci a přizpůsobuje si dávku paliva. Chod motoru má být vyrovnanější a úspornější, pořád ale poznáte, že máte pod kapotou čtyřválec. Malinko se přikláním k názoru, že by méně přeplňovaný šestiválec udělal svou práci možná i se stejným výsledkem a k tomu přihodil příjemnější zvukový projev.

Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)

Pojďme se ale posunout od benzinu k elektřině. Na zadní nápravě najdete elektromotor, který byl hlavním důvodem k otestování tohoto švédského prince SUV segmentu. Synchronní motor s permanentními magnety si umí sám poradit s celými 2 280 kilogramy. Vůz si s elektromotorem o točivém momentu 240 Nm a výkonu 88 koní vystačí až do rychlosti 110 km/h a až potom zapojí 4 písty. Elektromotor samozřejmě hraje velkou roli také v režimu POWER, kdy máte možnost rozběsnit všech 407 koní. V režimu PURE zaměřeném na ekologickou jízdu pak zase umí hezky rekuperovat a doplnit trochu „šťávy“ zpátky do baterií. Hmotnost vodou chlazeného elektrického pomocníka nepřekračuje 34 kilogramů.

Ve Volvu si ale řekli, že dva motory jsou málo. Poblíž motoru se proto nachází takzvaný CISG (Crank-Integrated Starter Generator), tedy integrovaný elektromotor, který umí dobíjet baterii v režimu CHARGE, kdy čerpá ze sil čtyřválce a energii posílá do baterek. Na oplátku pak benzinovému motoru pomůže nastartovat a ještě přidá 46 koní a 150 Nm točivého momentu při sportovních choutkách. Přebytečných 18 kilogramů druhého elektromotoru se částečně ztratí díky chybějícímu startéru i alternátoru. Při vývoji se s tímto generátorem již počítalo a vypadá to, že jde o rozumnější řešení, než mít odděleně startér i alternátor.

Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)Volvo XC90 T8 (2015)

Všechny tři základní elementy pohonu jsou proto vsazeny do modulární architektury SPA, která je lehčí, bezpečnější a už od počátku projektovaná pro elektrifikaci. Výkon celé soustavy pak činí velmi slušných 407 koní (320 koní benzin a 88 koní elektromotor) a točivý moment 640 Nm (400 benzin a 240 Nm elektromotor). Sílu toho SUV deklaruje zrychlení na stovku za 5,6 vteřiny, což je jen o půl vteřiny více, než má například aktuální Porsche Boxster. Kombinovaná spotřeba by měla činit 2,1 litru na sto kilometrů při produkci pouze 49 gramů CO2 na jeden kilometr.

Diskuze ke článku
Peter
Dalo by sa aj za 4-5 litrov jazdiť ale keď si kúpite auto za vyše 100 000-tisíc eur tak vám je jedno či jazdite a 2 alebo 10 litrov . :-)
Josef
No je to pěkné, ale co je trošku absurdní je fakt, že Českou Republiku Volvo pasovalo na druhořadou zemi a na rozdíl od všech ostatních (včetně Polska atd.) tady nefunguje Volvo On Call ... Je super koupit si auto za 100 000 EUR , ale nemít možnost zapnout si dálkově topení, klimatizaci, mít údaje o vozidle na mobilu atd. (jako to mají všude jinde), je trošku degradující ... A Volvo na to kašle
Slava
Nove Volvo XC90 je krasny vuz ale diky nemu se dobre seznamite s servisem. Po asi 2 preinstalovanich software dnes zase neco odeslo. Palubovka nesviti a auto jelo v nouzovem rezimu asi 20 km/h. Jelikoz je v zaruce odtahli mne k nejblizsimu servsu a predali oktavku jako nahradni vuz :-). Ctvrte volvo ale posledni....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze