Za zapůjčení vozů na test děkujeme Teslička.cz
Tesla Model X Performance
Rozměry | 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 572 kg |
---|---|
Výkon | 580 kW |
Baterie | 102,4 kWh, NACS, Mennekes |
Dojezd | 548 km (WLTP) |
Dojezd elektromobilů se neustále prodlužuje a papírovým etalonem v této disciplíně je Tesla. Její elektromobily se pravidelně chlubí dojezdem přes 500 kilometrů, který je také softwarovými updaty pravidelně prodlužován. Jaká je ale realita? Jednotlivé Tesly jsme se rozhodli otestovat na typické české dálniční trase z Prahy do Olomouce a jako první přišla na řadu největší Tesla, zároveň ve své nejvýkonnější verzi. Jde o Teslu Model X Performance Ludicrous s rokem výroby 2020 (tedy v nejnovější verzi Raven) s výkonem necelých 800 koní, zrychlením z 0 na 100 km/h za 2,8 vteřiny a udávaným dojezdem 548 km dle WLTP. Auto má baterii s kapacitou 102,4 kWh a využitelnou kapacitu 93,7 kWh. Vůz byl obut na zimních 20palcových pneumatikách. Jak test probíhal se podrobně dozvíte na našem videu níže, výsledek pak následuje.
Jaký je reálný dojezd Tesly Model X na dálnici?
Test jsme startovali při teplotě 1 °C na Superchargeru ve Vestci u Prahy, kde jsme nabili na 98 %. Auto v tu chvíli indikovalo dojezd 452 kilometrů, a to i přestože v navigaci již byl zadán cíl v podobě Superchargeru Olomouc, který byl vzdálen 275 kilometrů. Přitom podle navigace již auto předpokládalo, že do cíle dojedeme pouze s 15 % baterie. Rozdíl mezi dojezdem indikovaným na přístrojové desce, který nereflektuje trasu, a realitou indikovanou pouze v navigaci, tak v tomto případě činí téměř 150 kilometrů.
Na trase se postupně oteplovalo až na 6 °C, bylo slunečno a sucho, tedy až na nižší teplotu příznivé podmínky. Celou cestu jsme udržovali rychlost 131 km/h (Tesla přeměřuje o 1 km/h), případně maximální povolenou rychlost v daném úseku či co doprava umožnila. Dosáhli jsme průměrné rychlosti 115 km/h. Po celou dobu jsme pak měli klimatizaci nastavenou na 21,5 °C. Tesla za celou trasu ukázala spotřebu 26,5 kWh na 100 km, podle skutečně spotřebovaného objemu energie však je spotřeba vyšší. Do cíle jsme totiž dorazili s 11 % baterie a po započítání bufferu cca 4 % pod 0 % nabitím jsme tak spotřebovali za celou trasu 77,77 kWh, což je o 4 kWh více, než ukazuje auto. Podle všeho totiž Tesla nezapočítala spotřebu některých spotřebičů nebo topení. Dle skutečně spotřebované energie tak byla spotřeba 28,1 kWh na 100 km. Pokud byste tedy vyjížděli se 100% nabitou baterií a dojeli s 0 %, je reálný dálniční dojezd v těchto podmínkách necelých 320 kilometrů, z Prahy do Olomouce byste tak s velkou rezervou, komfortně a bez jakéhokoliv omezování, dojeli bez nutnosti nabíjení. Od deklarovaného dojezdu 548 km dle WLTP nebo 452 km, který ukazuje auto, je však reálná hodnota velmi vzdálená. Pokud by na trase bylo menší procento dálnic, případně jsme rychlost snížili byť jen o 10 km/h, byl by dojezd znatelně delší, protože pro elektromobily je obecně vyšší rychlost nejméně vhodná a dojezd na dálnici je tak citelně kratší, než při provozu ve městě nebo na silnicích 1. třídy.
Rychlost nabíjení a cesta zpět
Na cestu zpět jsme nabíjeli na Superchargeru v2 v Olomouci s maximálním výkonem 135 kW. Maximální výkon, kterého auto dosáhlo, byl 131 kW. Na cestu zpět jsme potřebovali nabít alespoň na 90 %, což z 10 % trvalo Modelu X přesně 51 minut, přičemž 90 % nabití znamená dálniční dojezd zhruba 290 kilometrů. Abychom otestovali kompletní rychlost nabíjení, odpojili jsme auto až při 99 %, kterých Tesla dosáhla za 1 hodinu a 18 minut. Do auta jsme přitom doplnili 82 kWh energie. V případě ultrarychlého nabíjení je ale nutné počítat s určitými ztrátami, které jsou v dodané energie již započítané.
Délka nabíjení a dojezd
Z 10 % do | Délka nabíjení | Reálný dálniční dojezd při naměřené spotřebě |
---|---|---|
30 % | 9 minut | 100 km |
50 % | 19 minut | 166 km |
70 % | 31 minut | 233 km |
80 % | 40 minut | 266 km |
90 % | 51 minut | 300 km |
95 % | 62 minut | 316 km |
99 % | 80 minut | 330 km |
Vzhledem k pomalému nabíjení nad 90 % nabití nemá Teslu smysl při reálném provozu nabíjet právě na více než 90 % a při delší trase se vyplatí spíše využít vyšší nabíjecí výkon při nižších úrovních nabití. Pokud bychom však vyjížděli jen s 90 % nabití, byl by reálný dojezd jen kolem 290 kilometrů, s čímž je potřeba na delších trasách počítat.
Na cestě zpět jsme pak dosáhli totožné spotřeby jako na cestě do Olomouce, tedy dle spotřebované energie 28,1 kWh/100 km a dle palubního počítače 26,5 kWh/100 km. Po celou cestu bylo zhruba 6 °C, slunečno a sucho.
Mám relativně krátce služební Tesla 3 Long Range a druhé auto Octavia Scout. Teslu nabíjím z 230V zásuvky příkonem pouhých 3kW a je mi to jedno - nestojí mě to ani 2 minuty času za měsíc. Ani jsem ještě nenamontoval Wall box, protože je mi to jedno. Vystoupím z auta, jdu kolem kabelu, dám ho tam (někdy). Do 100% jsem nabil za celou dobu 2x a ani na dlouhé trasy se nestresuju. Na 9.000 km jsem pronabíjel 1900 kWh ze zásuvky. Když už někde nabíjím, tak jen, že si to chci zkusit, jaké to vlastně je. Vypadá to asi tak, že zastavím například u MC Donald v Mladé Boleslavi, dám nabíjet a jdu si odskočit, pak koupit něco k jídlu. Vyřídím jeden telefonát a mám dobito o 60-80km. Vytahuji kabel a jedu. Superchargery jsem neměl moc šanci vyzkoušet, ale to je jiná liga. Na Scoutu mezi tím strašně zrezly kotouče. Takže asi tak je elektromobil k vzteku. Už nikdy si nechci koupit nové benzínové auto - tohle se mnou sdílí asi tak 98 procent lidí, kteří si pořídili elektromobil. Jasně, elektromobil má nějaké chyby. Ale kdybyste měli elektromobil 10 let a pak Vám někdo řekl, ať si koupíte benzin nebo naftu, zcela určitě byste mu řekli, že asi upad.
A co je hned v první větě? Srovnání s wltp dojezdem, což je přeci hloupost.
Každý přeci ví, že WLTP není měření pouze dálnice!
Ale má to být nějaká kombinace odpovídající realitě.
A taky každý ví, že to ani náhodou realitě neodpovídá, stejně jako tabulkové hodnoty spotřeby u spalováků.
Daleko víc realitě odpovídá Americká norma EPA.
Ale i ta neměří spotřebu jenom dálnice.
Takže realita se musí připočítat nějakým koeficientem což pro WLTP je zhruba 20-30 % dolů.
Tj z 550 se stane 450 km
Ale je o kombinaci takže když už srovnáte s WLTP tak byste museli připočítat poměr o to kolik je v této normě zastoupena dálnice?
A ne brát to jako Betynkou mincí.
Každý přece ví že EV žere v malých rychlostech ve městě o dost méně než ve velkých jako je dálnice.
A za další každý ví že v zimě žere Ev také o dost více než v létě.
Takže při započtení těchto skutečností mne dojezd pro toto zvolené období a trasy vlastně vůbec nepřekvapuje a odpovídá realitě.
Pro město a léto by to bylo přesně naopak došlo byste třeba i daleko víc než WLTP klidně i 600km.
Ale to by byl článek stejně o ničem jako tento. Akorád v bledě modrém.
Pro spalovák s naftou je tento poměr naopak přesně obráceně. Ve městě to žere o hodně víc než na dálnici.
Osobně nevím proč pořád každý řeší přesně dojezd.
Stačí jen trochu zapojit mozek a je mi jasné že dojezd každého auta není stejný a závisí na tolika věcech že nemá cenu ho počítat přesně.
Stačí vědět zhruba. A z parametrů auta je zhruba vzdy člověk odvodí.
Velké EV , baterie 100 kWh,
dojezd léto dálnice 350km, město 500-600 km
Zima o 20% méně
Menší EV, baterka 50 kWh
Dojezd léto dálnice 200 km, město 250-350 km
Zima o 20% méně.
Všechno velmi zhruba. Není se to potom v závislosti na autě, typu řidiče, počasí, topení klima atd. Např pro Hyundai můžete počítat s tím že má daleko menší spotřebu než např Volkswageny. A pro Nissan zase počítat s tím že mají spotřebu větší.
Atd.
Tenhle test je jinak dobrý dělat ale popis v článku je úplně o ničem.
Tento test ukazuje pouze dojezd jeden konkrétní za těchto konkrétních podmínek. Nic víc nic míň.
Ale toto vysvětlení bohužel v článku chybí.
A pokud teplota spadne na 10pod nulou(posledni tyden) tak jste uplne nekde jinde.
S Teslou X musite jezdit do 110km/h. Katastrofalni kvalita zpracovani, cena pres 2mil.
A co kdyz prijedete k nabijecce a stoji tam dalsich 5Tesel?
EV ma smysl jako 2.nebo 3.auto v rodine, do mesta a kolem komina a pokud bydlite v rodinem dome aby jste nebyli zavisli na nejake nabijecce.
A na to nepotrebujete X P100D.
Muj nazor.