Malý městský elektromobil Smart EQ forfour jsme již testovali ve verzi po faceliftu, který proběhl v roce 2020. Tehdy se ale nedalo říci, že by šlo o levný elektromobil. Jeho výhodami jsou malé vnější rozměry a úžasný rejd, díky čemuž je ve městě jako ryba ve vodě. Ale cena téměř 600 tisíc korun nebyla nijak nízká, když v té době bylo možné koupit Škodu Citigo-e iV s delším dojezdem a rychlonabíjením o poznání levněji. V bazarech je ale situace jiná, protože Citigo si díky zmíněným výhodám lépe drží cenu. Smart EQ forfour se navíc vyrábí jako elektromobil déle a je možné sehnat i levnější starší kousky.
Technické parametry smart forfour (2016) electric drive
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 60 kW, 81 koní, točivý moment: 160 Nm |
Baterie | 17,6 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,1 kWh / 100 km, dojezd: 155 km |
Cena od | 600 000 Kč |
Nás zaujal Smart EQ forfour z roku 2019, který byl v nabídce AAA Auto za 220 tisíc korun. Ten se sice již prodal, ale aktuálně je v nabídce stejně starý kus s podobným nájezdem kilometrů, tedy 30 tisíc, a s podobným stavem baterie, konkrétně SoH 93 %. Stojí 240 000 Kč, což je na 5 let starý ojetý elektromobil s tímto nájezdem solidní. Je ale potřeba počítat s tím, že to je auto jen pro někoho, kdo se pohybuje pouze na krátkých trasách, ideálně po městě nebo mimo dálnice. Pokud ale hledáte levný elektromobil jako druhé auto do rodiny, se kterým máte v plánu dojíždět třeba do práce, pak čtěte dál.
Ojetý elektromobil jen s uvedením zdraví baterie
Skupina AURES Holdings, do které AAA Auto patří, si u elektromobilů zakládá na tom, že vyhodnocuje stav baterie a vozy se špatnou baterií nevykupuje. Následně u všech prodávaných elektromobilů uvádí informaci o zdraví baterie, tedy SoH (state of health). Tento Smart EQ forfour má 93 % původní kapacity. Z původního dojezdu 160 km podle NEDC by tedy mělo zbývat ještě cca 149 km. To je ale teorie, víme, že hodnota podle NEDC byla velmi optimistická. AAA Auto u elektromobilů uvádí i reálné hodnoty dojezdu v různých režimech (město, mimo město a dálnice) a zároveň dvě hodnoty: jednu pro léto, druhou pro zimu. Případně si můžete posuvníkem navolit konkrétní teplotu v rozmezí od -10 °C až po 23 °C. Tyto hodnoty dojezdu se mi ale naopak zdají příliš pesimistické, takže jsem si to raději vyzkoušel sám.
Za týden, kdy jsem Smart EW forfour testoval, jsem najel přes 300 kilometrů a testoval hlavně dojezd při mých reálných cestách. Jezdil jsem většinou kombinaci dálnice a města. Jelikož test probíhal ještě v chladnějším období, teploty se většinou pohybovaly mezi 0 až 12 °C a topení jsem měl nastavené na 22 °C. Auto po plném nabití ukazovalo dojezd 146 km, ale pravděpodobně nepočítá s degradací 7 % a je optimističtější, než je realita. Při jízdách mezi Berounem a Prahou jsem pak dosahoval dojezdu okolo 100 km. Když jsem jezdil jen na kraj Prahy, takže byl větší podíl dálnice, reálný dojezd byl 91 km. Při zajíždění více do centra, kdy převažoval městský provoz, se pak dojezd dostával ke 110 km.
smart EQ forfour - chytré auto do města
Tyto hodnoty dojezdu by mi stačily za předpokladu, že mohu nabíjet doma. Vůz totiž nemá rychlonabíjení stejnosměrným proudem, takže není tak jednoduché rychle doplnit energii na cestách. Na druhou stranu, díky výkonné 22kW palubní nabíječce se malinká baterie nabije z 10 na 80 % za 33 minut na AC nabíjecí stanici. To je podobný čas, jako u mnoha elektromobilů trvá v tomto rozsahu rychlonabíjení. Ale u těch na to pak ujedete několikanásobně delší trasu.
Problém u Smartu ale nastal, když jsem ho chtěl nabíjet na domácím wallboxu A-Z Cube, protože tam auto zobrazilo na displeji chybovou hlášku a odmítlo se nabíjet. Když jsem zjišťoval důvod, dodavatel wallboxu viděl problém v autě a technik z AAA Auto zase ve wallboxu. Jelikož se auto nabíjelo na všech veřejných stanicích bez problémů, přikláním se spíše k variantě B, ale nová auta se mi na tomto wallboxu nabíjí bez problémů. Evidentně je tedy problém někde mezi tímto typem wallboxu a testovaným autem.
Smart EQ forfour je dobré volba, ale vyzkoušejte nabíjení
Až na tento problém jsou ale moje dojmy veskrze pozitivní a auto splňuje moje požadavky na vůz do města, případně dojíždění ze „satelitu“, jak je tomu v mém případě. Interiér působí i po 4 letech solidně a je vidět, že je kvalitně zpracovaný, auto působí hravě včetně usměvavého výrazu, do kufru se vejde nákup i s basou piv a nabíjení je sice jen AC, ale až 22 kW (byť s vyšším SoC výkon klesá). Vypadá to, že v městském provozu by mohlo navíc zvládnout dojezd okolo 100 km i v zimě, protože podmínky při testu se blížily průměrné zimní teplotě u nás. Pokud tedy hledáte levný elektromobil například na dojíždění do práce, je Smart EQ forfour dobrá volba. Když budete nabíjet z běžné zásuvky, mělo by to být bez problémů, ale pokud máte wallbox, doporučuji vyzkoušet, zda se z něj Smart nabíjí.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Považuji to za vlastnost, nikoliv vadu.
Jinak 22kW nabíjení je dar, nikoliv prokletí. Pokud se člověk pohybuje po síti Schwarz gruppe, či Bauhaus, nabíjí rychle a levně skoro všude. Takhle se dá otočit Praha za 72hal/km oproti "rychlonabíjení" citigo, které ale zvedne cenu na dvojnásobek...
Chybí mi ale možnost snížení rychlosti nabíjení, protože než nakoupím, je dávno nabito. 😉
Časem to snad někdo pochopí a bude stavět více lowcost AC s volitelnou rychlostí nabíjení na vybraných výletních a nákupních místech místo jednoho, či dvou "silných" drahých stojanů.
Jedu na Bouzov? Kolik času tam asi strávím? Deset minut to nebude... prohlídka, oběd, okolí...