smart EQ forfour
test

smart EQ forfour

Chytré auto do města

Smart EQ forfour je sice malinké městské auto, ale přesto je největším vozem značky smart. Podle názvu značky by se dalo čekat, že to bude „chytré auto“, tedy jakýsi počítač na kolech. Ale ve skutečnosti je tento malý elektromobil chytrý v jiném směru.

Toto byla moje první osobní zkušenost s vozy smart. Jelikož jde o dceřinou firmu Mercedesu a elektromobil EQC je nabitý zajímavými technologiemi, čekal jsem ve smartu něco podobného, ovšem v podstatně menším provedení. Smart EQ forfour ale rozhodně není žádný počítač na kolech. Má poměrně jednoduchou techniku, ale přesto bych o něm řekl, že je to chytré auto do města. A navíc stylové.

Technické parametry smart forfour (2020)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 3 495 × 1 665 × 1 554 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon81 koní, točivý moment: 160 Nm
Baterie17,6 kWh, konektory: Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 155 km
Infotainment7" dotykový displej
Cena591 690 Kč

Obecně jsem zastánce spíše elektromobilů s menšími bateriemi, protože jsou efektivnější a ekologičtější než vozy se zbytečně velkou baterií, jejichž kapacitu drtivá většina majitelů ani nevyužije. Ale 17,6 kWh se i mě zdálo málo, testoval jsem hodně elektromobilů, ale žádný z nich neměl baterii pod 20 kWh. Navíc mě děsila absence rychlonabíjení. Co když mi nebude stačit dojezd a budu potřebovat někde rychle nabít?

Na rozdíl od některých konkurentů je ale smart EQ forfour opravdu stylový – nejen zvenku, ale možná ještě více v interiéru. Není sice nabitý novými technologiemi, ale má pro mě naprosto dostačující infotainment s možností propojení s telefonem přes Android Auto nebo Apple CarPlay. A designově je interiér zpracovaný hezky se spoustou originálních detailů. Nejvíc se mi líbil kulatý ukazatel výkonu, který si můžu natočit, jak mi to vyhovuje.

Obratné auto do města s dostatečným prostorem

Prostor uvnitř odpovídá velikosti auta, není ideální pro přepravu čtyř dospělých lidí, ale nouzově na kratší trasu se to dá, protože i já s výškou přes 190 cm jsem se vešel „za sebe“, byť jsem měl kolena namačkaná v opěradle přední sedačky a nejspíše bych jimi řidiče trochu tlačil do zad. Většinou jsem ale jezdil sám a běžně jsem parkoval v mezerách, které jsou kratší než moje „civilní“ auto (o 1,2 m delší než smart EQ forfour). Se smartem jsem do těchto míst, do nichž bych se jinak nedostal, v pohodě zajížděl. A navíc se díky délce necelých 3,5 metru a výbornému rejdu otočí takřka „na pětníku“, což se ve městě také často hodí.

Spotřeba se podle palubního počítače pohybovala většinou mezi 14 a 19 kWh/100 km podle typu provozu. Nejnižší byla do 90 km/h nebo v městském provozu. Na dálnici pak mírně přelezla 20 kWh na 100 kilometrů, ale u primárně městského auta ani to není nic hrozného. Teoretický dojezd kolísal, taktéž v závislosti na provozu, většinou mezi 90 a 125 km, ale i když jsem většinou nevyužíval možnosti nabíjení doma a nabíjel jen například během nakupování a podobně, tak mi dojezd stačil. Kolega Martin Pultzner ujel dokonce i 90 km dlouhou trasu po dálnici, byť s trochu lehčí nohou, tedy rychlostí do 110 km/h. Reálná spotřeba se nakonec ukázala nižší, než ukazoval palubní počítač, ale k tomu se dostanu později v seriálu Zaostřeno na spotřebu.

Palubní nabíječka má výkon 22 kW

Palubní nabíječka smartu EQ forfour umožňuje nabíjení výkonem až 22 kW, což je u baterie této velikosti naprosto dostačující. I během krátkého rychlonákupu, kdy jsem kupoval pár základních potravin, se nabila třetina baterie, u běžných nákupů to byly dvě třetiny. Takže ani tyto obavy se nepotvrdily. Naopak jsem si uvědomil, že to je výhoda, protože za rychlonabíjení se často připlácí, zatímco nabíjení přes Mennekes, tedy střídavým proudem, je za běžnou cenu elektřiny. Takže absence rychlonabíjení výměnou za nadstandardní palubní nabíječku o výkonu 22 kW je u městského elektromobilu chytré řešení. Relativně rychle pak nabijete na každé chytré lampě.

Závěr tedy je, že smart EQ forfour je nejen stylové, ale i chytré auto do města. A chytré ne tím, že by v něm byla spousta moderních technologií, ale tím, že je chytře navržené pro městský provoz a ani na příměstských jízdách, nejčastěji mezi Berounem a Prahou, jsem neměl problém s dojezdem. Větší baterie by tedy byla potřeba spíše pro pracovně zaměřené auto do města (například pro kurýrní službu), ale tím stylový smart EQ forfour není.

smart-forfour-2020
Klady
  • výkonná palubní nabíječka
  • výborná obratnost
  • kompaktní vnější rozměry
  • stylový design
Zápory
  • vyšší cena
  • kratší dojezd
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze