Mercedes se svým elektrickým SUV přišel na trh jako poslední. Tím myslím po Audi e-tron, Jaguaru I-PACE a samozřejmě i po Tesle Model X. Dalo by se tedy říci, že Mercedes nemá čím zaujmout a dorazil pozdě. To však rozhodně není pravda, protože Mercedes má hned několik trumfů, které mohou zákazníky přivést na jeho stranu.
Mercedes stále zachovává alespoň nějaký pořádek ve své nabídce. Mercedes EQC vychází z třídy GLC. Právě druhý jmenovaný model nám nedávno dělal v redakci společnost (můžete se těšit na recenzi), a to ve variantně kupé. Obě auta mají jinou masku, záď a disky kol, ale jejich „stejný základ“ je patrný. Obě auta měla i krásný modrý lak. Rozdíly najdete především v interiéru, kdy EQC sází na dva displeje vedle sebe, podobně jako Mercedes třídy A, naopak GLC má displej před volantem a uprostřed palubní desky. Oba modely však nabízejí nejnovější systém Mercedes-Benz User Experience, který je dle mého názoru ten nejlepší, který momentálně můžete používat, ale o tom až později.
Mercedes EQC - tvrdá konkurence pro Audi e-tron a Jaguar I-PACE?
Technické parametry Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 762 × 1 884 × 1 624 mm, 2 425 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 765 Nm |
Baterie | 88 kWh (80 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 110 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 454 km |
Cena od | 1 929 950 Kč |
Poprvé jsme se s Mercedesem EQC svezli už při světové premiéře v Norsku. První dojem byl převážně pozitivní, avšak až reálné podmínky na českých silnicích dokážou první elektrické SUV od Mercedesu důkladně otestovat. Pojďme nejdříve k parametrům. Mercedes má baterii o kapacitě 80 kWh a papírový dojezd je 400 kilometrů. Výkon činí 400 koní a k dispozici je 760 Nm točivého momentu. Veškerý výkon jde na všechna čtyři kola. Zrychlení z klidu na sto proběhne za čas okolo pěti sekund. Pocitově Mercedes zrychluje dobře, ale ve vyšších rychlostech už takovou sílu nemá. Rychlost samozřejmě roste poměrně raketovým tempem. Krásně se zde projevu vlastnost elektromobilu, tedy točivý moment, který máte k dispozici, kdykoli si vzpomenete.
Chápu, že pro většinu z vás je nesmírně důležitá spotřeba. Osobně si ale myslím, že to až tak důležitá informace není. Nicméně pokusím se vám sdělit, jak na tom vůz je. Cesty mimo město, když vynecháte dálnice a budete se trošku snažit, se dá jezdit i lehce pod 21 kWh na sto kilometrů. Obvykle však bude spotřeba trošku větší. Osobně jsem s EQC najezdil více jak tisíc kilometrů a spotřeba se ustálila na 29 kWh na 100 kilometrů. Než začnete říkat, že Mercedes postavil opravdu špatné auto, které si bere energii ze všech bezdrátových nabíječek, které po cestě potkáte, tak se začtěte do následujících řádků.
Výše se můžete podívat na mapu, kde najdete prakticky všechny moje cesty. Nějaké další kilometry jsem najezdil po Praze či jiných městech. Všimnout si můžete, že dálnici D11 jsem absolvoval hned čtyřikrát a dvakrát vyrazil na dálnici směrem do Mostu. Přiznám se, že na dálnici rozhodně nejezdím 110 km/h a občas se dostanu i na rychlost, která je na našich silnicích nelegální. Tím vás nechci navádět, ale spíše říct, že jsem se s EQC rozhodně nesnažil jezdit na spotřebu. A hned vám povím proč.
Podle mě není důležité, jestli EQC urazí o 15 kilometrů více než Audi e-tron nebo Jaguar I-PACE. Pokud jezdíte 100 až 150 kilometrů denně, tak je úplně jedno, jestli si koupíte Audi e-tron, Jaguar I-PACE nebo Mercedes EQC. A pokud jezdíte 350 a více kilometrů, tak elektromobil pro vás asi není nejlepší volbou. Mercedes EQC s lehkou nohou zvládne i 350 kilometrů, ale musíte se dost snažit. Každopádně pokud jste z Prahy, tak například do Litomyšle, Mostu, Plzně i Českých Budějovic dojedete a s trochou snahy se zvládnete vrátit i zpátky. Záleží, jaké tempo zvolíte na dálnici.
Důležitou součástí každého elektromobilu je nabíjení. Mercedes EQC zvládne maximálně 110 kW. V této disciplíně tedy na Audi e-tron ztrácí, což v případě, že potřebujete na cestách nabíjet, může hrát zásadní roli. Pokud nejvíce času budete trávit tak, že si auto nabijete přes noc doma, tak to takový význam nemá. Zkušenost na nabíjecí stanici skupiny ČEZ, která umí 50 kW, je taková, že v 10:41 hod. jsem připojil auto se 38 procenty. Plná baterie byla lehce po 12:10 hod. Důvodem je, že okolo 90 procent kleslo nabíjení na 25 kW. Mercedes však musím pochválit, protože s autem dostanete také kartu Mercedes Me Charge. V České republice s ní můžete nabíjet na stanicích PRE i ČEZ.
Při rozhodování, zda si koupíte právě Mercedes, Jaguar, nebo třeba Audi, bude s velkou pravděpodobností hrát velkou roli to, jak se cítíte za volantem a v interiéru. Každý z nás má trošku jiné preference, takže finální rozhodnutí bude na vás. Já se nejlépe cítil právě v Mercedesu, následně v Audi a až na posledním místě bych si do dealerství šel pro Jaguar. Jde však o moje preference a rozhodné nemohu říct, že Jaguar I-PACE je špatné auto. Co však vidím jasně, je to, že Mercedes má momentálně nejlepší infotainment systém ze všech automobilek, který je okořeněný hlasovou asistentkou. Ta mluví česky a umí být nejen nápomocná, ale také vtipná. Však se podívejte na video níže.
Jak vás může pobavit hlasová asistentka od Mercedesu?
Jak vidíte, zeptat se jí můžete na spoustu věcí: například, jaké bude počasí, ale dokáže vám najít i nabíjecí stanici v okolí, i když je pravda, že několikrát mě infotainment Mercedesu hnal nesmyslně daleko. Tady bych doporučoval využívat například mapu nabíjecích stanic fDrive.cz . A co umí hlasová asistentka dále?
- zapne masážní funkci sedadla: řidiče i spolujezdce
- zapne vyhřívání (i klimatizování) sedadla
- umí navigovat do cílové stanice
- zjistí informace o počasí v jakékoli lokalitě
- spustí následující písničku z vašeho playlistu
Když už mluvíme o technologii, tak bych neměl ani opomenout aplikaci Mercedes Me pro Android, iOS i watchOS (Apple Watch). Přes ní můžete sledovat, zda máte auto zamknuté a především, kolik energie je v baterii, jak dlouho se ještě bude vůz nabíjet a asi nejpříjemnější funkcí je temperování, kdy si interiér auta můžete pomocí aplikaci dopředu vychladit/vytopit.
Mercedes má velmi propracované jízdní asistenty. Když si na dálnici spojíte adaptivní tempomat a hlídání jízdního pruhu, tak sice musíte držet volant, ale Mercedes EQC byl schopný dálnici D11 projet z více jak osmdesáti procent sám. Nechybí ani autonomní přejíždění z pruhu do pruhu, které vyvoláte tím, že jen aktivujete blinkr. Pokud chcete, Mercedes za vás čte i značky a upraví rychlost. Více se o tom, jak tento systém funguje, dočtete v samostatném článku.
Mercedes na první pokus postavil velmi dobré elektrické SUV. Podvozkově je pohodlné a celkově vás atmosféra v interiéru svádí jezdit spíše defenzivně. Díky tomu stlačíte spotřebu dolů. Jak jsem psal výše, když se snažíte a hrají vám k tomu i podmínky, dá se jezdit i pod 21 kWh na sto kilometrů. Velkým benefitem pro spoustu zákazníků může být, že Mercedes EQC vypadá jako „normální auto“. V interiéru jde o klasický Mercedes, který se až na pár ukazatelů z důvodu jiného pohonu prakticky neliší od jiných modelů. A velkým lákadlem může být také cena. Pokud je cenová hranice kolem dvou milionů vašim stropem, tak Mercedes může být volba. Jako jediný oproti Audi a Jaguaru totiž stlačil cenu právě pod tuto hranici.
To se budou v zime majitele divit az budou po 240km volat odtahovku.
Ale na dojezdu prece nezalezi. Hlavne, ze to ma krasny interier.
Vase rada pouzivat radeji vasi mapu nabijecich stanic je take dobry vtip, takze dneska podle ni dojedu treba ke Globusu v Chomutove a budu v haji, ale hlavne, ze mate jeste neexistujici nabijecky v mape jako prvni...
Proste podle hesla, ze nejlepsi je se tvarit jako ten co vi nejvic byt informace predane jsou v realnem svete k nicemu.