Samo řídí i mění pruhy a umí předcvičovat. To je Mercedes CLS
test

Samo řídí i mění pruhy a umí předcvičovat. To je Mercedes CLS

  • CLS podědilo po třídě E i autonomní přejíždění z pruhu do pruhu
  • Za volantem si můžete i zacvičit, kdy vám CLS říká, co máte dělat
  • Testovaný kousek měl pod kapotou nejsilnější naftový motor v historii Mercedesu

Nedávno jsme vyzkoušeli všechny možné asistenty v Audi A7. A když už víme, co všechno zmíněný model umí bez nás, tak jsme ve stejných disciplínách otestovali také Mercedes CLS. Oba modely měly pod kapotou i stejné motorizace, tedy naftové třílitrové šestiválce se 48V soustavou. O tom ale až jindy. Co tedy vše zvládne Mercedes CLS za vás?

Na úvod si řekněme, že Mercedes nejenže v novém CLS využívá zmíněnou 48V soustavu, ale také přešel z vidlicového šestiválce na šestiválec řadový. Jde o stejný motor, který jsme v minulosti měli v Mercedesu třídy S, tedy o historicky nejsilnější diesel od Mercedesu, který produkuje 340 koní. Nejenže má motor síly na rozdávání, ale jezdí doslova za pár. V klidu se dá jezdit za 6,5 litru, což je na výkon, který máte pod kapotou, skoro až neuvěřitelná hodnota. A jakmile zrychlíte, tak spotřeba až tolik nestoupá. Po téměř 700 kilometrech nám CLS ukazovalo spotřebu 7,5 litru.

Sedáme za volant

Usednete za volant, nastavíte sedadlo, zařadíte, nastartujete a vyrážíte. Tak tomu bývá obvykle, ale Mercedes má dvě specifika –sedadlo se v Mercedesu nenastavuje na boku sedáku, ale na dveřích, a volič převodovky, kterým pro rozjezd zařadíte režim D, se netypicky nachází na pravé straně pod volantem.

V zácpách můžete nerušeně mailovat.

Ještě než se dostaneme k samotným systémům, tak si povíme o jedné zajímavé věci, kterou zde máte k dispozici. Jednoduše řečeno jde o cvičení za volantem, které oceníte při delších cestách. Funkci si zvolíte přes infotainment. Ve chvíli, kdy zrovna stojíte například na parkovišti, se na displeji názorně ukazuje, co máte dělat. Za jízdy je displej vypnutý. Mercedes na vás však mluví česky, takže moc dobře víte, co máte dělat.

Mercedes CLS - energizing komfort

Před zapnutím jste několikrát upozornění, že případné následky jdou na vaše bedra, neb tento systém můžete využívat i za jízdy. Zapnete si adaptivní tempomat a jedete. Mercedes CLS samozřejmě umí držet odstup od jedoucího auta před vámi, kdy si můžete vybrat ze tří vzdálenosti. Překážkou nejsou ani dopravní zácpy, ba naopak. Neměl bych to říkat, ale dopravní zácpy Mercedes zvládá tak dobře, že byste si mohli mezitím vyřizovat e-maily.

Ideální na dálnice

Máte-li zapnuté všechny asistenty a dopravní zácpa se rozjedete, tak se Mercedes umí velmi dobře držet i mezi pruhy. Mercedes vše propočítává velmi dobře a víceméně se drží uprostřed – daleko lépe než například Audi A7. Zvládne vykroužit i nějakou tu zatáčku, jen nesmí mít příliš velký poloměr. Samozřejmě za všech okolností musíte držet volant. Jakmile ho pustíte, Mercedes vám to dá jasně najevo.

Mercedes-Benz CLS (2018)

Už u třídě S se mi velmi líbilo, že auto umí pospojovat všechny systémy do jednoho celku. Co tím myslím? Ve chvíli, kdy máte zapnutý adaptivní tempomat a v infotainmentu dovolíte autu, aby samo reagovalo na maximální povolené rychlosti, tak už se dostává velmi blízko k autonomnímu řízení. Mercedes CLS si umí sáhnout do mapových podkladů, ale zároveň i číst značky. Výsledkem je, že před vesnicí vám auto začne samo zpomalovat. Co chválím je, že kolem budíku s rychlostí se objeví proužek, který obkružuje budík od vaší aktuální rychlosti až k rychlosti, na kterou bude Mercedes zpomalovat. Za vesnicí zase automaticky zrychlí na maximální povolenou rychlost. U kruhového objezdu auto přibrzdí na 30 km/h a pak objezd musíte odřídit sami.

Hej Mercedes, odboč doleva

Mercedes je před konkurencí i v oblasti systému, který umí na dálnici či rychlostní silnici o dvou pruzích sám odbočit do vedlejšího pruhu. S tímto poprvé přišel Mercedes třídy E. Líbí se mi, že právě ve třídě E je úplně jedno, zda sáhnete po naftovém základu, nebo si pořídíte E 53 AMG – tento systém v autě můžete mít tak jako tak, stejně jako v Mercedesu CLS.

Na povel „Hej Mercedes“ žel zatím reaguje pouze nejnovější generace třídy A. V Mercedesu CLS je hlasová asistentka také, ale musíte ji aktivovat tlačítkem na volantu. A jak se aktivuje přejíždění z pruhu do pruhu? Stačí mít zapnutý adaptivní tempomat a „autopilota“, který se aktivuje na levé straně od volantu. Poté už jen dáte blinkr se směrem, kam chcete odbočit. Auto si vše propočítá a následně odbočí. Když pojedete na dálnici v levém pruhu a zkusíte mu dát povel, ať odbočí doleva, tak neodbočí. Systém je poměrně defenzivně nastavený. Ve chvíli kdy za vámi v levém pruhu jede auto poněkud blíže, tak systém raději počká, ačkoli vy víte, že byste to stihli.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze