Mám kolem sebe několik přátel, kteří mají větší sympatie k jiným automobilkám než je Audi, ale i tak mi často říkají, že nejhezčí model z dílny této německé automobilky je Audi A7. Bezesporu je to zajímavý designový kousek, i když aktuální generace možná není tak krásna jako ta minulá. Ale to ať si odpoví každý sám.
Možná Audi A7 není tak krásné, ale rozhodně je chytré. Podobně jako Audi A8 jde o mild-hybrid. Pod podlahou zavazadlového prostoru je tedy malá baterie, která má snižovat spotřebu až o 0,7 litru. Těžko říct, zda tomu tak je, ale když chcete, tak jak Audi A8, tak i Audi A7 umí jezdit opravdu za pár. Po týdenním testu, kdy jsme najezdili více jak 750 kilometrů, se spotřeba zastavila na 7,2 litrech. Plný kufr, čtyři lidi, Praha, dálnice D11 či sportovnější jízda na oblíbené okresce – to vše Audi A7 potkalo, takže danou spotřebu hodnotím kladně. Zaměřil jsem se ale i na další věci – na technologie, které by vám měly zpříjemnit cestování.
Začněme u adaptivního tempomatu. Ten zde funguje jako v každém jiném autě. Udržuje si tedy automaticky odstup od auta jedoucího před vám, zvládne za vás brzdit a přidávat plyn. To není nic zajímavého, avšak v Audi A7 adaptivní tempomat spolupracuje s mapovými podklady a také se čtením dopravních značek. I díky tomu dokáže reagovat na změny rychlosti.
Pro lepší představu si povíme krátký příběh. Jedete po rychlostní komunikaci, kde je povolená rychlost 90 km/h. Audi A7 drží rychlost. Jakmile se blížíte do vesnice, kde je samozřejmě povolená rychlost o 40 km/h nižší, tak Audi vám tuto informaci sdělí jak na head-up displeji, tak i v kapličce virtual cockpitu. Samo si pak začne brzdit, abyste ve vesnici jeli zmíněných 50 km/h. Na konci vesnice Audi automaticky zrychlí na povolených 90 km/h. Jde o funkci, kterou jsme z koncernových vozidel testovali například ve Volkswagenu Arteon a umí to také Mercedes třídy S.
Podobně to funguje u kruhového objezdu, kde Audi automaticky snižuje rychlost. Kruhový objezd však musíte odřídit sami. Systém je k dispozici i na dálnici. Například ve zúžení, kde je upravená rychlost, má Audi A7 informaci, jaká rychlost je zde povolena, a opět na ni automaticky zareaguje. Samozřejmě že hlavní slovo o tom, jakou rychlostí se pojede, máte vy – kdykoli stačí šlápnout na plynový pedál a tempomat se deaktivuje.
Co však Audi neumí tak dobře je držení jízdního pruhu. Audi má tendence jezdit od pruhu k pruhu a pak vám dá najevo, že byste přeci jen měli řídit vy. Takový Mercedes CLS, se kterým jsem jezdil nedávno, to má o poznání propracovanější.
Dostáváme se do doby, kdy už nebudeme dostávat pokuty za rychlou jízdu.
Nejen Audi A7, ale také řada A8 i další mají asistenta „úsporně jízdy“. O co jde? Opět na základě mapových podkladů vás Audi umí upozornit, že brzy budete muset snížit rychlost a je tak zbytečně držet plynový pedál do poslední chvíle. Signál vám dá nejen pomocí emblému na head-up displeji a v kapličce virtual cockpitu, ale také tím, že vám zavibruje plynový pedál. Ikona se ukáže na podobném místě, kde vás auto informuje o tom, že se snižujete rychlost. Jde o číslovku v zeleném kroužku, což můžete vidět výše na obrázku. Systém funguje prediktivně a ve chvíli, kdy mi dal pokyn, jsem pouštěl plynový pedál. Auto na místo snížení rychlosti doplachtí, ale i tak jsem musel kolikrát brzdit.
Dostáváme se do doby, kdy už nebudeme dostávat pokuty za rychlou jízdu. Ne že by Audi A7 v tomto ohledu nabídlo něco, co konkurence nemá. O to více nás těší, že to funguje, ať už máte auto s logem Audi, Volkswagenu nebo Mercedesu.