Dnes se podíváme na systém, na který se velmi lehce zvyká a jakmile se s ním potkáte, tak jej budete vyžadovat v každém dalším autě. Head-up displej, jak název sám naznačuje, je systém, který je schopný prezentovat nám data bez nutnosti sklánět hlavu na přístrojovou desku a zároveň sledovat dění před vozem. Data jsou zpravidla promítána na přední sklo, abyste neztráceli kontakt s okolním děním. Jako většina technických vychytávek, tak i takzvaný průhledový displej byl prvně vyvinut pro potřeby armády. Za období druhé světové války byl především ve tmě pro piloty stíhaček velký problém sledovat displej radaru a zároveň kontrolovat vzdušný prostor kolem sebe. V říjnu roku 1942 se tak podařilo zkombinovat obraz radaru a gyroskopického zaměřovače a promítat společné informace na plochou stranu předního skla kokpitu. Od té doby se již head-up displej pouze zdokonaloval, postupně přidalo ruku k dílu americké námořnictvo, později Velká Británie.
Že je HUD velmi šikovnou věcičkou, která zajištuje bezpečnější řízení, si všiml automobilový průmysl již v 70. letech minulého století. Není divu – pokud jedete na dálnici 130 km/h a na jedinou vteřinu odhlédnete od řízení, například kvůli přeladění radiostanice, vůz ujede za tuto kratičkou dobu 36 metrů. V roce 1955 si svůj HUD vyvinula i Toyota do svého luxusního sedanu Crown, prodávala jej však pouze na japonském území. Než si ale tato technologická specialita našla v autech širší uplatnění, čekali jsme ještě mnoho let. Ale rok se s rokem sešel a v roce 1988 přijel na trh luxusní americký sedan Oldsmobile Cutlass Supreme, který se stal prvním sériovým vozem s head-up displejem. Dnešní displej vám na rozdíl od toho v Oldsmobile ukáže širokou škálu informací od tachometru, otáčkoměru, informací o asistentu udržování v jízdním pruhu a adaptivním tempomatu až po údaje navigace. V Evropě začala systém poprvé ve velkém nabízet firma BMW v roce 2004 ve své řadě 5 (E60).
Jak systém funguje?
Systém není vlastně vůbec složitý. Ve voze na vrchu palubní desky se nachází v podstatě silný reflektor svítící přes TFT displej. Přes zrcadlo se pak obraz přenáší na čelní sklo. Na okně ale díky vypouklému tvaru vzniká zdvojení. To odstraňuje folie, která zajistí ostrý obraz. Právě tady vzniká problém – čelní sklo potažené zevnitř folií bývá až dvojnásobně dražší než obyčejné. To se samozřejmě nelíbí pojišťovnám, pro které to při prasklině znamená dvojnásobný výdaj. Koncern PSA vyrábějící Peugeot, Citroën a DS se proto rozhodl pro polykarbonátové sklíčko, které se z palubní desky vyklápí a obraz se promítá na něj, místo na čelní sklo. Přední sklo se tak obejde bez fólie, a to znamená úsporu nejen pro automobilku, ale i pojišťovnu. Tento systém, který sice není tak elegantní, ale funguje dobře, proto používá například i japonská Mazda. Na trhu se však stále nachází několik značek, které head-up displej nenabízí. Například u levnějších značek z koncernu Volkswagen jako je Škoda nebo Seat budete hledat head-up displej marně. I samotný Volkswagen ho nabízí poprvé v nejnovějším modelu Passat. Nenajdete jej ani v Alfě Romeo, Fiatu nebo například Opelu.
Jestli jste si již koupili auto bez head-up displeje a nyní vám chybí, nezoufejte. Mnoho firem dnes nabízí aftermarketové řešení v podobě HUD jednotky. Krabičku s projektorem umístíte na palubní desku a propojíte ji přes Bluetooth s aplikací ve vašem smartphonu. A jednotka je napájena pomocí kabelu přes 12V zdířku zapalovače. Na čelní sklo pak stačí nalepit průhlednou dodávanou reflexní folii. Mobil pošle data o navigaci a dalších informacích projektoru, který je promítá přímo na čelní sklo. Celá legrace se dá pořídit zhruba od 1 500 korun.
V případě, že jste již všechny korunky utratili za auto a telefon, pak je tu ještě jedno řešení. Několik firem dnes nabízí aplikaci do mobilu, která instrukce zobrazuje na mobilu v ostrém kontrastu, a když položíte mobil na palubní desku, můžeme vzniklý odraz na čelním skle průhledovému displeji přirovnat. Sám jsem systém vyzkoušel a musím říct, že stačí, aby bylo jen trošku šero, a systém již funguje vcelku obstojně. Za slunného dne ale jas displeje telefonu pochopitelně nestačí.
Velkým hitem je dnes spojování virtuální reality se světem kolem nás neboli tzv. rozšířená realita. BMW například pracuje na systému, který vám virtuálně namaluje na cestu šipky nebo zvýrazní chodce. Na podobném principu pracují chytré brýle a stejně tak se technologie začíná objevovat v helmách pro motorkáře.
Zdroje: en.wikipedia.org, auto.howstuffworks.com, continental-head-up-display.com
Stačí se to zapojit jen do té zásuvky nebo se vyžaduje složitější instalace - stálé napojení na 12V toho portu?