S koncepty je většinou potíž v tom, že polovina řešení v nich je příliš futuristická a ta druhá nedává ani moc smysl. To však není případ konceptu přístrojové desky Volkswagenu, jež přináší překvapivě praktická řešení, která bychom co nejdříve rádi viděli v produkčních vozech. To, že se s mnoha novinkami z tohoto konceptu dočkáme v blízké budoucnosti v klasických autech, naznačovali i technici na veletrhu CES v Las Vegas, kde nám wolfsburgská automobilka svůj kokpit budoucnosti předvedla.
Koncept přístrojové desky Volkswagenu – CES 2017
Samozřejmostí je přístrojová deska založená jen na displejích. Ten nejzajímavější se nachází před řidičem a jmenuje se 3D Active Info Display. Má úhlopříčku 12,3 palce a zvláštní je tím, že se jedná o dva displeje za sebou. Přední je průhledný, zadní klasický. Na obou se zobrazují informace a podle toho, zda se zobrazují na zadním nebo předním displeji, intuitivně poznáte, jaké jsou důležitější a jaké jen doplňkové. Vypadá to nejen zajímavě, ale je to i překvapivě praktické.
To ale není všechno. Asi nejužitečnější vlastností je velmi pokročilé sledování vašich očí. To, na co se na displeji díváte, lze okamžitě na volantu pomocí senzorových tlačítek ovládat. Odpadají tak procházení různými menu. Auto prostě rovnou ví, co chcete udělat, a dané menu vám aktivuje, čímž ušetří pár kliků. Volkswagen funkčnost demonstroval na dvou kontextových menu na levé a pravé straně displeje. Sledování fungovalo spolehlivě a jde o šikovnou inovaci, která by se určitě co nejdříve hodila v sériových autech.
Hlavní displej na středovém panelu je konečně výše než v dosavadních vozech značky Volkswagen a je tak lépe viditelný bez nutnosti sklápět oči dolů. Má úhlopříčku 13 palců, je samozřejmě dotykový a potěší přehledným designem menu. Nechybí snadné přepínání profilů řidičů a promyšlený systém widgetů. V základu jich vidíte několik se základními informacemi (hudba, telefon, navigace, asistence). Stačí swipenutí nahoru na daném widgetu a zobrazí se ve větším rozměru, další swipenutí ho pak maximalizuje na celou obrazovku.
Pod displejem se poté nalézá dotykový pásek s haptickou odezvou, jehož funkce se liší podle toho, co se nachází na hlavním displeji. Pokud se ho dotknete úplně vlevo, přepnete se do nastavení teploty. Proužek následně změní barvy a zobrazí se škála modrých a červených odstínů, kde posuvem prstu snadno nastavíte, kolik stupňů Celsia bude vzduch v interiéru mít. Díky haptické odezvě je ovládání intuitivní a hned víte, že jste se pásku dotkli a co s ním děláte. Tato odezva dotykovým displejům chybí a je to příjemný krok vpřed.
Volkswagen demonstroval také nový typ duálního head-up displeje. Ve spodní části se zobrazují základní informace například o rychlosti. Vrchní a hlavní část pak funguje jako displej rozšířené reality. Přímo na silnici tak vidíte virtuální navigační informace: na křižovatce vám tedy přímo na silnici ukáže šipkou pruh, do kterého se máte zařadit, kam přesně poté odbočit nebo jaký rychlostní limit se vztahuje na úsek, kde se právě nacházíte.
Volkswagen zatím neoznámil, kdy se některých inovací z tohoto konceptu dočkáme i v reálných modelech z jeho produkce. Většina z nich je však překvapivě praktická a v praxi bychom je rozhodně rádi viděli co nejdříve.