Volkswagen Arteon
test

Volkswagen Arteon

Zaostřeno na technologie
  • Volkswagen Arteon opustil řady konzervativního designu
  • Za vozem se ohlíží tolik lidí jako za žádným Volkswagenem
  • Jedná se o nejtechnologičtější model s logem VW na kapotě
  • Překvapil nás prostor, kterým Arteon oplývá

Poměrně dlouhou dobu se Volkswagen s designem svého modelu nevyřádil tak jako s modelem Arteon. Jeho křivky přitahují pohledy okolí jako Tesla poslední dobou problémy. Nejčastější otázka je, zda jde opravdu o Volkswagen.

Maska chladiče plynule navazuje na LED světlomety. Černá lakovaná kola mají Arteon odlišovat podobně jako bezrámová okna či zajímavá záď, kde uprostřed je logo Volkswagen a pod ním nápis Arteon, podobně jako to má od Volkswagenu model CROZZ. Povedený je i bok, který ve zpětném zrcátku hezky vynikne. Ano, tohle se Volkswagenu povedlo. Konečné se dokázal odvázat a výsledek stojí za to. A je jedno, zda vezmete Arteona v R-Line ve zlatém laku nebo ve výbavě Elegance v laku bílém. Obojí má své kouzlo.

Volkswagen Arteon (zaostřeno na technologie)

Technické parametry Volkswagen Arteon

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 862 × 1 871 × 1 422 mm, 1 765 kg
PohonNafta, hnaná náprava: 4×4
Výkon176 kW, 240 koní, točivý moment: 500 Nm
Nádrž66 l
SpotřebaKombinovaná: 5,8 l / 100 km
Cena od949 900 Kč

Arteon se nechce vymykat jenom designem, ale to, že jde o vyšší level, chce dokázat i po stránce technologii a jízdních vlastností. Podařilo se mu to?

Po otevření bezrámových dveří si sednete do alcantarové sedačky a koukáte na interiér, který velmi připomíná Volkswagen Passat. Někomu to možná vadí, ale sbližování jednotlivých řad předvádí i BMW. Nejnovější řada 5 je tak od řady 7 prakticky k nerozeznání. Uprostřed palubní desky je dotykový displej infotainmentu. Ovládací tlačítka najdete pouze na levé straně a jsou, jak je dnes moderní, dotyková. Ve vrcholném provedení je k dispozici systém Car-Net. Ten se dále dělí na tři podsystémy:

  • App Connect
  • Guide & Inform
  • Security & Service

První má pod palcem služby jako je CarPlay, Android Auto a MirrorLink. Guide & Inform se zase stará o mapové podklady v reálném čase, možnost vyhledávat čerpací stanice, parkovací místa, číst zprávy či koukat na předpověď počasí nebo na Google Earth. Poslední služba Security & Service je takový anděl strážný – v případě nehody zavolá na linku 112. K dispozici je i aplikace pro chytré telefony, a to jak pro iOS, tak Android. Minimálně mapové podklady aktualizované v reálném čase jsou skvělé. Zda je daná silnice zacpaná se dozvíte nejen na displeji infotainmentu, ale také na displeji před řidičem.

Moc chválíme, že se Volkswagen inspiroval u Audi. Možnost nastavení není tak široké jako tam, ale k dotáhnutí koncernového sourozence už Volkswagenu moc nechybí. Budíky se dají zmenšit a mapa roztáhnout. V budících můžete mít informace o spotřebě, dojezdu, rychlosti, zařazeném stupni a tak podobně. Jde o návykovou věc a pokud bude Volkswagen takto pokračovat, brzy se můžeme dočkat experimentu jako v Audi TT, tedy že žádný středový displej nebude k dispozici a vše se dělá přes displej před řidičem.

Zpátky k infotainmentu. Rozhraní je velmi přehledné a svižné. Ostatně je velmi podobnému tomu, co známe ze škodovek. Zamrzí, že tlačítko pro zesilovaní nezůstalo hardwarové. Každopádně jakmile si zvyknete na multifunkční volant, jeho absence vám vadit nebude.

Volkswagen Arteon se chce odlišit také asistenčními systémy. Ne že by nabídl například zcela autonomní řízení, ale jednu zajímavou věc umí – zapnete si adaptivní tempomat a hlídání jízdního pruhu, načež díky mapovým podkladům a čtení dopravních značek vás Arteon upozorní, když se bude brzy měnit doporučená rychlost ať už směrem dolů, nebo nahoru. Poté plynule začne zrychlovat či zpomalovat. Ve městě tedy zpomalí na 50 km/h, ve chvíli kdy je povoleno jet 70 km/h přidá, před kruhovým objezdem zpomalí na 30 km/h a na konci města zrychlí na 90 km/h. Podobný systém má i Mercedes třídy S. Vše funguje opravdu dobře. Auto zpomaluje dost dopředu a zrychluje plynule. Systém tedy zvládá tlačit i spotřebu dolů. A to není všechno.

Už i nejnovější generace Volkswagenu Passat může mít takové strážného anděla. Adaptivní tempomat a hlídání pruhu máte zapnuté a z nějakého důvodu (nejspíše zdravotního) nedržíte volant. Arteon na vás pípne. Vy však nereagujete, tak na vás pípne důrazněji. Opět nereagujete. Arteon se tak trošku naštve a klepne do brzy. Pokud ani poté nereagujete, zkusí vás probudit akustickým signálem. Pokud ani poté nereagujete, měl by Arteon zapnout varovná světla a pomalu zastavit u krajnice. Do této situace jsme však nedošli. Po posledním zvukovém signálu se vypne hlídání jízdního pruhu. Ve chvíli, kdy jsme měli obě kola už v příkopě, jsme volant strhli a vrátili se na silnici. Však se podívejte na video, která vám to lépe ukáže.

Podobně jako u všech koncernových vozů, v Arteonu víte, kde co je, a cítíte tam tak jako doma.

Arteon není dvakrát levný model, takže věci jako hlídání jízdního pruhu, parkovací kamera nebo parkovací asistent je soubor věcí, se kterými můžete počítat. Jen ne všechny jsou v základní výbavě. Tak například za asistenční paket, který obsahuje hlídání jízdního pruhu, parkovacího asistenta a emergency assist dáte 20 600 Kč. Head-up displej je naceněný na 13 700 korun. A pokud chcete masážní sedadlo, tak ho dostanete jen na místě řidiče, a to za příplatek 30 400 korun.

Když se vrátím k interiéru, tak zpracování je na vysoké úrovni. Podobně jako u všech koncernových vozů, v Arteonu víte, kde co je, a cítíte tam tak jako doma. Nikde nemusíte nic hledat. Sedadla potažená alcantarou jsou nejen hezká, ale i příjemná. Nejvíce nás však překvapilo, kolik místa v Arteonu je, a to i na zadních sedadlech. Já jsem si za sebe se svými 175 centimetry sedl naprosto v pohodě. Před koleny problém mít nebudete, dříve narazíte na svažující se střechu. Překvapí vás i zavazadelník. Hodnota 563 litrů mluví sama za sebe.

Narovinu vám povím, že pokud můžete, zvolte si pod kapotu benzinovou motorizaci. Námi testovaná dvoulitrová nafta s výkonem 240 koní má prakticky všechno – výkon i dobrou spotřebu. Ale má také typický hrubý naftový projev. Arteon má sám o sobě zaděláno na dobré charizma a benzinovou motorizací to jenom potvrdíte. Co takhle 280koňový benzin, nelíbil by se pánovi?

Pokud přemýšlíte prakticky, tak se investice do Arteona spíše nevyplatí. Pokud však vsázíte na styl a chcete se lišit, tak určitě ano.

Samozřejmě že výkon šel přes 7 stupňovou převodovku DSG na všechna čtyři kola. O to se staral haldex páté generace. K dispozici je i adaptivní podvozek DCC. Nejvíce se nám líbilo jeho komfortní nastavení. V případě režimu sport vám repráky udělají v autě diskotéku, za kterou by se nemusel stydět motor ani o dva válce větší. Na druhou stranu atmosféře uvnitř to pomůže. Nám se tento systém však nelíbí.

Jízda s Arteonem je velmi komfortní, a to i na 19palcových kolech. V zatáčkách je znát, že se připojuje zadní náprava a pomáhá vám tak s výjezdem ze zatáčky. Nějaký sportovní pocit mít však nebudete. Arteon je stroj, který funguje, ale nejlépe se cítí na hlavních dopravních tazích. A abych nezapomněl na spotřebu. Především s využitím „chytrého tempomatu” se dá jezdit i za 6,5 litrů. Ve městě není problém jít přes deset litrů. Po týdnu cestování a více než 500 najetých kilometrech byla spotřeba 8,2 litrů. Další důvod, proč sáhnout po benzinu?

Vyplatí se tedy do Arteona investovat? Jak se to vezme. Pokud přemýšlíte prakticky, tak nejspíše ne. Pokud však vsázíte na styl a chcete se lišit, tak určitě ano.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze