Audi A8
test

Audi A8

Zaostřeno na technologie
  • Na novou generaci Audi A8 jsme čekali celých sedm let
  • Všechny motorizace mají tzv. mild-hybridní pohon
  • Audi A8 je první automobil, který zvládá autonomní řízení úrovně 3
  • Dotykové displeje fungují skvěle a haptická odezva na stisknutí je návyková

Na novou generaci vlajkové lodě automobilky Audi jsme si počkali celých sedm let. Však předchozí generace Audi A8 se prodávala od roku 2010 a až minulý rok se světu ukázala generace nová. Na první pohled mnoho změn vidět není, zvlášť když si obě generace postavíte vedle sebe. Technologie, bezpečnost i nové pohonné jednotky jsou pohledem do automobilové budoucnosti, která se neúprosně blíží. Takto se dá ve zkratce novinka se čtyřmi kruhy na kapotě představit.

Exteriér: německy chladný, přesto výrazný

Stará, nebo nová? Obě auta jsme postavili vedle sebe. Nová generace má více protažený single frame i světlomety. To vše přispívá k tomu, že Audi A8 vypadá opticky široce. Ani záď neprodělala tolik změn, jak by se mohlo zdát. Nově je pravý a zadní světlomet spojen tenkou linkou. To je především ve tmě hezký designový prvek, který ocení řidiči za vámi. Všechny tyto změny bych hodnotil jako krok k lepšímu. To však nemohu říci o dolní partii zadní časti. Dvě koncovky výfuku byly nahrazeny těmi falešnými. Obě spojuje chromová linka, která je poněkud masivnější. Tady bych tedy raději zachoval designovou stránku generace starší. Bohužel, zvykejte si, jde totiž o nový designový směr, takže výfuky neuvidíte ani u Audi A6 bez ohledu na to, jaký máte pod kapotou motor.

Povedená evoluce, nikoli revoluce. Určité designové změny jsou viditelné na první pohled a nová A8ka přitahuje pozornost. Její design není tak extravagantní jako v případě BMW řady 7, ale i tak jí pohledy okolí rozhodně nemíjejí. Přeci jen tu pořád existuje spousta zákazníků, kteří konzervativnosti a minimálním designovým výstřelkům dávají přednost. Nová generace na délku povyrostla, a to ve všech směrech, jak to udává trend. Počítejte s tím, že na parkování budete potřebovat více jak 5 metrů místa. Ano, Audi A8 už je pořádný kus auta, a to se pořád bavíme o krátké variantě. Každopádně kolem auta máte tolik kamer, že se vám z toho může zatočit hlava. K dispozici je i 360 stupňová kamera, která snímá okolí v reálném čase. Vy si tak můžete otáčet na displeji modelem vašeho auta a vidíte, zda ještě při parkovaní místo máte či nikoli.

Interiér: vzhůru do budoucnosti

Virtual cockpit před volantem si musíte vyzkoušet. Audi už ho delší dobu nabízí nejen do vlajkové lodě, ale mít ho můžete i v nižších modelech. Funguje opravdu skvěle a potěší každého technologického nadšence. Audi A8 stojí na platformě MLB Evo a využívá 48V elektrický systém. Díky němu je Audi A8 mild-hybrid, podobně jako nová generace Audi A6. Později však dorazí i poctivý plug-in hybridní model.

Změny se udály na středovém panelu. Audi vsází na dva dotykové displeje, podobně jako třeba Range Rover Velar. Ten vrchní má úhlopříčku 10,1palce ovládá se přes něj prostředí systému MMI. To se skládá z dlaždic, které můžete libovolně přesouvat. Na levé straně je pásek s menu. V určitých věcech spolu displeje spolupracují. Ten spodní tedy neslouží pouze pro ovládání klimatizačních podmínek. Najdete na něm i prostor, kam si můžete umístit oblíbené položky, ať už jde o oblíbený kontakt, položku z nastavení nebo rádiovou stanici.

Je vám zima a chcete si přitopit? Máte hned tři možnosti. První je klasika, tedy zmačknete tlačítko plus na spodním displeji. Anebo můžete po proužku prstem táhnout směrem vzhůru. A ta třetí? Zmáčknete tlačítko na volantu pro hlasové ovládání a řeknete: „Je mi zima.“ Slečna se vás zeptá, na jakou teplotu má klimatizaci nastavit, tak ji odpovíte a je hotovo. Podobně to funguje i s hladem. Řeknete to slečně a ona začne hledat nejbližší restaurace ve vašem okolí. A to vše hezky česky.

Hlasová asistentka se vás zeptá, na jakou teplotu má klimatizaci nastavit, tak ji odpovíte a je hotovo.

I ovládání klimatizace je futuristické. Prstem přejedete dotykovou plochu, načež se se výdechy klimatizace efektně otevřou či zavřou. Hezké! Nepřijdete ani o kožená sedadla s masážní funkcí, klimatizováním i vyhřívání, a to včetně nastavení, kde přesně chcete, aby vás sedačka hřála. O své teplo nepřijde ani vaše pravá ruka ve chvíli, kdy si ji opřete o loketní opěrku. Naopak chlad může vyžadovat láhev dobrého šampaňského, které si dáte do chladícího boxu mezi zadní sedačky. V tomto segmentu jde o stejnou samozřejmost, jako že si ráno čistíte zuby. Hezké je i obložení dřevem.

Zajímavě řešené je také otevírání dveří. Do páčky vám stačí jen trošku drknout, dveře se samy pootevřou a pak už do nich jen zatlačíte. V opačné situaci zase nemusíte s dveřmi mlátit, protože mají soft close.

Technologie: vezmi to za mě, Alfréde

Audi A8 je prvním autem na světě, které má ve vínku autonomní řízení 3. úrovně. Zvládne za vás cestování do 60 km/h. Jenže jedna věc je, že auto to zvládne, a druhá, že to používat nesmíte. Vlastně to ani do výbavy nedostanete. Jestli hádáte, že problém je v legislativě, tak máte pravdu. I tak je znát, že A8ka je po technologické stránce dobře výbava. Hlídání jízdního pruhu funguje skvěle, adaptivní tempomat také, podobně jako upozornění na kolmý provoz. Ten oceníte především při vyparkovávání. Naopak při parkování pomůže 3D render auta, kterým si na displeji můžete libovolně otáček a podívat se, zda někde náhodou není nějaká překážka.

Uvnitř Audi A8 najdeme šest procesorů od společnosti NVIDIA. Například už jen takový virtual cockpit, kterému jsme se věnovali už dříve, pro sebe potřebuje jeden vlastní procesor. A to tady dále máme displej infotainmentu a především několik senzorů a radarů, jejichž data se v reálném čase zpracovávají. Procesory sbírají data také z ultrazvukových snímačů. Následně vše propočítávají a dle toho se Audi A8 chová. Zpracování dat probíhá rychlostí 2,5 miliard vstupů každou sekundu. Slušný počítač, co říkáte?

Oželet na českém trhu musíme i automatické zajíždění do garáže. To ukazovalo i jedno z videí, které Audi vypustilo ven ještě před samotnou světovou premiéru. Situace se má tak, že zaparkujete před bránou, Audi A8 si ji pak samo otevře, podobně si poradí s vraty garáže a zaparkuje. Že se jednoho dne před garáži ukáže překážka? Žádný problém. Audi ji objede, nebo vám oznámí, že se tam prostě nevejde. Těšíme se, až tohle bude každodenní realita. Nyní si na to však ještě počkáme.

Jízdní vlastnosti: usedáme za volant a startujeme

Motor je skvěle odhlučněný. I při dálničních rychlostech si s celou posádkou můžete povídat, aniž byste zvyšovali hlas. Své si jistě odvedou i dvojitá akustická skla. Cestování na vzduchu je ve většině případech pohodlné a ani Audi A8 není výjimkou. Na otázku, jak si stojí v porovnání s BMW řady 7, odpovědět nedokážu. Ideálně byste museli mít obě auta vedle sebe. Říci mohu, že i kdyby na tom snad bylo Audi hůře, pohodlné je dostatečně.

Vzduchový podvozek už je ve standardní výbavě, stejně jako mechanické quattro, tedy pohon všech kol v poměru 40:60 ve prospěch zadních kol. A je to znát – ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál až na podlahu, je cítit, jak se A8ka zhoupne, příď se lehce nadzvedne a zadek naopak klesne.

Pod kapotou nám pracoval základní naftový třílitrový šestiválec. Jedná se o základní motorizaci s výkonem 286 koní. Motor má síly tak akorát, předjíždění problém rozhodně není. Však z klidu na sto to Audi A8 zvládne za 5,9 sekundy. Co mě však dostalo do kolen je spotřeba. Mild-hybridní technologie, která má papírově snížit spotřebu o 0,7 litrů evidentně, funguje. Trasa z Litomyšle do Hradce Králové a následně po D11 do Prahy znamenala spotřebu 6,2 litru. Trošku dynamičtější cesta směrem Most si vzala z nádrže 7,1 litru nafty každý sto kilometrů. Po Praze jsme najezdili dalších 120 kilometrů a průměr po testování se ustálil na skvělých 7,9 litrech.

Zhodnocení: technologická královna

Možná Audi A8 nemá takový zvuk jako Mercedes třídy S nebo BMW řady 7. Každý si však jde svojí cestou. Zatímco asi největší pojem z této německé trojice je Mercedes třídy S, spousta lidí zase upřednostňuje BMW a i Audi A8 má rozhodně co nabídnout. Audi dostává svého sloganu „Náskok díky technice“. Technologií Audi A8 nabízí opravdu nepřeberné množství. Skvělá je spotřeba, takže mild-hybridní systém má něco do sebe. I nejslabší motor v nabídce autu neubírá charizma a plně dostačuje. Chcete-li sedět za volantem, nebo na pravém zadním sedadle, tak i tak Audi A8 nabízí dostatek místa. A kdyby vám to bylo málo, koupit si můžete i prodlouženou verzi.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze