Audi virtual cockpit
test

Audi virtual cockpit

Technologie, která udává směr
2

Audi se dlouhodobě zařazuje mezi automobilky s technologicky nejnašlapanějšími vozy. Stalo se průkopníkem displejů s pokročilým softwarem, kterému říká virtual cockpit. Tomu nechybí chytré aplikace, připojení vozů k internetu nebo jejich vzdálené ovládání z telefonu či dokonce chytrých hodinek. Potěší i bezdrátové nabíjení vašeho telefonu. Na všechny technologické vychytávky jsme se podrobně podívali a v mnoha vozech otestovali.

Audi. Společně s BMW a Mercedesem synonymum pro německou kvalitu a jízdní zážitek bez kompromisů. V posledních několika letech se Audi rychle mění, a to zejména po stránce technologických inovací. V této oblasti své dva německé rivaly v mnohém předstihlo a v nejedné oblasti lze Audi považovat za současný etalon.

V redakci jsme otestovali celou plejádu vozů Audi od obřího Audi Q7 e-tron, přes menší Audi A3 e-tron nebo stylové Audi A5. A všechna auta měla jedno společné – virtual cockpit, tedy digitální přístrojový štít, který nahradil klasické „budíky“. Žádná jiná automobilka nenabízí kompletně digitální přístrojovou desku v tolika modelech, jako právě Audi. Nalezneme ji i u vozů nižší třídy, jako je právě A3 nebo A4. Přitom konkurence od BMW a Mercedesu používá digitální přístrojovky jen u několika svých vlajkových modelů a zdaleka se nemohou pochlubit tolika funkcemi.

Audi Virtual Cockpit – test

Virtuální kokpit už není budoucnost

Klasické budíky jsou mrtvé, to je již pár let jasné. Dokazuje to právě Audi, které místo nich používá 12,3palcový TFT displej s rozlišením 1 440 × 540 pixelů. Aby byly grafické efekty co nejplynulejší, nasazuje Audi u svých nových vozů čip Tegra 30 z řady Tegra 3 společnosti NVIDIA. Čtyřjádrový čip s taktovací frekvencí více než 1 GHz spolupracuje se speciálním 3D softwarem a dokáže realizovat osm miliard početních operací za sekundu. Moderní vzhled završují propracované detailní efekty. Například otáčkoměr se vykresluje rychlostí 60 snímků za sekundu, aby se virtuální ručička pohybovala plynule s nejvyšší precizností. Obraz displeje je za každých okolností dobře viditelný a nikdy se mi nestalo, že bych měl problém informace na něm přečíst. U všech aut fungoval příkladně a nikdy jsem se nesetkal ani s žádnou chybou.

Nejzajímavější a mezi automobily do značné míry unikátní je ale množství informací, které lze zobrazit, a způsob ovládání virtual cockpitu. V podstatě vůbec totiž nemusíte používat displej infotainmentu uprostřed. To ostatně dokazuje Audi TT, které žádný druhý displej nemá, neb vše se zobrazuje přímo před řidičem, a to včetně nastavení auta. A ono to překvapivě dobře funguje.

Mít kompletní informace v mapě kombinované s doplňkovými informacemi v head-up displeji před sebou je jednoduše dokonalé.

Tlačítkem „View“ na vrcholné verzi multifunkčního volantu může řidič přepínat mezi dvěma režimy. V klasickém náhledu se zobrazují velké „budíky“ a uprostřed obsah infotainmentu, v režimu „Infotainment“ pak dominuje displeji centrální okno. Otáčkoměr a rychloměr jsou vidět na levé a pravé straně jako malé kruhové přístroje. A právě v tomto režimu se ukazuje krása virtual cockpitu.

Prakticky přes celý displej můžete mít mapu včetně zobrazení Google Earth a pokud toto vyzkoušíte, u ostatních aut se vám bude zdát umístění navigace nepraktické. Mít kompletní informace v mapě kombinované s doplňkovými informacemi v head-up displeji před sebou je jednoduše dokonalé. Přímo v přístrojové kapličce můžete také procházet kontakty telefonu, seznam skladeb v připojeném hudebním přehrávači a mnoho dalšího. V případě Audi TT, které nemá druhý displej, se dokonce přímo před volantem mohou zobrazit kompletní on-line aplikace, nastavení vozu nebo prostředí Apple CarPlay či Android Auto. Škoda že mimo model TT se u ostatních vozů automobilky zobrazují jen na prostředním displeji.

Ovládání virtual cockpitu je překvapivě snadné. Na displeji se po jeho levé i pravé straně zobrazují kontextová tlačítka, stejnou dvojici pak najdeme na volantu. Doplňuje ji pak roller, se kterým lze rychle zoomovat a procházet nabídky, a dvě horizontální šipky, se kterými se pohybujete mezi jednotlivými typy funkcí.

Na vše stačí jeden displej

Centrální displej a systém MMI na něm se pak ovládá klasicky uprostřed pomocí otočného ovladače a kontextových tlačítek, modely vyšší třídy jako Audi A7 nebo Q7 pak zde mají i velkou dotykovou plochu, pomocí které se píšou písmena a aktivují rychlé volby. Audi se zde postupně daří snižovat počet tlačítek, i když oproti německým konkurentům jich má stále víc, než by bylo nutné, a interiér působí i u nejnovějších modelů komplikovaněji. Je to však jen o zvyku, každé tlačítko má svůj smysl a díky nim se dá mnoho funkcí ovládat rychle. Audi také zůstává jednou z posledních automobilek, která dosud odolávala dotykovému ovládání infotainmentu.

Vždy on-line

Audi už několik let i v Česku podporuje připojení vozů k internetu, což je obzvláště užitečné díky stahování on-line dopravních informací přímo do mapy. Ani si neumíte představit, kolik hodin strávených v zácpách na českých dálnicích vám umí taková maličkost ušetřit. K dispozici jsou ale i další funkce prostřednictvím aplikací.

Kromě on-line informací o počasí, místech z Wikipedie nebo užitečného seznamu okolních čerpacích stanic včetně cen s možností zobrazit ty nejlevnější potěší i zprávy, bohužel ale pouze v angličtině. Nechybí ani zobrazení Facebooku a Twitteru, dokonce s možností postovat nové statusy. Nejen pro profesionální řidiče se mohou hodit informace o odletech a příletech nebo odjezdech vlaků. Vše funguje i v Praze. Přes webové stránky My Audi si pak můžete systém upravovat a dokonce přidávat nové funkce. Například si můžete přidat RSS kanály svých oblíbených webových stránek, abyste si je mohli poté rychle prohlížet v automobilu. Upravovat můžete i předdefinované zprávy na Facebooku nebo Twitteru a mnohé další.

Jste v neznámém městě a chcete za kulturou? Pomůže vám integrovaný vyhledávač akcí, skrze který si najdete například aktuální koncerty. A rovnou se k místu jejich konání můžete nechat dovést vestavěnou navigací.

Ta je propojená s Googlem a nejen že obsahuje on-line informace o dopravě, ale můžete využívat i obrovskou databázi bodů zájmů Googlu. Audi umí dokonce využít i Google Earth jako mapové podklady a nechybí ani Google Street View.

Z internetu přímo v autě mohou mít radost i další pasažéři, Audi totiž umí vytvořit Wi-Fi hotspot. K připojení k internetu je nutno použít vlastní SIM kartu, od nejnovějšího Audi Q7, které jsme testovali v jeho plug-in hybridní verze e-tron, je ale i v Česku připojení k internetu vestavěné a můžete ho bezplatně používat, i když vycestujete za hranice.

Kontrolujte své Audi z Apple Watch

Zároveň u tohoto modelu (a novějších) lze i v Česku používat vzdálené ovládání z aplikace pro iOS a Android, které jsou velmi pokročilé. Tato funkce zůstávala na českém trhu pro Audi dlouho zapovězená, s velkým hybridním SUV Audi Q7 e-tron se ale situace změnila. Osobně jsem je používal například pro rychlé vyhledání destinace a její odeslání do auta, což je mnohem pohodlnější než zdlouhavé psaní adresy na touchpadu auta. Adresu lze v aplikaci načíst třeba i z kalendáře nebo kontaktů přímo ve vašem telefonu.

Aplikace je také užitečná pro dokonalé hlídání stavu vozidla, od kontroly zamčení a zavření okének přes vypnutí světel až po dojezd na elektřinu i spalovací motor. Auto lze samozřejmě vzdáleně zamknout nebo si nastavit nezávislou klimatizaci, vhod přijde také kontrola polohy parkování, dopravních informací, a dokonce i zobrazení vašeho kalendáře.

Mobilní aplikací to ale nekončí, Audi se o váš telefon příkladně postará i jinak. Pokud si nechcete připojit telefon skrze USB a využívat Android Auto nebo Apple CarPlay, k dispozici je i bezdrátová nabíječka standardu Qi, který používají třeba telefony Samsung. A když vypnete motor, auto vás ještě upozorní, že se váš telefon stále nabíjí a abyste na něj nezapomněli. Milé a užitečné.

A pokud se vám nechce ani spouštět mobilní aplikaci, můžete Audi ovládat i ze svých chytrých hodinek Apple Watch. Přímo na nich můžete kontrolovat dojezd, zjistit kde jste zaparkovali, odesílat do auta destinace nebo kontrolovat nezávislou klimatizaci.

Pro Audi je to ale pouze začátek. Dosvědčuje to nové Audi A8, které se může pochlubit trojicí displejů, autonomním řízením úrovně 3 a dalšími špičkovými technologiemi.

Diskuze ke článku
Marek
Jdete do haje s " nemeckou kvalitou" co nam to porad namlouvate? Vsechno to jsou lzi! Staci se podivat na autobild nebo na nemecke dalnice kde auta nemecke provinience pravidelne stavkuji. V Nemecku uz par let ziju s realita je uplne jina.
lada
Souhlasím s názorem Marka....k čemu takový displej, když řidiči nestačí sledovat silnice a dění na něm a ještě někdo vymyslí tohle. To tam mohli dát zrovna televizi....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze