Audi A3 Sportback e-tron
test

Audi A3 Sportback e-tron

Jízda všeho druhu
1

Audi A3 nedávno přišlo na trh ve své modernizované verzi. Opomenuty nebyly ani alternativní pohony, které automobilka Audi prodává pod názvem g-tron (pohon na CNG) a e-tron (plug-in hybridní pohon). Druhý jmenovaný jsme si vzali na test a podívali se, jak mu facelift prospěl a pro koho toto auto představuje dobrou volbu.

Design a karoserie: sportovní nádech

Designová stránka v námi testovaném kuse byla potržena paketem S-line, který autu dodá sportovní nádech. V případě e-tronu, který má výkon větší jak 200 koní, se to i hodí. Plug-in hybridní „A3ku“ poznáte podle matně černé mřížky masky chladiče s horizontálními chromovanými žebry až po difuzor, dále také dle nápisu na víku zavazadlového prostoru. Rozměrově si e-tron vede následovně: 4 310 milimetrů na délku, 1 966 na šířku a 1 427 na výšku. Zavazadelník pojme 280 litrů, ale část prostoru si vezme vak na nabíjecí kabely. Ty však můžete mít jen doma v garáží, a tak vás to nemusí trápit.

Technika a výbava: za všechno se platí

Audi A3 e-tron vsází stejně jako bratranec Golf GTE na přeplňovanou čtrnáctistovku s výkonem 150 koní. Ten spolupracuje s diskovým elektromotorem, který má sám o sobě 75 koní a 330 Nm. On sám dokáže A3 rozhýbat i na české dálniční limity, ale poté jde kapacita 8,8kWh baterie dolů podobně rychle jako Jose Aldo po K.O. od Conora McGregora (Aldo padl zhruba po 11 sekundách boje).

Audi A3 Sportback e-tron – test

Audi A3 e-tron (2014)

Rozměry4 310 × 1 966 × 1 427 mm, 1 615 kg
Výkon150 (110 + 75) kW
Baterie8,8 kWh, Mennekes
Dojezd500 + 40 km (WLTP)
Sám elektromotor dokáže vůz rozhýbat i na české dálniční limity, ale poté jde kapacita baterie dolů rychle jako Aldo po K.O. od Conora McGregora.

Kombinovaný výkon 204 koní se přenáší přes šestistupňovou převodovku S tronic na přední kola. Stejně jako v Golfu GTE máte v útrobách hned tři elektro-hydraulicky ovládané mokré spojky. Pohotovostní hmotnost činí 1 615 kilogramů.

A co výbava? Ta má klasický švih Audi, ale v případě e-tronu vždycky dostanete ten vyšší standard. V základní výbavě tak máte například 7palcový infotainment MMI Plus s podporou Audi connect, bezklíčový vstup, 17palcová litá kola, LED světlomety či multifunkční sportovní volant.

Za virtual cockpit, který před modernizací nebyl pro „A3ku“ v nabídce, dáte 18 400 Kč, za repro Bang & Olufsen 22 300 Kč a za MMI navigaci plus s MMI touch dalších 70 300 Kč. Adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go stojí 21 200 Kč, hlídaní jízdního pruhu 17 tisíc a zaplatíte si také za vyhřívaná přední sedadla, a to 9 600 Kč. A když zatoužíte po parkovacím asistentu, který umí parkovat jak kolmo, tak podélně, tak připočtěte dalších 25 400 Kč. A takto můžeme pokračovat a lehce se s částkou dostanete na 1,5 milionu korun. Základní cena je však o necelých 500 tisíc nižší.

Interiér: vzorový minimalista

Audi interiéry prostě umí. Ačkoli už nemá nad konkurencí takový náskok, minimalistické provedení se nám líbí. Displej infotainmentu si můžete schovat a čtveřice výdechů klimatizace nejen vypadá hezky, ale je také praktická. Například otočením kolečka vzduchový průduch uzavřete či otevřete.

Vše je zpracováno z kvalitních materiálů, které odpovídají ceně. Pokud by vás tyto materiály neuspokojily, pak můžete jít o pár levelů výše a počkat si na Audi A8. Věřte, že rozdíl bude znatelný. Holt cenovky aut se někde projevují.

Jestliže chcete, můžete sedět v „A3ce“ i poměrní nízko. Sedačky vás nedokážou tolik obejmout jako konkurenční modely od BMW, pozici si však najdete snadno. Na zadních sedadlech zvládnete i delší cestu, ale vyšší postavy je lepší posadit na místo spolujezdce nebo za volant.

Líbí se mi minimalismus, který Audi praktikuje. Všechny funkce jsou zastoupeny pár tlačítky v okolí voliče převodovky, potažmo pod displejem infotainmentu. Ostatní najdete přímo v infotainmentu nebo ve virtual cockpitu.

Chytré systémy a funkce: co hrdlo ráčí

Kombinace MMI navigace plus s MMI touch a virtual cockpitem vás sice vyjde na necelých 80 tisíc, ale pro milovníky technologií je to povinnosti. Virtual cockpit je nesmírně návyková záležitost a MMI touch s možností psát znaky přímo na dotykovou plochu je také fajn. Rozhodnutí však necháme na vás.

Když infotainment spojíte s internetem, ideálně přes datovou SIM kartu, kterou vložíte do slotu v kastlíku u spolujezdce, tak se dostanete k online funkcím, jako jsou aktualizované mapy, možnost sledování počasí, čtení zpráv a tak dále. Spárovat si auto můžete i s chytrým telefonem, na kterém poté máte informace o tom, zda je auto zamčené, jaký máte dojezd na elektřinu nebo rovnou nastavit klimatizovaní. Nechybí ani lokalizace polohy auta, k němuž vás může chytrý telefon rovnou navigovat. To vše je dostupné nejen pro smartphony, ale také Apple Watch. Využít můžete i webové rozhraní.

Když půjdeme dále, tak propojit aplikaci můžete i s vaším kalendářem a kontakty. Nastavení adresy domů a do kanceláře je samozřejmostí.

Jízdní vlastnosti: jízda všeho druhu

Stádo 204 koní vás umí vystřelit z klidu na sto za 7,6 sekundy a díky přítomnosti elektromotoru je i pružné zrychlení rychlejší než jsem čekal. Můžete jet svižně, ale také v klidu, kdy budete odměněni výbornou spotřebou. Samozřejmě zvládnete jezdit i na elektřinu, kde – jak už to u elektrických pohonů bývá – je dynamika zhruba do 60 km/h skvělá.

Není těžké se dostat na limity, kde se projeví nedotáčivost. A3 není ani žádný hubeňour, hmotnost přesahuje 1,6 tuny, avšak troufnu si tvrdit, že si s ní užijete více zábavy než třeba s „eS3kou“. Proč si to myslím? „A3ka“ e-tron nemá takový výkon, aby se vám vymkla z rukou, a tak se s ní můžete vyřádit. Naopak krotit S3, nedejbože RS3, už chce mít něco nejen v rukách a nohách, ale také v hlavě. Vím že jde o zcela jiné nářadí, ale dostat na limit sportovnější modely z trojkové řady je už vyšší dívčí.

A3 e-tron je takový Ferda Mravenec v tom dobrém slova smyslu – zvládá spoustu disciplín. Nedokáže být plnohodnotným sportovcem, ani rodinným sluhou či plnokrevným elektromobilem, ale umí jezdit čistě na elektřinu, s výbornou spotřebou a nemá problém ani s dynamikou.

Dojezd a nabíjení: i čtyřicet elektrických zvládne

Palivová nádrž pojme 40 litrů paliva, se kterým můžete urazit i více jak 600 kilometrů, když budete jezdit s lehkou nohou, rekuperovat a tím tak šetřit palivo. Při klasickém jízdním stylu počítejte se spotřebou do šesti litrů, při sportovnější dovádění půjdete v pohodě i nad osm litrů.

Spotřeba se mi líbila. I na dálnici se dá jezdit pod šest litrů, a to i v případě, že máte vybitou baterii. Jakmile do baterie něco málo dorekuperujete, hned vám to vrátí a spotřebu tak stlačí dolů.

Čistě na elektřinu s lehkou nohou zvládnete 40 kilometrů, s 25 až 30 km můžete počítat, i když se nebudete hlídat. Nabíjení probíhá skrz Mennekes, jehož konektor se ukrývá pod předním logem automobilky. Přes 230V zásuvku trvá nabíjení více jak 4 hodiny. Chválíme že Audi vůz dodává s redukcí i na třífázovou zásuvku, kde se doba nabíjení zkrátí skoro na polovinu.

Galerie

Zhodnocení

Umí jezdit za málo, ale v případě potřeby mu výkon nechybí. Zvládne to i čistě na elektřinu, a to až 40 kilometrů. Testovaný vůz umožní hned několik různých jízdních stylů a v žádném rozhodně nepropadá. Líbila se nám nízká spotřeba i s vybitou baterií, stejně jako minimalistický a výborně zpracovaný interiér.

Jestliže dojíždíte do práce pár desítek kilometrů, popřípadě potřebuje vyzvednout děti ze školky, objezdit úřady a spalovací motor využijete především při víkendových cestách na chalupu, tak e-tron dává smysl. Ekonomika provozu při jízdě na elektřinu je znát, a to můžeme zmínit i věci, které oceníte až časem. Například netrápíte motor tím, že popojedete pět kilometrů, a díky rekuperaci ušetříte i brzdy.

Konkurence: máte z čeho vybírat

Nejblíže má k e-tronu Volkswagen Golf GTE, který využívá stejnou techniku. Dáte za něj 1 024 900 Kč. 

Můžete jít i do jiné karosářské varianty, třeba do Mercedesu třídy C, ať už ve variantě sedan, anebo kombi. Levnější sedan vás vyjde na 1 294 700 Kč.

Pokud chcete ušetřit, nabízí se BMW 330e s výkonem 252 koní. Dle nás poskytuje největší zábavu za volantem ze všech plug-in hybridních aut.

Opomenout bychom neměli ani Hyundai Ioniq, který startuje na ceně 860 tisíc korun, tedy stejně jako Toyota Prius či podobně rodinně zaměřené BMW 225xe. No, výběr máte opravdu pestrý.

audi-a3-e-tron-2014
Klady
  • pokročilé technologie
  • kvalitní zpracování
  • nízká spotřeba
Zápory
  • méně prostoru na zadních sedadlech
  • vysoká cena
Diskuze ke článku
Northstar
Neoriginální otázka: Jaký je teda potom význam elektromobilu, když ho ta baterka "neutáhne"?..
Prius to měl řešené lépe.
O hluku v autě - protože elektromotor je tichý - ani nemluvě. Firma 2DIN , co se zabývá odhlučněním, právě proto dělala kompletní vytlumení Tesly.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze