Pro začátek by bylo dobré se podívat na ceny sourozenců. Model GTI s šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 220 koní pořídíte za 655 900 Kč. Provedení GTD s výkonem 184 koní vyjde ještě o 5 tisíc korun levněji. No, nelehká to úloha pro model GTE, který se prodává od konce roku 2014.
Design a karoserie: konzervativní sportovec
Volkswagen Golf GTE nabízí typicky německý, konzervativně-sportovní design, který podtrhují krásná kola a dvě koncovky výfuku. Škoda že sportovní design není podtrhnutý adekvátním zvukovým doprovodem v exteriéru. Nezainteresovaným lidem zkratka GTE říká, že půjde o něco sportovního, což do jisté míry sedí, ale především na papíře. O tom ale až později…
Design je vždy velmi subjektivní. Ovšem Volkswagen Golf se drží svého osvědčeného receptu, který mu zajištuje výborné prodeje. V podobném duchu se nese i Volkswagen Golf GTE.
Proti modelu GTE hraje především hmotnost. Ta pohotovostní má hodnotu 1 599 kilogramů, což je nárůst o 248 kilogramů ve prospěch Golfu GTI. Model GTD má ještě o 26 kilogramů více než sourozenec GTI. Plug-in hybridní Golf měří 4 270 milimetrů na délku, 1 799 milimetrů na šířku a výška má milimetrů 1 457.
Technické parametry Volkswagen Golf GTE (2014) Golf GTE
Kompletní specifikaceKonstrukce | hatchback, 4 270 × 1 799 × 1 457 mm, 1 599 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 150 (110 + 72) kW, 204 (150 + 105) koní, točivý moment: 250 Nm |
Baterie | 8,7 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 12 kWh / 100 km, dojezd: 50 km |
Cena od | 1 009 900 Kč |
Designová stránka se oproti sourozencům prakticky neliší. Golf GTE poznáte podle modré linky na vodorovných lamelách pod SPZkou, zatímco sourozenec GTD má místo lamel mřížku.
Technika a výbava: ambiciózní sportovec?
Volkswagen Golf GTE má pod kapotou 1,4litrový motor TSI s výkonem 150 koní a točivým momentem 250 Nm, který se přenáší na přední kola. A v útrobách má hned tři spojky. K dispozici zde máte elektromotor, který se nachází pod přední kapotou, a baterie o kapacitě 8,7 kWh, jež papírově stačí na ujetí až 50 kilometrů v elektrickém režimu. Baterie najdete u zadní nápravy. Celkový výkon obou motorů činí 204 koní a točivý moment 350 Nm v kombinaci s šestistupňovou převodovkou DSG. Zrychlení z klidu na sto trvá 7,6 sekund.
Volkswagen Golf GTE – test
Pohonné ústrojí, které musí rozhýbat 1 599 kilogramů, nemá s vozem žádný problém. Akcelerace při využití obou motorů je slušná, což oceníte při předjíždění. Čistě na elektrický mód se nám ukazoval dojezd okolo 40 kilometrů. Především v městské zástavbě, kde využíváte rekuperaci, se na toto číslo bez problému dostanete. V případě cesty z města do města či velkého převýšení je zapotřebí více energie a dojezd tak klesá.
Využívat zde můžete celkem tři jízdní režimy: čistě elektrický, hybridní a nabíjení elektromotoru pomocí spalovacího motoru. Škoda že zde není mód uchování kapacity baterie, který by se hodil především při dálničních přesunech. Při testování se nám několikrát stalo, že při vjetí na dálnici při zapnutém hybridním módu automobil pokračoval na elektrický mód. Při příjezdu do města, kde využití elektrického pohonu dává smysl, jste pak nemile překvapeni, že vám energie mnoho nezůstalo. Nezbývalo nic jiného než prošlápnout plyn, aby naskočil i spalovací motor, a hlídat otáčkoměr či tok energie pro kontrolu, na jaký pohon vlastně jedete. Při nabíjení baterie pomocí spalovacího motoru vám stoupne spotřeba zhruba o tři litry. Rozhodně nepotěší objem nádrže, kam se vejde pouze 40 litrů benzinu. Stejnou cifru, jen v kilometrech, urazíte v reálném provozu i na elektrický mód.
Interiér: německá preciznost
V interiéru najdete klasiku v podání Volkswagenu: výborné ergonomické rozmístění všech ovládacích prvků a skvělé zpracování. Vše je integrováno do konzervativního a účelného, leč elegantního koncernového designu. Emoce zde rozhodně nehledejte, na kvalitu se ale můžete spolehnout.
Vedle displeje infotainmentu najdete ovládací tlačítka a nechybí zde ani funkce, která při přiblížení prstu k displeji zobrazí dostupné nabídky. Pod displejem se nachází řádek tlačítek pro ovládání klimatizačních podmínek. Na středovém tunelu sídlí loketní opěrka, před ní držáky na nápoje společně s parkovací brzdou a volič automatické převodovky DSG, vedle něj pak tlačítko parkovacího asistenta, který funguje výborně, sportovního módu GTE a přepínač jízdních módů.
Před volantem jsou umístěny staré dobré analogové budíky. Vpravo je tachometr cejchovaný až do 260 km/h. Vlevo pak najdete ukazatel využití výkonu. V případě jízdy čistě na elektrický pohon zjistíte, kolik výkonu využíváte či jak moc zrovna rekuperujete. Mezi budíky se vměstnal informační displej, který dokáže zobrazit různé informace, především dojezd na elektrický pohon. Otáčkoměr zde najdete také, a sice v levém budíku dole. V pravém se pak nachází ukazatel množství paliva.
Pokud plánujete vyrazit s Golfem GTE na golf, pak dvě golfové výbavy do kufru nejspíše dáte, ale další dva parťáci si budou muset udělat místo někde v interiéru.
Sedadla jsou zde dobře tvarovaná a mají i dobré boční držení. Sedí se zde poměrně nízko, kvůli čemuž si může velká část milovníků SUV svojí pozici za volantem hledat poněkud déle. Samozřejmost představuje multifunkční volant či hlasové ovládání, které umí i česky.
Pokud plánujete vyrazit s Golfem GTE na golf, pak dvě golfové výbavy do kufru nejspíše dáte, ale další dva parťáci si budou muset udělat místo někde v interiéru. Není to ani na dva kočárky, ale tohle po Golfu prostě chtít nemůžete. Holt 272, popřípadě 1 162 litrů při sklopení sedadel, je zde maximum. Naopak pokud vybíráte s partnerkou menší auto na běžné ježdění, pak vám Golf bude vyhovovat. V interiéru své věci můžete uložit do přihrádek ve středovém tunelu, do kastlíku nebo do dveří.
Se svými 176 centimetry jsem si za sebe sedl bez komplikací a i nad hlavou jsem měl rezervu. Na druhou stranu nepatřím mezi nejsilnější a rozhodně ani nejvyšší. Golf, stejně jako většina automobilů, je ideálním společníkem pro čtyři osoby. Pátá bude při trochu delší cestě trpět.
Chytré systémy a funkce: je libo CarPlay nebo Android Auto?
Základ infotainmentu tvoří 8palcový dotykový TFT displej se systémem Discover Pro. Ten zahrnuje jak systémy CarPlay a Android Auto, tak i MirrorLink. Díky tomu si na své přijde každý bez ohledu na používaný smartphone (až na drobné výjimky). K dispozici byla i síť WLAN, kterou můžete využívat díky SIM kartě, kterou si do svého automobilu musíte ale vložit sami. Samozřejmě nechybí USB port pro nabíjení.
Pokud chcete mít o vašem voze přehled i přes váš chytrý telefon, pak stačí využívat funkce aplikace Car-Net e-Remote. Přes tuto aplikaci si lze automobil například s předstihem vytopit, zjistit stav pohonných hmot a dojezdu na elektrickou energii či si přes webové rozhraní do automobilu poslat plán vaší cesty na další den. K dispozici máta i vyhledání místa, kde jste automobil zaparkovali, podrobné statistiky o spotřebě a podobně. Audio soustava nezklame, ani nepotěší. Rozhodně by si Volkswagen mohl namísto doprovodného „zvuku osmiválce“ dát více záležet na kvalitě zvuku.
Jízdní vlastnosti: nesportovec ve sportovním těle
Designová stránka a především stádo o velikosti 204 koní vybízí ke sportovnějšímu stylu jízdy. Volkswagen Golf GTE nabízí tužší nastavení podvozku a rozhodně se nejedná o žádného lenocha. Velké sportovní představení od něho však nečekejte. Při zapnutí módu GTE budete mít rázem pod kapotou „osmiválec“, jehož zvuk se line z reproduktorů a venku panuje ticho skoro jako při jízdě na elektrický mód. Převodovka je ale při využití veškerého potenciálu zmatená, dlouho drží vysoké otáčky a trvá jí, než zařadí. Pokud po ní žádný velký sportovní výkon nevyžadujete, pak funguje dobře.
Podvozek je zde poměrně tvrdý a díky výborně odhlučněnému čtyřválci, popřípadě bezhlučné jízdě na elektřinu, registrujete různé ruchy od podvozku, které za normálních okolností neslýcháte. Ačkoli má Golf GTE vyrýsované svaly, tak ve skutečnosti to velký svalovec není. Vyšší hmotnost oproti sourozencům GTD a GTI je znát a ani převodovka ve snaze o sportovní jízdu nepracuje zrovna na jedničku – občas cukne a občas drží až zbytečně dlouho vysoké otáčky.
Dojezd a spotřeba: umí i za málo
Po týdenním testování, kdy jsme se proháněli po Praze, Hradci Králové, dálnicích i okresních silnicích nám Golf GTE ukazoval spotřebu 5,9 litrů a 4,3 kWh na sto kilometrů. Na udávaných 1,5 litrů se dostanete v případě cestování na elektrický pohon s minimální výpomocí motoru spalovacího. Ovšem na čistou elektřinu ujedete zhruba 40 kilometrů a pak vás bude hnát samotný benzinový čtyřválec, a tak půjde spotřeba nahoru. Pokud naopak budete jezdit jen po městě a každý den si auto doma nebo v obchodním centru nabijete, může vám zůstat benzín v nádrži opravdu dlouho bez jakéhokoliv úbytku.
Ve městě se budete pohybovat se spotřebou okolo 12 kWh / 100 kilometrů. V případě jízdy na dálnici počítejte se spotřebou převyšující hranici 22 kWh / 100 km. Elektrický pohon je primárně určený do města.
Nabíjení: hybridní klasika
Volkswagen Golf GTE je plug-in hybridní model, který nabízí baterii s kapacitou 8,7 kWh. Ta se vám z běžné domácí zásuvky nabije za tři a půl hodiny. Silnější, 3,6kWh nabíječkou stáhnete nabíjecí čas do plné kapacity na dvě hodiny a patnáct minut. Chválíme umístění nabíjecího konektoru typu Mennekes. Ten se schovává pod předním logem automobilky. Rychlejšího nabíjení se zde však nedočkáte – Golf GTE není osazen rychlonabíjecím standardem. Po připojení auta k elektrické síti indikuje čas do konce nabíjení displej mezi budíky.
Galerie
Zhodnocení: těžká pozice už na startu
Volkswagen Golf GTE je pravým hybridním obojživelníkem. Dojezd 40 kilometrů na elektrickou energii vám v menším městě postačí na vyřízení všeho důležitého. Při dlouhé cestě využijete klasický benzínový motor a elektrický mód vám přijde vhod v ucpaném centru města. S výkonem Golf problém nemá, ale nenechte se zlákat písmenky „GT“ v názvu. Pokud toužíte po velkém sportovním zážitku, pak zde nejste na správné adrese. GTE spíše ztělesňuje kombinaci solidního výkonu a zároveň možnosti velmi úsporné a ekologické jízdy, to vše v konzervativním a líbivém balení bez výstřelků. Bohužel cena tento model předurčuje k záhubě. Minimálně do té doby, než stát nákup hybridních modelů zvýhodní, aby se smazal rozdíl v pořizovací ceně, která u Golfu GTE činí o 359 tisíc korun více než v případě modelu GTD.
Pokud cestujete především na kratší vzdálenosti a jednou za čas vyrážíte vstříc zážitkům na delší cestu, pak o plug-in hybridní variantě uvažujte. Ujetí 40 kilometrů na baterie už dává smysl a v případě delší cesty využijete spalovací motor. Zde dává tento obojživelník smysl. Pokud však jezdíte více jak 100 kilometrů denně po dálnicích a rychlostních komunikacích převážně mimo město, pak byste asi zbytečně tahali hmotnost baterií navíc. Bohužel, pokud nepřijdou dotace od státu, tak cenová hranice je na takové úrovni, že pořízení GTE oproti „sourozencům“ se vám vrátí až po ujetí více jak 200 tisíc kilometrů.
Konkurence: koncernový kanibalismus
Volkswagen Golf GTE nemá na trhu prakticky žádnou přímou konkurenci. Výjimku tvoří pouze koncernový sourozenec Audi A3 e-tron, který nabízí prakticky totéž, jen v balení od Audi. Pokud nebudeme vybírat pouze z hybridních modelů, prodeje Golfu GTE mohou dále „kazit“ klasické varianty s označením GT, a sice Golf GTI či GTD. Zapomenout nemůžeme ani na model e-Golf, který však pohání pouze elektřina.
VW Golf GTE |
VW e-Golf |
VW GTD |
Audi A3 e-tron |
|
---|---|---|---|---|
Objem motoru [cm3] | 1 395 | - | 1 395 | 1 395 |
Počet válců | 4 | - | 4 | 4 |
Celkový výkon [koní] | 204 | 115 | 184 | 204 |
Dojezd na baterii [km] | 50 | 190 | - | 50 |
Kapacita baterii [kWh] | 8,7 | 24,2 | - | 8,8 |
Cena s daní [Kč] | 1 009 000 | 930 900 | 999 900 |