Technologie v autech: převodovka DSG

Technologie v autech: převodovka DSG
9
  • První dvouspojková převodovka byla patentována v roce 1939
  • Dříve to byla specialita závodních vozů, zatímco dnes jde o běžnou součást automobilů koncertu VW
  • Dozvíte se i to, proč má DSG při prudké akceleraci větší prodlevu

Automobiloví fanoušci vědí, že automatických převodovek je několik druhů. Ti méně zainteresovaní rozlišují jen manuál a automat. Ne každého musí nutně zajímat, jak automatická převodovka v jeho automobilu pracuje a jaké má přednosti, ale pro lidi je důležité, že odvádí to, co má. Tedy že „sama řadí“ a není nutné používat spojku. Velmi podobné je to s mobilními technologiemi. Opět jen nadšenci vědí, kolik GB RAM jejich iPhone má, či jakým taktem procesoru se může pochlubit. Každý ale ví, jak dobře to funguje jako celek. Stejně jako u převodovek.

Dnes vám zkusíme lehce přiblížit, jak funguje a pracuje jedna z nejčastěji používaných převodovek – DSG. Jde o převodovku, kterou vyvinula automobilka Volkswagen ve spolupráci se společností BorgWarner. DSG znamená Direct Shift Gear neboli Direktschaltgetriebe. Vývoj trval celých pět let, než se začala sériově vyrábět.

Pojďme se však podívat do historie. Za vynálezce dvouspojkové převodovky, tedy předchůdce DSG, je považován Francouz Adolphe Kégresse, který si svůj nápad nechal patentovat v roce 1939. Poté však jeho počínání zhatila druhá světová válka, a tak se dvouspojková převodovka dostala do automobilů až koncem 80 let. A to navíc pouze ve sportovních prototypech, konkrétně v modelech Porsche 956 a 962, kde pracovala převodovka PDK (Porsche Doppelkupplungs). Dřívější generace měly ve svých útrobách několik litrů oleje, novější generace již využívají tzv. suché spojky.

Schéma převodovky DSG

Ovšem na trhu je hned několik různých druhů „automatických“ převodovek a DSG není rozhodně jediná. Tím nejznámější druhem je nejspíše hydrodynamická převodovka, kde kola s motorem nemají přímé spojení. Znát můžete i převodovku s označením CVT. Jde o typ automatické převodovky, která využívá variátor, jenž se označuje zkratkou CVT. Můžete ji znát také pod názvem „bezestupňová“, protože technicky řečeno nemá žádné převody. Slyšet jste mohli i pojem „robotizovaná převodovka“, což je vlastně dnes probírané DSG nebo převodovka S tronic, kterou používá automobilka Audi.

Jak jste již jistě pochopili, tak převodovka DSG disponuje dvěma spojkami. Základem je dvojice paralelně uspořádaných dvouhřídelových převodovek. Obě převodovky jsou konstruovány jako mechanické převodovky a každá z nich má jednu vícelamelovou spojku. První spojka spíná liché rychlostní stupně 1 – 3 – 5 – (7) a zpátečku. Druhá naopak spíná sudé rychlostní stupně, tedy 2 – 4 – 6. Sepnutá je vždy pouze jedna spojka. Ve druhé je rychlostní stupeň připraven, ale spojka není sepnutá.

Schéma převodovky DSG

V praxi tedy jedete na třetí rychlostní stupeň a druhá spojka má již připravený rychlostní stupeň číslo čtyři. Po přeřazení se první spojka připraví na přeřazení dalšího rychlostního stupně, a to podle vašeho jízdního stylu a samozřejmě podle toho, zda zrychlujete, nebo naopak zpomalujete. V prvním případě si druhá spojka připraví nejbližší vyšší převod, v druhém naopak nižší. I proto máte s DSG pocit, že jeho akcelerace má průběh přímky. Naopak velkou nevýhodou je prodleva při rychlé změně jízdního stylu. Pokud na třetí rychlostní stupeň zašlápnete plynový pedál až na podlahu a je nutné pro akceleraci výrazně podřadit, druhá spojka musí místo čtvrtého rychlostního stupně, který měla připravený, zařadit dvojku – a zde pak již vzniká značná prodleva.

Převodovku DSG používají vozidla koncernu Volkswagen, tedy například i SEAT či Škoda Auto.

Zdroje: carwow.co, autolexicon.net, suvik.cz

Diskuze ke článku
Jan Kříž
Jan Kříž
Opravte mě pokud se mýlím, ale robotizovaná převodovka není dnes probírané DSG. Robotizovaná převodovka je nejjednodušší a na výrobu levnější a montuje se do "levných" vozů viz. Dacia Logan/Sandero. Jako majitel Loganu s "robotem" vím, že robotizovaná převodovka při řazení a podřazování trošku škubne, nebo ještě jinak klesnou otáčky, prostě je poznat, že vozidlo řadí. U DSG to poznat nejde a je mnohlem rychlejší a úspornější.
Hrd
Nejsem si zcela jistý, zda autor článku vůbec ví, co je to robotizovaná převodovka. Jde o vpodstatě klasickou převodovku s normální spojkou, jen s tím rozdílem, že jednotlivé rychlostní stupně neřadí řidič rukou, ale provádí to za něj soustava servomotrorků. Taktéž vystavení spojky je pomocí servomotoru. DSG rozhodně není v pravém slova smyslu robot, je to konstrukční unikum, dobrý nápad, dobrá funkce, ale nízká životnost. Zatím se ještě donedávna vychytávaly mouchy. V životnosti a spolehlivosti (stejně jako ve schopnosti přenosu obrovských výkonů) rozhodně nemá na klasickou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem.
ese
DSG je robotizovaná převodovka jako každá jiná, pouze s jedním třecím talířem navíc. Výhoda spočívá pouze v rychlosti přeřazení o jeden stupeň protože, DSG si ho předchystá podle stylu jízdy. Výhoda tohoto řešení je pouze v rychlosti přeřazení a to jen někdy ... třeba při podřazení se chová divně. Životnost je velmi malá.
Karel
Tak jelikož tu už dva experti tvrdí že dsg má malou nebo nízkou životnost tak musit konstatovat že je to blbost dle vlastni zkusenosti a faktů o dsg prevodovce. Ty se suchými spojkami velmi trpí především v městském provozu a častěji se u nich objevují drahé závady ovládacího modulu. Verze s mokrými spojkami jsou na tom lépe, pokud se u nich nezanedbá výměna olejové náplně, jejich spolehlivost je dobrá.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze