Automobiloví fanoušci vědí, že automatických převodovek je několik druhů. Ti méně zainteresovaní rozlišují jen manuál a automat. Ne každého musí nutně zajímat, jak automatická převodovka v jeho automobilu pracuje a jaké má přednosti, ale pro lidi je důležité, že odvádí to, co má. Tedy že „sama řadí“ a není nutné používat spojku. Velmi podobné je to s mobilními technologiemi. Opět jen nadšenci vědí, kolik GB RAM jejich iPhone má, či jakým taktem procesoru se může pochlubit. Každý ale ví, jak dobře to funguje jako celek. Stejně jako u převodovek.
Dnes vám zkusíme lehce přiblížit, jak funguje a pracuje jedna z nejčastěji používaných převodovek – DSG. Jde o převodovku, kterou vyvinula automobilka Volkswagen ve spolupráci se společností BorgWarner. DSG znamená Direct Shift Gear neboli Direktschaltgetriebe. Vývoj trval celých pět let, než se začala sériově vyrábět.
Pojďme se však podívat do historie. Za vynálezce dvouspojkové převodovky, tedy předchůdce DSG, je považován Francouz Adolphe Kégresse, který si svůj nápad nechal patentovat v roce 1939. Poté však jeho počínání zhatila druhá světová válka, a tak se dvouspojková převodovka dostala do automobilů až koncem 80 let. A to navíc pouze ve sportovních prototypech, konkrétně v modelech Porsche 956 a 962, kde pracovala převodovka PDK (Porsche Doppelkupplungs). Dřívější generace měly ve svých útrobách několik litrů oleje, novější generace již využívají tzv. suché spojky.
Ovšem na trhu je hned několik různých druhů „automatických“ převodovek a DSG není rozhodně jediná. Tím nejznámější druhem je nejspíše hydrodynamická převodovka, kde kola s motorem nemají přímé spojení. Znát můžete i převodovku s označením CVT. Jde o typ automatické převodovky, která využívá variátor, jenž se označuje zkratkou CVT. Můžete ji znát také pod názvem „bezestupňová“, protože technicky řečeno nemá žádné převody. Slyšet jste mohli i pojem „robotizovaná převodovka“, což je vlastně dnes probírané DSG nebo převodovka S tronic, kterou používá automobilka Audi.
Jak jste již jistě pochopili, tak převodovka DSG disponuje dvěma spojkami. Základem je dvojice paralelně uspořádaných dvouhřídelových převodovek. Obě převodovky jsou konstruovány jako mechanické převodovky a každá z nich má jednu vícelamelovou spojku. První spojka spíná liché rychlostní stupně 1 – 3 – 5 – (7) a zpátečku. Druhá naopak spíná sudé rychlostní stupně, tedy 2 – 4 – 6. Sepnutá je vždy pouze jedna spojka. Ve druhé je rychlostní stupeň připraven, ale spojka není sepnutá.
V praxi tedy jedete na třetí rychlostní stupeň a druhá spojka má již připravený rychlostní stupeň číslo čtyři. Po přeřazení se první spojka připraví na přeřazení dalšího rychlostního stupně, a to podle vašeho jízdního stylu a samozřejmě podle toho, zda zrychlujete, nebo naopak zpomalujete. V prvním případě si druhá spojka připraví nejbližší vyšší převod, v druhém naopak nižší. I proto máte s DSG pocit, že jeho akcelerace má průběh přímky. Naopak velkou nevýhodou je prodleva při rychlé změně jízdního stylu. Pokud na třetí rychlostní stupeň zašlápnete plynový pedál až na podlahu a je nutné pro akceleraci výrazně podřadit, druhá spojka musí místo čtvrtého rychlostního stupně, který měla připravený, zařadit dvojku – a zde pak již vzniká značná prodleva.
Převodovku DSG používají vozidla koncernu Volkswagen, tedy například i SEAT či Škoda Auto.
Zdroje: carwow.co, autolexicon.net, suvik.cz