Zasouvatelné kliky dveří začínají být problémem v Číně. Brzy jim zatne tipec

Zasouvatelné kliky dveří začínají být problémem v Číně. Brzy jim zatne tipec
Fotografie: Tesla
  • Hlavním důvodem je špatná bezpečnost
  • Nepopularitu popohání i vysoká míra poruchovosti
  • Zákaz výroby výsuvných klik by měl být v Číně účinný od roku 2027

Převažuje vyšší bezpečnost tradičních klik dveří nebo stylový vzhled a lepší aerodynamika výsuvného řešení? Nejen na tuhle otázku si nyní začali odpovídat odborníci v Číně. Ve světě automobilů se totiž začal rozmáhat skoro až nešvar v podobě výsuvných klik dveří. Ty najdeme u mnoha čínských výrobců, ale stranou není ani americká Tesla či britské modely Range Rover. Jenže efektní pohled na hladké boky vozu jsou jedna věc, ale co se stane, když do takového vozu narazí z boku ve vyšší rychlosti jiné auto? Půjde vůbec tyto dveře otevřít a jak vůbec? Je jasné, že odpověď nebude lehká a nyní se to začíná projevovat v čínském automobilovém průmyslu. V blízké budoucnosti se tam totiž plánuje komplexní zákaz plně zasouvatelných klik dveří. Jako důvody jsou uváděna bezpečnostní rizika a mnohé funkční nedostatky. Dobrou zprávou je, že částečně zasouvatelné kliky by měly zůstat povoleny, ale v budoucnu by musely nabízet mechanickou redundanci, což je záložní otevírací systém zvenčí.

Návrh, jak vlastně zákaz zasouvatelných klik bude vypadat, má být hotov do konce tohoto roku. Po jeho platnosti vejde v účinnost jednoleté přechodné období, po které se na změny musí připravit všichni výrobci, jež chtějí prodávat své vozy v Číně. Je ale pravdou, že (zapuštěné) výsuvné kliky dveří se dodávají v různých provedeních, takže možná jen dojde k lehké úpravě v rámci jednotlivých výrobců. Výhodou tohoto systému je kromě hezčího designu vozu by měl být nižší aerodynamický odpor karoserie, jenže snížení hodnoty ve srovnání s klasickou pevnou klikou dveří je takřka zanedbatelné. Kromě toho jsou zapuštěné kliky dveří údajně třikrát dražší a co je nejhorší, míra poruchovosti je údajně osmkrát vyšší. Nastává tedy otázka, proč se něco takového vůbec ještě vyrábí a z jakého důvodu k tomuto řešení přistupuje stále více výrobců.

Nejhorší jsou ale bezpečnostní problémy. Například Ford Mustang Mach-E nemá na dveřích vůbec nic a otevírací mechanismus je řešen skrze tlačítko, jenž je napájeno z 12V baterie vozu. Po jejím vybití se ale z vozu stane nedobytná pevnost a i oficiální servis Fordu si s tímto problém z počátku neuměl poradit. O bezpečnostním riziku pak hovoří i německá organizace ADAC. Ta v dubnu minulého roku napsala, že zasouvací kliky ztěžují záchranné operace, a to jak laikům, tak i záchranářům. Kliky se však v případě nehody obvykle automaticky vysunou, jenže nemusí to tak být vždy. Mechanické řešení pro vysunutí klik dveří nabízí nejlepší šanci na otevření vozu po nehodě. Robustní tyčová klika v každém případě usnadňuje otevírání zaseknutých dveří, jenže tento prvek postupně z nových vozidel mizí. Čína je každopádně první zemí na světě, která se postavila proti modernímu řešení otevíracího mechanismu vozidel. Pokud její zákaz vejde v platnost, dost možná se dočkáme celé řady designových změn u mnoha v současnosti prodávaných vozidel světoznámých značek.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze