Když jsem loni poprvé spatřil informaci o tom, že Ford pracuje na polozávodní verzi elektrického Mustangu, začal jsem hořet nedočkavostí. Proto jsem si nemohl nechat ujít možnost na vlastní kůži vyzkoušet netypicky zbarvenou a pořádně „vytuněnou“ edici Rally, která je plně homologována pro silniční provoz. Jediným malým mínusem je absence předních LED mlhovek v zaslepené masce. Při pohledu na otestovaný exemplář je vám ale asi jasné, že toto auto bylo dokonalým poutačem pozornosti naprosto všude, kde se objevilo. Stačilo si zajet na čerpací stanici pro nápoj a rázem se kolem vozu shlukovali ostatní řidiči a dokonce i obsluha čerpací stanice se ptala, co že to vlastně je. To samé platilo v běžném provozu, kde i řidiči opravdu nádherně zpracovaných sportovních modelů z řad konkurenčních značek nenápadně pomrkávali a někdy si žluto-černý elektrický Mustang Mach-E i fotili. To se prostě jen tak nevidí a zatímco ve světě elektromobilů začínají být celkem běžné polozávodní edice a úpravy, verzi rally zatím přinesl jen Ford.
Technické parametry Ford Mustang Mach-E Rally
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 713 × 1 881 × 1 625 mm, 2 258 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 358 kW, 487 koní, točivý moment: 950 Nm |
Baterie | 98,7 kWh (91 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 17,2 kWh / 100 km, dojezd: 440 km |
Cena od | 2 107 900 Kč |
A ono je to vlastně možná dobře. Zatímco třeba Kia či BMW nikdy nesoutěžili v šampionátu WRC či velmi dávné a brutální Group B, Ford byl pravidelným účastníkem obou šampionátů. Ať to byl model RS200 nebo Escort, historii v tomto typu závodu zkrátka má. Nyní je ale doba elektrická, a tak není divu, že se úpravy dočkal právě Mustang Mach-E. A jak vlastně edici Rally poznáte? Na první pohled je vidět o něco vyšší světlá výška (+ 1,8 cm) a 19" bílá kola z lehkých slitin se specifickým děrovaným designem a celoročními pneumatikami o rozměru 235/55. Na testovaném voze šlo o typ Michelin CrossClimate XL a byl to příjemný kompromis. Jako majitel vozu bych ale rozhodně investoval do samostatného letního a zimního obutí nejvyšší kvality. To je jediná cesta, jak si užít jízdu s tímto vozem na maximum. Mezi další poznávací znaky verze Rally patří velký zadní spojler v černé barvě, sportovní přední nárazník, sportovní pruhy na kapotě, logo Mach-E Rally na boku vozu v tmavě šedé a zvenčí dále spodní zakrytování předního i zadního elektromotoru.
Na výběr je několik odstínů laku karoserie, kdy je možné vybrat například modrou, zelenou nebo bílou. Mě ale oslovila právě nápaditá žlutá v kombinaci s černými pruhy na kapotě. Pro další změny je pak potřeba usednout do kabiny, kde to z části vypadá, jako by šlo o skutečný závodní speciál. Na řidiče a spolujezdce čeká například logo rally na předních sedadlech, která mají naprosto fantastické boční vedení až k ramenům, jsou plně elektricky nastavitelná a jejich zadní část je tvořena bílým lesklým plastem. Ten samý materiál se nachází na spodním rameni koženého volantu. Dále tu jsou sportovní nášlapy pedálů a jiné dekory palubní desky. Za test jsem s vozem ujel skoro 1 000 km a rozhodně to stálo za to. Nikdy bych nečekal, že v polozávodním speciálu strávím takovou porci času, a to jen proto, že jízda s ním je zkrátka návyková.
Základem je verze Mach-E GT, takže je jasné, že půjde o hodně rychlý elektromobil. Takřka veškeré palubní funkce je potřeba ovládat skrze obří tablet orientovaný na výšku. Disponuje 15,5" a jedinou nevýhodu vidím v potřebě ho neustále utírat kvůli náchylnosti na otisky prstů. Po dvou dnech používání vozu jsem se ale naučil, kde co hledat a systém byl příkladně rychlý a intuitivní. Moc chválím příplatkový audiosystém B&O s prostorovým zvukem Dolby Atmos. Bohužel si ale tuto funkci nejvíce vychutnáte hlavně při spuštění aplikace YouTube v systému vozu, kdy si můžete z kabiny vytvořit osobní kinosál. Díky baterii v podlaze elektrický Mustang nepotěší příznivce „sezení na zemi“. Tady je potřeba počítat s tím, že posádka vpředu sedí dost vysoko, ale dá se na to velmi rychle zvyknout.
Využívat jsem přitom mohl hned čtyři jízdní režimy: Whisper, Active a Untamed a Rally Sport. Zatímco ten první je určen na mokré silnice a horší jízdní podmínky, prostřední je vhodný na klasické denní cestování. Untamed je naopak vhodný pro velmi sportovní jízdu a právě po jeho aktivaci se zobrazí položka „Rally Sport“. Tu stačí aktivovat a při dostatečném zahřátí baterie a procentech baterie se z elektrického Mustangu stal speciál, jehož dovednosti vstřebávám ještě teď. Sám výrobce o něm tvrdí: „Poskytuje zážitek z výkonné jízdy vyladěný pro závody mimo trať. Regulace prokluzu, stabilizační zásahy a rekuperace brzdné energie jsou omezeny. Dynamika podvozku, výkonnost a odezva plynového pedálu jsou vyladěny pro kontrolu a spolehlivé ovládání na okruhu.“ Mohu vám s jistotu říci, že každé slovo zde platí na 100 %. Edice Rally disponuje pohonem obou náprav, výkonem 487 koní a točivým momentem 950 Nm, což je obrovská porce. Řízení zde bylo maximálně komunikativní a v režimu Rally Sport je výkon posílán více dozadu. Díky tomu lze zažít celkem divoký přetáčivý smyk, který je nutné pečlivě korigovat. Dokonce i prostředním režimu Active bylo znát, jak se vůz snaží ze všech sil o sklouznutí a nějakou tu zábavu. Ford zřejmě věděl, že tohle bude lidi bavit, a tak se baterie vozu chlubí kapacitou 98,7 kWh, z čehož je 91 kWh využitelných. Jenže tady nastává trošku problém. S tímto elektromobilem jen málokdo bude jezdit slušně, a pokud už ano, stejně si moc nepomůže.
Nejen já jsem se přesvědčil o tom, že Mustang Mach-E Rally je vskutku nenažraným autem, které si i s lehkou nohou na pedálu akcelerátoru dokáže říci o 24 kWh na 100 km. To se přitom bavíme o jízdě ve městě. Jakmile totiž přišla řeč na okresky a dálnice, nikdy jsem se nebyl schopen dostat pod 28 kWh na 100 km. Ještě horší je to v případě, že si zajedete na svou oblíbenou okresní silnici a chcete se pořádně bavit. V takovém případě se nedivte spotřebě okolo 35 kWh na 100 km. Jak je zřejmé, toto auto nebude úplně ideálním dálničním letcem, ačkoliv umí jet pěkně dlouho rychlostí až 200 km/h. Nejvíce jsem na baterii ujel 310 km a snažil se o maximálně úspornou jízdu. Na druhou stranu jsem okamžitě poznal, že inženýři Fordu značně zapracovali na chlazení baterie a upravili výdrž elektromotorů do takové míry, že zatímco dříve testovaný Mach-E GT uměl jet velmi rychle jen chvíli, Mach-E Rally zvládal extrémně dlouho jet maximální rychlostí a nedělalo mu problémy opakované brzdění a opětovné prudké přidávání. Teprve při 25 % baterie se na ukazateli baterie zjevila šedá linka, která „ukrojila“ část dostupného výkonu.
Za vynikající musím označit podvozek, jedná se o speciálně nastavené adaptivní tlumiče MagneRide. Tlumiče a pružiny dopředu počítají s tím, že hladký rovný asfalt nebude vaší první volbou. Jízda po prašné cestě plně hrbolů a menších děr nebyla žádným problémem. Výmoly a hlubší poklopy kanálu na pražských cestách? Pro verzi Rally naprosto lehký úkol. Podvozek vozu je pak pro jistotu kompletně zakrytován, což chrání potřebné komponenty před kamením a jinými nástrahami. Ford zkrátka vytvořil a pustil do běžné výroby něco, co stojí za velkou pozornost. Příplatek za paket Rally přitom činí jen 75 tisíc korun a pokud bych chtěl elektrický Mustang, zřejmě bych moc neváhal a připlatil si za něj. Auto nemá moc chyb a nebýt abnormálně vysoké spotřeby, vlastně mě nenapadá nic, co by mu šlo pořádně vyčíst. S jeho vlastnictvím se připravte na velkou dávku pozornosti a také na časté lepení ostatních řidičů, kteří si chtějí změřit síly s vaším „rally speciálem“.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz