Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario.cz, která se zabývá individuálním dovozem elektromobilů.
Do rukou se nám díky Cario.cz dostalo vzácné nové Nio EL8, špičková vlajková loď automobilky, kterých zatím v Evropě jezdí jenom stovka a tohle je vůbec první kus v Česku.
Obrovské NIO EL8 hrozí luxusním Němcům. A překvapí cenou
V rychlém tempu generací
Nio je jedna z nejzajímavějších čínských automobilek, která má navíc oficiální zastoupení rovnou v několika evropských zemích. Je o ní hodně slyšet, i když je velmi mladá. Auta totiž sériově vyrábí teprve od roku 2018, kdy na trh uvedla první generaci modelu EL8. Po pouhých šesti letech tu máme novou generaci vlajkového SUV. Na klasickou automobilku je nový model po 6 letech neobvykle svižné tempo, ale v Číně jde vše tak nějak rychleji.
A tak tu mám nový EL8. Větší, hezčí, luxusnější a technologicky ještě nadupanější. A rovnou zmíním, že toto obří SUV není vůbec levné, jak byste možná od čínské automobilky očekávali. V sousedním Německu začíná včetně baterie na ceně 2,3 milionu korun včetně DPH, pokud ale chcete verzi s větší baterií a dojezdem, tak si připravte nejméně 2,6 milionu korun a s maximálními příplatky se dostanete na bezmála 2,8 milionu Kč. To už je o dost víc, než stojí Kia EV9 nebo Tesla Model X. Nio se nechce a nepotřebuje podbízet cenou. Je sebevědomé a věří, že i v tvrdé konkurenci dokáže obstát. I to dokazuje, jak moc úsilí do novinky vložili.
Design: čínský obr
S délkou 5,1 m a rozvorem přes 3 m je EL8 skutečně velké. Je to třeba více, než má největší Tesla Model X. Nese ale typický design Nio, prakticky totožný se všemi ostatními modely výrobce a mně se tato uniformita líbí. Nio si totiž na silnici s ničím jiným nespletete. Typická žraločí příď s tenkými LED světly a hlavními Matrix světly, typické výstupky nad čelním sklem skrývajícím LiDAR a senzory systému Aquila nebo elegantní záď s tenkým LED páskem táhnoucím se po celé šíři auta. To vše tady je. Jednoduchost, elegance, čistota, to je Nio.
Přesto tady objevíme několik věcí, na které bych vás chtěl upozornit. Například nové vystouplé kamery na předních blatnících směřující vzad, obří až 22" kola s brzdami Brembo, okno zadních dveří krásně plynule navazující na zadní boční okno bez zbytečných rámů nebo zadní stěrač elegantně schovaný ve spojleru.
Nosný rám i karoserie jsou z více než 90 % vyrobeny z hliníku, EL8 je také optimalizováno pro aerodynamiku s velmi dobrým součinitelem odporu 0,25, což je na SUV výborná hodnota. A mimochodem ne, ani EL8 nemá bohužel přední kufr kvůli technologii rychlovýměny baterií. To je jedna z mála opravdových nevýhod tohoto jinak působivého auta.
Technika a výbava: to už známe
Nejnovější EL8 stojí jako poslední na dobře známé platformě Nio Platform B, na které Nio stavělo všechny elektromobily. Na rozdíl od nedávno představeného vlajkového sedanu ET9 ještě stojí tedy na 400V. Je to samozřejmě čtyřkolka, a to už v základu, má tedy dvojici elektromotorů, které jsou ale co do technologie zvoleny naopak, než jak je to běžné. Vepředu totiž máme slabší synchronní motor, který je aktivní stále a vzadu je silnější asynchronní elektromotor, který se připojuje jen při prudší akceleraci, v terénu nebo kdykoliv je to potřeba. EL8 je tedy při běžné jízdě předokolka, dohromady pak oba motory doručí až 480 kW a tohoto mastodonta vystřelí na stovku za 4,1 vteřiny.
NIO EL8 100 kWh
Rozměry | 5 099 × 1 989 × 1 750 mm, 2 633 kg |
---|---|
Výkon | 480 kW |
Baterie | 100 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 500 km (WLTP) |
EL8 dostanete navíc, vzhledem k ceně pochopitelně, na vzduchu a dostala do vínku nové dvoukomorové vzduchové odpružení místo dřívějšího jednokomorového. Jízda je tak ještě pohodlnější a zároveň reakce podvozku rychlejší. Vůz má opět v podlaze baterii, kterou si můžete za 2 minuty vyměnit ve speciálních výměnných stanicích, kterých je i v Evropě už více než padesát. Zatím ale v Evropě nefunguje režim, že byste mohli běžně jezdit s menší baterií a ve stanici si půjčit větší třeba jen na dovolenou. Vždy dostanete výměnou tu, co v autě máte. Nio si ale můžete v Německu i Nizozemí koupit levněji s pronajatou baterií, nebo si zaplatit za svoji a na výběr máte mezi 75kWh lithium-železo-fosfátovou baterií a větší, klasickou li-ion baterií s chemií NCM a 100 kWh, kterou máme v autě i my.
Výměnných stanic je velmi málo, mnohem častěji tak budete auto klasicky nabíjet a Nio průběžně výrazně vylepšuje také parametry nabíjení. Už menší model EL6 s totožnou technikou patří k naprosté špičce mezi 400V auty a díky ploché nabíjecí křivce se z 10 na 80 % nabil za 23 minut. Nio ale u této velké baterie ještě dále zvýšilo nabíjecí výkon až na 240 kW místo dřívějších 180 kW. Pokud tedy dorazíte k 600A nabíjecí stanici, tak se nabíjecí čas dostane k 21 minutám, což je porovnatelné s 800V auty, což je skutečně působivé. Je ale nutno dodat, že takové stanice v Česku prakticky nejsou a skoro všechny ultrarychlé mají limit proudu na 500A, maximem tak bude hodnota kolem 200 kW jako u jiných 400V aut.
I přes velké rozměry auta a vysokou hmotnost se podařilo značce vykřesat z auta dojezd až 510 kilometrů dle WLTP, což je na využitelnou kapacitu 90 kWh celkem slušné. Bohužel v Evropě stále není dostupná větší 120 nebo 150kWh solid state baterie, která by nabízela ještě o poznání větší dojezd.
Interiér: skutečný luxus včetně ledničky
Nio míří s EL8 proti luxusním konkurentům z Evropy i Koreje a neponechává nic náhodě. Interiér je skutečně úžasný, luxusní, skvěle zpracovaný a snese jen ta nejpřísnější meřítka. Po vzoru Tesly je netradičně vždy šestimístný, tedy se dvěma luxusními křesly ve druhé řadě a dvěma sedadly v řadě třetí. Zvolit si ale můžete konfiguraci, zatímco standardní má mezi sedadly v druhé řadě „uličku“, my jsme měli na test příplatkovou verzi s takzvanou „Executive Console“.
Ta nabízí v 12 směrech nastavitelná (a velmi pohodlná) elektrická křesla s výsuvnou podporou pro lýtka, masážní funkcí i odvětráváním. A mezi těmito luxusními křesly nabízí Nio velkou konzoli s měkoučkým povrchem, elektricky výsuvnou odkládací přihrádkou a bezdrátovými nabíječkami, ale co je hlavní, s lednicí! Pasažéři na zadních sedadlech mají k dispozici opět i displej, skrze který mohou ovládat klimatizaci, vyhřívání, masáž nebo multimédia. A samozřejmě také ovládat teplotu přihrádky na nápoje, která je umí jak vychladit, tak vyhřát. Maximem je 50 stupňů Celsia. Takže už žádný studený čaj na dlouhých cestách. V rámci dané cenové relace je tato výbava velmi unikátní.
Na zadních sedadlech si pasažéři užijí královský komfort. Pokud si sedadlo posunu zcela dozadu, nabídne mi EL8 dobrých 15 cm před koleny a bez problémů si mohu přehodit nohu přes nohu, ale i při posunu zcela dopředu se mi kolena nedotýkají sedadla přede mnou, a to mám 185 cm. Největší prostor ale Nio nabídne v druhé řadě na pravém sedadle. Stiskem jednoho tlačítka si totiž sedadlo spolujezdce před vámi můžete odsunout zcela dopředu a užít si prostor na nohy jako v nejluxusnější limuzíně.
Ve třetí řadě je překvapivě hodně prostoru, kufr je obří
Stiskem tlačítka na sedadlech se elektricky odsunou vpřed a zpřístupní třetí řadu sedadel. A tam mě čeká velké překvapení, protože jde o plnohodnotná sedadla, kam se pohodlně se svou výškou vejdu i já. Sedadlo přede mnou mám posunuté zhruba ve střední poloze a i když se moje kolena pak vzadu dotýkají sedadla přede mnou, nemám problém s tím, kam dát nohy. Pokud si pasažér v druhé řadě sedadel posune sedadlo ještě více dopředu, mám i vzadu prostor před koleny. S prostorem na hlavu je to limitní a mých 185 centimetrů je maximem.
Třetí řada sedadel navíc neznamená žádný kompromis co do materiálů nebo výbavy. I úplně vzadu je měkčená eko-kůže, alcantara a hodnotné zpracování. Nechybí dvojice USB-C a klimatizace je dokonce pětizónová, tedy pasažéři na zadních sedadlech mohou mít nastavenou individuální teplotu. Není zde k tomu určené ovládání, teplotu tak musí nastavit řidič nebo pasažéři v druhé řadě sedadel, ale pokud vzadu například jede někdo zimomřivý, může mít nastavenou výrazně vyšší teplotu a ostatní nemusí činit kompromisy. A co je důležité, na obou zadních sedadlech jsou úchyty Isofix. Celkově tak lze v EL8 takto uchytit pět dětských sedaček.
Třetí řada sedadel je pochopitelně elektricky sklopitelná, a to v poměru 50:50. Pokud tak potřebujete jen jednu sedačku v třetí řadě a druhou část chcete použít pro náklad, je to možné. Při 6místné konfiguraci je objem kuru 265 litrů, což už není moc, ale například pro dva palubní zavazadla je to dostatečné. Po sklopení třetí řady sedadel však vznikne rovná plocha a ve 4místné konfiguraci auto nabídne obří kufr s objemem 810 litrů. Díky kolmému zadnímu sklu pak můžete další zavazadla naskládat až po střechu a získat ještě mnohem větší objem. Pro snadné nakládání lze tlačítkem v kufru auto snížit, pochválit musím i za praktická oka a háčky v kufru.
Relaxační pozice pro spolujezdce a pohodlí pro řidiče
Komfortem Nio zahrne samozřejmě také pasažéry na předních sedadlech, která jsou samozřejmě odvětrávaná, ale i masážní, a to velmi výrazně. Sedadla jsou spíše měkčí, na sedáku s malým bočním vedením, což značí, že je vše podřízeno komfortu.
Spolujezdec si svoje sedadlo může nastavit ve 22 směrech a jediným stiskem tlačítka ho sklopit do relaxační polohy, kdy se vysune jak podpora lýtek, tak dokonce podnožka. Takto sklopenou sedačku ale ocení spíše menší lidé, pro mě byla podnožka příliš blízko, nemohl jsem si pořádně natáhnout nohy.
Celý interiér je pochopitelně veganský, tedy potažený eko-kůží. Ta působí kvalitně, hodnotně a vůbec jsem neměl pocit, že bych raději preferoval skutečnou kůži, například jako u konkurenční Tesly Model X. Všude jsou měkčené povrchy a vše vkusně zkrášluje ratanové dřevo s otevřenými póry. Náš vůz byl v konzervativní černé konfiguraci interiéru, ale zvolit lze i tmavě hnědou nebo elegantní světle béžovou. Střízlivý luxus, který Nio nabízí, je oproti Mercedesu méně okatý, ale kvalitou interiér nijak nezaostává. Naopak, Nio se může pochlubit výborným zpracováním, nikde nic nevrže a domácí úkol splnilo skvěle. Nejen evropské produkci se bez problému vyrovná. Potěší také dvojitý střední tunel mezi předními sedadly s dostatkem odkládacích prostor.
EL8 prosvětluje panoramatická skleněná střecha, která je zatahovací a v přední části navíc otevírací. Celý interiér je obohacen o dynamické ambientní osvětlení se 174 diodami a různými scénáři. Kromě obligátních jednobarevných konfigurací si tak můžete například zapnout třeba „Fireside chat“, kdy celý interiér tlumeně střídavě a decentně pulzuje oranžově, takže simuluje hořící oheň pro útulnou atmosféru. K tomu si můžete pustit hudbu z 23 reproduktorů, které zní velmi kvalitně.
Infotainment a technologie: Hello, Nomi
Po nasednutí na sedadlo řidiče vás EL8 přivítá známým rozložením interiéru, které najdeme i v menších a levnějších modelech, což ale vůbec není na škodu. Displej před řidičem zobrazuje vše potřebné, potěší však zcela nový 16,3" head-up displej, který je upgradem oproti dřívějším vozům. Zobrazuje mnohem větší mapu, je celkově jasnější a i když neposkytuje rozšířenou realitu jako někteří evropští konkurenti, je jinak špičkový.
Hlavní pozornost si pak ale zaslouží 13" AMOLED displej s tenkými rámečky a velmi kvalitním rozlišením i zobrazením a operačním systémem Banyan, který je opět stejný jako v jiných vozech Nio. Inspirovaný Teslou, s přehledným, rychlým a intuitivním rozhraním. Díky tomu, že má Nio v Evropě oficiální zastoupení, je vše lokalizováno, nechybí evropská navigace s automatickým plánováním zastávek na nabíjení. Přivítal bych ale obchod s aplikacemi, který zatím chybí.
Samozřejmostí je hlasový asistent, na rozdíl od dřívějších aut Nio (kromě levnějších ET5) si ale za roztomilého robůtka pohybujícího se na přístrojové desce musíte připlatit 1 000 eur. Děti budu roztomilé mrkání a animace při různých činnostech milovat, ale reálně robot Nomi k ničemu není a příplatek za něj se nevyplatí.
Co už je mnohem zajímavější, to je propracovaný systém pro asistenci řízení Aquila. Veškeré asistenční systémy má Nio již v základu a podporuje je celkem 33 senzorů, včetně LiDARu na střeše, 10 kamer, radarů a 12 ultrasonických senzorů. Nio navíc pomocí OTA updatů systém stále vylepšuje.
Jízda: pohodlný koráb
Nio ve svých propagačních materiálech skutečně nelhalo. Dvoukomorový vzduchový podvozek nabízí velmi pohodlnou, houpavou jízdu, zároveň ale s nijak velkými náklony, které auto dobře kompenzuje. EL8 výborně žehlí nerovnosti, a to i když je na 22" kolech. Výborné je i odhlučnění. Celkově se pohodlím bez problémů vyrovná Audi, BMW i Mercedesu. Ano, tak daleko už Číňané jsou.
Pod volantem nenajdeme žádná pádla a rekuperace, ač silná, vůz nezastaví, nemáme tu tak pravé jednopedálové ovládání. I když má auto přes 400 kW, v praxi se vám s ním vůbec nechce jezdit dynamicky. Ano, síla tu je a když na to „dupnete“, auto vystřelí vpřed, ale stále je zátah spíše plynulý a masivní, nečekejte tedy krk lámající elektrický kopanec.
Nio nabízí celkem 10 různých jízdních režimů, kromě obligátního komfortního, eco nebo sportovního také třeba režim pro jízdu na sněhu, písku, mokrém povrchu nebo s přívěsem. V režimech se velmi mění reakce na pedál a ve sportovním režimu auto také mírně ztvrdne, stále je ale naladění tak daleko od sportovního zážitku, jak jen může být.
K dokonalosti chybí natáčecí zadní náprava, kterou někteří evropští konkurenti nabízí, a vzhledem k délce auta přes 5,1 m by se skutečně hodila. Parkování, zajíždění do podzemních garáží a jiné těsné manévry tak vyžadují hodně trpělivosti. Naštěstí dost pomáhá špičkový 360stupňový pohled.
Stejně jako u jiných vozů Nio, i zde platí, že je spotřeba trochu vyšší oproti Tesle nebo evropské konkurenci. Zatím jsme neměli možnost projet EL8 na dálnici, nicméně v případě městské jízdy to vypadá na reálný dojezd zhruba kolem 400 kilometrů, podobné hodnoty bychom měli dosáhnout i v kombinovaném provozu. Co se dálnice týče, s menším Nio EL6 jsem v zimním období jezdil za vysokých 28 kWh na 100 km, zde to bude pravděpodobně ještě více. Reálný dálniční dojezd tak bude jen kolem 300 kilometrů, a půjde tedy o Achillovu patu auta. EL8 by tak opravdu slušela avizovaná 150kWh baterie, která by vozu dodala potřebný dojezd.
Závěr a zhodnocení: čínská prémie se vším všudy
Nio EL8 je skutečně působivou vlajkovou lodí, se kterou se musí počítat. Je skvělou alternativou ke Kie EV9 a i když není tak luxusní jako Mercedes EQS SUV, dost se k němu blíží. Cena je nastavena sebevědomě, ale zcela oprávněně. EL8 je totiž špičkové auto ve všech ohledech. Vyzdvihnout musím skutečně velmi komfortní jízdu, stejně jako luxusní a propracovaný interiér s obrovským vnitřním prostorem. Pozoruhodné je vynikající nabíjení, které je výrazně lepší než u jiných 400V aut a navíc s bonusem rychlé výměny baterie ve výměnných stanicích. Reálný dojezd kolem 400 km je dostačující, ale ultimátní by byl s větší baterií, která je dostupná v Číně.
Nio se každopádně pouhých 10 let od svého založení dostalo do první ligy a dokáže vytvořit zcela špičkové auto, které zaujme v mnoha ohledech a bez problémů se může rovnat se zavedenou prémií i v tom nejvyšším segmentu.
Za zapůjčení děkujeme společnosti Cario.cz, která se zabývá individuálním dovozem elektromobilů.
Technické parametry NIO EL8 100 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 099 × 1 989 × 1 750 mm, 2 633 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 480 kW, 644 koní, točivý moment: 850 Nm |
Baterie | 100 kWh (90 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 240 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19 kWh / 100 km, dojezd: 500 km |
Cena od | 2 600 000 Kč |
Foto: fdrive.cz
Velikost baterie, rychlost nabijeni, hmotnost, absence frunku, dostupnost servisu v kombinaci s cenou…
Nevím, pro koho toto auto je, kdo je cílovka dle automobilky. V Číně to chápu, ale v Evropě?