Mercedes vždy dával ty nejlepší technologie, které má, do vlajkové třídy S. To ale už neplatí. Naopak nejlevnější třída A je první, která dostává zbrusu nový infotainment Mercedes-Benz UX, který je postavený zcela od základu. Nová je logika, grafika, funkce i ovládání. Nezůstal tu kámen na kameni a je to dobře. Nový systém se totiž náramně povedl a navíc přidává technologické vychytávky jako třeba rozšířenou realitu nebo výborné hlasové ovládání v češtině. Jsou to mileniálové a obecně mladí zákazníci, kteří vyžadují nejlepší on-line funkce a kvalitní infotainment. A ti si kupují spíše Mercedesy třídy A než S, a proto nejnovější systém startuje právě zde.
Mercedes-Benz User Experience – test
Nový designový jazyk
Nový Mercedes-Benz třídy A vypadá skutečně dobře. Je to první Mercedes s novým designovým směrem, tvarem světel i výrazem. A mně se líbí. Překvapení vás ale čeká po nasednutí. „Tohle je fakt Mercedes?“ řeknete si. Zcela minimalistický interiér se dvěma Full HD displeji a výraznými průduchy vypadá totiž úplně jinak, než na co jsme u Mercedesu byli zvyklí. Automobilka chce, aby se auto líbilo mladé, moderní generaci, a za mě se to rozhodně povedlo. Stále tu máme kvalitní materiály a zpracování. Nechybí kůže, prošívání ani velur, vše je ale zabaleno do modernějšího kabátu. Jen možná ty lesklé černé plasty si mohl Mercedes odpustit.
Ve tmě pak vynikne nové barevné LED podsvícení celého interiéru, které si můžete nastavit velmi podrobně k obrazu svému. Zakomponováno je dokonce i do výdechů klimatizace a barevná je i tenká linka přímo uprostřed přístrojové desky. Každá část interiéru pak může mít odlišné podsvícení. Ano, můžete si z interiéru udělat doslova barevný cirkus, ale pokud máte vkus, lze si takto navodit velmi příjemnou atmosféru. Mercedes má i barevné scény, které se plynule mění.
Mercedes-Benz UX v premiéře
„Áčko“ je prvním Mercedesem, který přináší zbrusu nový systém Mercedes-Benz UX. Ten je jiný, než jaký jsme znali z Mercedesů doteď, a to grafikou, logikou i ovládáním. Výsledkem je skvělý systém, který vypadá krásně, je rychlý i intuitivní a má mnoho možností nastavení. A není to jen o vzhledu.
Takovou budoucnost si nechám líbit.
Mercedes nyní nabízí snad nejširší možnosti ovládání systému ze všech aut: trackpady na volantu, dotykovou plochou před loketní opěrkou, skrze dotykový displej nebo hlasem – vybere si každý. Optické trackpady na volantu známe už z třídy E, kdy levý trackpad ovládá dění na levém displeji a pravý pak logicky na pravém.
Mercedes výrazně přepracoval ovládací plochu před loketní opěrkou. Už zde nenajdete otočný ovladač a řadu tlačítek, ale rozměrný touchpad, který lze stisknout a nabízí velmi dobrou haptickou odezvu. Integrovány do něj jsou i tlačítka pro rychlý přístup k některým funkcím.
A pak tu máme velkou premiéru – dotykový displej v Mercedesu. Ano, až doteď jste si dotykem displeje v Mercedesu mohli udělat maximálně tak otisky prstů, ale teď už lze takto systém plnohodnotně ovládat. Nový infotainment je tomu graficky přizpůsobený a dotykové ovládání je intuitivní.
Oba displeje mají (za příplatek) 10 palců, Full HD rozlišení, jemné zobrazení i výborný jas a v kombinaci se špičkovou grafikou je radost je používat. Displej před řidičem si můžete převléknout do tří designů a ještě si zvolit, jaké informace se budou zobrazovat. Nechybí ani možnost zobrazit si třeba asistenty nebo navigaci na celý displej. Škoda jen, že se na displeji vždy zobrazují rádoby kruhy od ručičkových tachometrů, do kterých se ostatní grafika musí vejít. Přijde mi to zbytečné a mnohem víc bych ocenil vyplnění celého displeje mapou. Každá změna režimu je doprovázena krásnou animací a je vidět, že i zde si dal Mercedes skutečně záležet.
Hlavní displej pak obstarává veškeré ovládání a infotainment má klasické funkce od multimédií přes rádio, telefon, SMS zprávy až po krásně udělané přehledy aktuálního výkonu motoru a spotřeby. O nádherném návodu k obsluze s 3D modelem a animacemi ani nemluvě. Zde Mercedes myslel skutečně na každý detail. Systém je zároveň chytrý a inteligentně vám hned na úvodní obrazovce navrhuje různé položky, třeba vaší oblíbenou hudební stanici nebo destinaci v navigaci, kterou byste mohli právě potřebovat.
Android Auto nebo CarPlay zde netřeba.
Zajímavostí jsou pak tematické světy. Veškerá nastavení auta, interiéru i systému si sdružíte do určitého tematického světa a snadno si pak můžete jedním kliknutím auto zcela změnit. Kompletně jiné sportovní nastavení s rudou barvou kolem si totiž určitě budete přát na dovádění na okreskách a jiné zase, když se posouváte ráno v zácpě do práce.
Rozšířená realita a USB-C
Samozřejmostí pak jsou on-line funkce. Mercedes je neustále připojen k internetu pomocí vestavěné SIM karty. Využít můžete pár chytrých aplikací, třeba počasí nebo webový prohlížeč. Nejvíc ale asi oceníte on-line dopravní informace. Jen pro zajímavost, Mercedes používá jako zdroj databázi TomTomu, i když vlastní a používá mapové podklady Here. U nich zaujmou třeba hezké 3D modely budov. U navigace pak musím vyzdvihnout to, jak rychlá je. Zapomeňte na pomalé a sekané animace, zde vše sviští jako z praku. To ostatně platí o celém systému.
Naprosto unikátní funkcí pak je rozšířená realita v navigaci, tedy AR. Když se blížíte k odbočce, Mercedes krásně ukáže šipku s názvem ulice na displeji, a to díky grafice zakomponované do reálného světa. Pokud je za sebou řada odboček, nejen ženy ocení graficky návodné instrukce.
A to není všechno. Když zastavíte na semaforech, Mercedes to pozná, zapne kameru, rozšíří obraz a vy tak pohodlně vidíte na semafor přímo na displeji, aniž byste se museli vytáčet do krkolomných pozic za volantem. Však to znáte. To vše jsou zdánlivě nepotřebné zbytečnosti nebo maličkosti, ale je vidět, že v Mercedesu opravdu přemýšleli a okamžitě si na ně zvyknete. A i díky tomu je nový systém tak skvělý.
Hej, Mercedesi!
Ale jdeme ještě dál. Rozšířeným problémem dnešních aut je, že často nemají vychytané hlasové ovládání v češtině, anebo chybí úplně. Ne tak u Mercedesu. Ten můžete pohodlně ovládat hlasem česky a v češtině vám i odpoví. Navíc pro aktivaci hlasového ovládání není potřeba ani stisk tlačítka – stačí říct jen „Hej, Mercedesi“. Hlasově můžete ovládat řadu funkcí od hudby přes navigaci až po teplotu. ostatně podívejte se na naše video.
Mercedes jako první nasadil pouze USB-C.
Mercedes-Benz UX se nebojím pasovat na úplnou špičku mezi infotainmenty. Vypadá skvěle, má dobré funkce i nastavení, ale hlavně je rychlý a způsob ovládání si vybere doslova každý. A kdyby vás náhodou omrzel vestavěný systém, nechybí podpora pro Android Auto a Apple CarPlay. Mercedes se navíc ukázal jako opravdový inovátor a dal sbohem starému USB – v autě najdete už jen nové USB-C.
S vaším mobilem se Mercedes samozřejmě kamarádí i jinak. Díky funkcím Mercedes me můžete vzdáleně kontrolovat stav svého auta a ovládat ho. Na dálku můžete auto i zamknout a odemknout, dívat se na statistiky jízd a rychle vyhledávat destinace a posílat je přímo do auta.
Mercedes-Benz User Experience znamená krok do budoucnosti. A jestli takto vypadá budoucnost, tak si ji nechám rozhodně líbit. Už teď se těším na čistě elektrický Mercedes EQC, kde bude figurovat stejný systém.