Ojetá Tesla Model 3 SR+ (2021)
test

Ojetá Tesla Model 3 SR+ (2021)

Jaká je po dvou letech provozu?
10

Jaké je soužití s dva roky starou Teslou, která má najeto 15 tisíc km a její baterie ztratila 6 % ze své původní kapacity? Přesně na to jsme se zaměřili v dalším testu. Zkoumali jsme kvality po dvou letech provozu, který se podepsal na podvozku, kabině i dojezdu.

Většinou vám přinášíme testy těch nejnovějších vozů, ale nyní tu máme ojetou Teslu Model 3 ve specifikaci Standard Range +. To znamená, že nejde o extra jak rychlé auto, ale ani o extrémně úsporný exemplář. Standardem je pohon zadní nápravy, stejně jako baterie o kapacitě 55 kWh. Ta ale za dobu provozu ztratila 6 % své kapacity, takže ve finále se bavíme o kapacitě pouhých 51,7 kWh, což u vozu s maximální nejvyšší rychlostí 225 km/h může dojezd ovlivnit. Jenže jak se ukázalo v průběhu testu, stačí se jen lehce krotit a Tesla dokázala ujet na nabití skoro 390 km, což mě osobně hodně překvapilo.

Technické parametry Tesla Model 3 Standard Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 745 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon208 kW, 283 koní, točivý moment: 510 Nm
Baterie60 kWh (57,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 430 km
Cena od1 028 990 Kč

Co se týče testovaného vozu z roku 2021, jeho výbava byla hodně slušná. Nechyběla automatická duální klimatizace, tempomat s Autopilotem v beta fázi, Apple CarPlay či vyhřívaná přední sedadla. Naopak FullLED hlavní světlomety jsou za mě největším zklamáním, jelikož kromě pohledného designu nabídnou v noci hodně bídnou svítivost do dálky a šířky. Něco tak podprůměrného jsem už dlouho neviděl a v případě jízdy po naprosto tmavé okresní silnici s hromadou lesní zvěře kolem se může jednat o hodně adrenalinovou jízdu. Přesně takovou situaci jsem si mohl vyzkoušet i já a rovnou říkám, že už jen kvůli světlometům bych Model 3 z roku 2021 nejspíše nechtěl. Testovaná ojetina přitom jinak nabízela překvapivě dobrý jízdní komfort, v kabině nic nevrzalo a ani střešní okno nevypadalo, že by se chystalo k nějakým zvukovým projevům.

Při parkování jsem si musel dát pozor na vystouplé disky kol, které jsou hezké na pohled, ale jejich ráfky nebudou úplně přáteli s městskými obrubníky. Testovaný kousek dával najevo, že pár incidentů při parkování má již za sebou a já se vlastně ani nedivím. Tesla Model 3 je obecně hodně futuristickým elektromobilem, který chce být ve všem napřed. Odemykání a zamykání vozu se tak v tomto případě provádělo skrze palubní kartu. Tu bylo nutné po každém příchodu k vozu přiložit na boční B-sloupek k čočce kamery. Jenže zatímco při denním světle tento systém fungoval relativně dobře, v noci to byla naprostá katastrofa. Ještě nikdy se mi nestalo, abych ve špatně osvětlené ulici chodil okolo vozu a dotyčnou kartou zkoušel vůz odemknout dobrých 5 minut!

V jednu chvíli jsem byl nucen použít svůj mobilní telefon a skrze svítilnu kameře pomoci. Jaké bylo moje překvapení, když karta byla zaregistrována a já konečně mohl usednout do kabiny. Podotýkám, že tato situace se mi nestala jednou. Ačkoliv jsem k vozu měl dvě karty, ve finále jsem musel celý týden používat jen jednu z nich. Ta druhá byla z nějakého důvodu neaktivní. Jak je vidno z tohoto popisu, soužití s Teslou Model 3 není úplně ideální. Vůz navíc postrádá klasické zámky, takže nepomůže ani myšlenka nosit u sebe klasické klíčky. Nic takového Tesla nezná. Další lahůdkou je startování skrze tu samou kartu. Tu je nutno přiložit pod přední část loketní opěrky. Tento způsob naštěstí fungoval na jedničku a třikrát se dokonce stalo, že vůz nastartoval i bez tohoto úkonu.

A jak se mi jezdilo s ojetým Modelem 3? I přes některé neduhy mě neustále fascinovalo řízení, které bylo příjemně komunikativní. Stejně tak obstojná dynamika a maximální nejvyšší rychlost, o které si může nechat zdát leckterá mnohem výkonnější prémiová konkurence. To se povedlo a v případě potřeby dynamičtější jízdy je verze SR+ optimální. Po celý týden jsem se snažil jezdit průměrně rychlým tempem, takže jsem nebyl brzdou provozu, ale ani jsem současně neprovokoval dopravní policisty. Díky tomu jsem mohl zjistit, že navzdory menší kapacitě baterie je zcela reálné ujet 330 km. Snaživí řidiči se dostanou na ještě vyšší hodnoty. A co když na to šlápnete a budete chtít využít všech 239 koní? V tomto případě počítejte s tím, že baterie se vyprázdní po ujetí 280 km.

Průměrná spotřeba za celý týden činila dle palubního počítače 16,3 kWh na 100 km, v případě sportovní jízdy pak 19,5 kWh na 100 km. Podvozkově si Model 3 vedl překvapivě dobře a rozhodně bych zde nehádal dvouletý provoz a nájezd 15 tisíc km. Možná si řeknete, že to není nic moc, ale vůz byl provozován výhradně v ČR a české cesty mnohdy dokáží během pár tisíc ujetých kilometrů odrovnat i ty nejlepší podvozky. Pro tuto Teslu to ale neplatilo a škoda jen, že jsem během cest nebyl schopen aktivovat systém Autopilot. Vždy fungoval jen adaptivní tempomat, jehož práci a přesnost bych ocenil známkou 1-. Ve finále si tak ojetá Tesla Model 3 odnáší celkem dobré hodnocení. I kdyby byl vůz naprosto nový, stále bych neslevil z kritiky světlometů nebo faktu, že odemykání vozu skrze kartu je až k vzteku.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto, která jej má v nabídce. Je dobré dodat, že cena tohoto vozu vychází na 849 999 Kč, což na zánovní Teslu Model 3 není špatné.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

tesla-model-3
Klady
  • stále dostatečný dojezd
  • vnitřní prostor
  • jednoduché ovládání mnoha palubních funkcí
  • plně dostačující výkon a dynamika
Zápory
  • odemykání skrze palubní kartu
  • nefunkční systém Autopilot
Diskuze ke článku
David Sommer
David Sommer
fDrive jsem měl za médium, které o jednotlivých testovaných elektromobilech něco ví, po přečtení tohoto článku si tím ale už tak jistý nejsem 🤦🏽‍♂️
- Ad slušná výbava testovaného modelu - vše o čem píšete je standardní výbava, navíc píšete o CarPlay? Vážně? 🙄
- Ad světlomety - všechny modely mají od roku 2021 stejné světlomety, takže psát něco o tom, že „už jen kvůli tomu bych model 3 z roku 2021 nechtěl“ je zbytečné protože až do nedávno představeného refreshe 2024 ani nebyla jiná možnost.
- Ad odemykání kartou - pardon ale tohle snad nemohl redaktor ani myslet vážně... Tvrdit, že karta je snad snímána kamerou na sloupku a tedy v noci je potřeba kameře přisvítit aby člověk nemusel chodit 5 minut kolem auta, to už chce opravdu notnou dávku odmítání si o testovaném voze cokoli zjistit... Karta je samozřejmě RFID a stačí ji přiložit na sloupek pod kameru, kamera samotná kartu opravdu nečte. (Na samotné kartě je navíc obrázek jak s kartou pracovat, a opravdu to není nic složitého).
- Ad startování kartou - Pokud redaktor neměl aktivovanou mobilní aplikaci Tesla tak není možné, aby se vůz aktivoval bez přiložení karty na dané místo, ale redaktor píše, že se mu to stalo třikrát - v takovém případě bych vám doporučoval cituaci nahlásit do Tesla Bug Bounty programu a věřím, že vás štědře odmění za nalezení takové fatální chyby 😉
Jan Novák
Jan Novák
Snad jen k těm spotřebám...to je asi už i se ztrátami z nabíjení ne? Protože Tesla ke spotřebě lehce 20% přidá. Já jsem v teple bez topení jezdil s tou předchozí 2020 v klidu za 13 a v zimě za 17. Ale je pravda, že celkový průměr jsem měl 18,5 podle dobíjení.
Martin Knybel
Martin Knybel
Je to ovytvareni kontroverzi a tady je schvalne a uceloven popsana nepravda, at maji prokliky na srankach (samozrejme v zavislosti kdo plati reklamu).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze