V rámci našeho testování jsme se na naší standardní trasu po dálnici D5 z Prahy – Zličína na Rozvadov a zpět vydali s verzí Single Motor Extended Range, tedy verzí s nejdelším dojezdem. Tato cenově prostřední varianta má již větší Li-Ion baterii s chemií NCM, celkovou kapacitou 69 kWh a využitelnou kapacitou 64 kWh, má však, na rozdíl od verze Dual Motor, pohon jen zadní nápravy a výkon stále nadprůměrných 200 kW. Oficiální WLTP dojezd této verze činí 480 kilometrů.
Volvo EX30 Single Motor
Rozměry | 4 233 × 1 836 × 1 555 mm, 1 840 kg |
---|---|
Výkon | 200 kW |
Baterie | 51 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 337 km (WLTP) |
Na reálný dojezd jsme byli u EX30 obzvláště zvědaví, protože v běžném městském provozu má toto nejmenší Volvo vyšší spotřebu, než kolik bychom od auta této velikosti očekávali. Městský provoz znamená spotřebu kolem 18 až 20 kWh na 100 km, když se velmi snažíte, lze se při jarních teplotách dostat zhruba na 16 kWh na 100 km.
Ujede Volvo EX30 alespoň 300 km na dálnici? Testujeme dojezd
Auto máme obuto na 20palcových pneumatikách a na trasu vyjíždíme za teploty 5 stupňů Celsia, předehřátým autem a s tím, že v průběhu dne by se měla teplota zvyšovat. Minimálně ze začátku tak lze test považovat spíše za zimní než letní a na výsledek to určitě bude mít vliv. Velmi musím pochválit infotainment postavený na Google Android Automotive. Na palubě jsou Google Mapy, které jsou svižné, vyhledávání destinace je otázkou okamžiku a v dané cenové relaci Volvo s tímto systémem těžko hledá konkurenci.
Máme nabito na 100 % a auto odhaduje, že na Rozvadov, což je necelých 150 kilometrů, dorazíme s 50 % a zpět na pražský Zličín se vrátíme se 7 %. Je tedy vidět, že Google Mapy pracují i s převýšením. Jak moc bude odhad přesný? Pojďme to zjistit. Nastavuji teplotu v interiéru na 21 stupňů Celsia, tempomat na 130 km/h a vyjíždím.
Na dálnici je Volvo jisté, velmi dobře se řídí a vůbec nemám pocit, že jedu s menším autem. Ano, odhlučnění zejména od podvozku, je horší než u dražších aut, ale není to nic dramatického a i na dálnici nabídne EX30 komfortní svezení. Díky pokročilému systému Pilot Assist se Volvo velmi dobře drží v pruzích a dokonce umí samočinně pruhy měnit, i když tento manévr je hodně pozvolný a auto vyžaduje hodně prostoru v cílovém pruhu, aby vůbec manévr dovolilo zahájit nebo dokončit.
Na Rozvadov dojíždím po 137 kilometrech s 50 % baterie, odhad Volva byl tedy velmi přesný. Bohužel se musím otočit o pár kilometrů dříve z důvodu uzavřeného sjezdu. Spotřeba je poměrně vysoká – 24,7 kWh na 100 km, což opět, stejně jako ve městě, odpovídá spíše větším autům. Nicméně jeli jsme směrem do kopce, uvidíme tedy, jaká bude spotřeba po návratu zpět do Prahy. Google při otočce na Rozvadově odhaduje, že se do Prahy vrátíme s 9 %. Zároveň se vyjasnilo a teplota stoupla na 8 stupňů Celsia.
Po 200 kilometrech máme zbývajících 25 % baterie a spotřeba činí 23,7 kWh na 100 km. Zároveň auto upravilo svůj odhad zbývajícího nabití na 5 %, což může být způsobeno zácpou těsně před Prahou. Vyhodnotíme tak dálniční dojezd těsně před zastavením v této zácpě po 267 kilometrech. Průměrná rychlost 117 km/h byla poměrně slušná, finální dálniční spotřeba pak činila 22,8 kWh/100 km a stav baterie 7 %. To už je relativně příznivá hodnota, i když stále vyšší, než bychom od auta této velikosti čekali. Zároveň je velmi zajímavé, že rozdíl mezi městskou a dálniční spotřebou není tak velký jako u jiných aut, dojezd je tak relativně podobný.
Reálný dálniční dojezd se spotřebou 22,8 kWh na 100 km tak vychází z 100 % do 0 % na 290 kilometrů při teplotách mezi 5 až 13 stupni Celsia. Jsme zvědaví, jak se dojezd změní při plánovaném testu v létě a zda se s malou EX30 dostaneme na reálný dojezd přes 300 km.
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz