Kdo má rád sportovněji laděné sedany a přitom hledí na ekologii provozu, zaujme ho nově uvedená verze EQE 43, která je vstupenkou do světa elektrických sportovních Mercedesů. Plně elektrický sedan nabízí 476 koní, točivý moment 858 Nm a solidní dynamiku za všech okolností. Proto nás zajímalo, jak moc úsporný dokáže být v případě, že se s ním zachází tak, jako by to byl klasický manažerský sedan s průměrným výkonem.
Technické parametry Mercedes-Benz EQE AMG 43 4Matic
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 964 × 1 906 × 1 492 mm, 2 535 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 350 kW, 476 koní, točivý moment: 858 Nm |
Baterie | 100 kWh (90,6 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 503 km |
Cena od | 2 847 000 Kč |
Palubní počítač Mercedesu-AMG EQE 43 ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 18,7 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hranici 26 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 17,45 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,71 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla výrazně na 27,75 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 21,90 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 181 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá většinou vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem 94 kilometrů a spotřeba tam byla 20,7 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 60 % z celkové vzdálenosti během testu. Palubní počítač pak ukázal za celý test přívětivých 20,2 kWh/100 km. Celkem po opětovném nabití na původní kapacitu baterií vozu si Mercedes odebral 39,653 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 21,90 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 94 km) | 20,7 kWh/100 km | 435 km |
Mimo město (90 km/h) | 17,45 kWh/100 km | 516 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 22,71 kWh/100 km | 396 km |
Dálnice (130 km/h) | 27,75 kWh/100 km | 324 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 18,7 kWh/100 km | 481 km |
Celý test (181 km) podle nabíjení | 21,90 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala na hodnotě 26 °C . Během celého testu to pak bylo v rozmezí 24 až 29 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 90,6 kWh.
Komentář autora:
Mercedes-AMG EQE 43 je skvělým společníkem na okresky a ani město mu není úplně cizí. Jakmile ale budete chtít využívat plný potenciál dvou elektromotorů a čeká vás delší dálniční přesun, dojezd se smrskne na sotva 324 km. Vyzkoušel jsem i velmi dynamickou jízdu a baterie vozu s využitelnou kapacitou 90,6 kWh se dokáže v extrému vybít za 290 km. Kdo ale naopak jezdí pomaleji a výkon přes 460 koní má pouze jako zálohu pro nutné situace, toho může německá novinka příjemně překvapit svým malým apetitem.
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
![Mercedes-AMG EQE 43](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Verze AMG EQE 43 je přitom úspornější než nedávno představený vrchol nabídky v podobě provedení AMG EQE 53+. Kdo však hledá úsporné elektrické „Éčko“ od Mercedesu, verze AMG by pro něj měly být zapovězeny. Dost mě překvapilo, že zatímco na okresní silnici může být dojezd klidně i 500 km, po najetí na dálnici rapidně klesá. Přitom samotná jízda s vozem je nadmíru pohodlná a sportovní adaptivní podvozek svádí k netradičním jízdním zážitkům. Nejvyšší maximální rychlost verze AMG EQE 43 dosahuje 210 km/h, přičemž narazit na omezovač je díky zmiňované technice více než snadné.
![Mercedes-Benz EQE](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Auto tak rozhodně nezklamalo a pokračujeme v testu. Brzy vám přineseme výsledky testu dálničního dojezdu, video a také nezapomeneme na nabíjení. Druhý nejvýkonnější Mercedes třídy EQE je luxusním nástrojem, kvůli vyšší spotřebě ve vyšších rychlostech se ale musíte smířit s častějším nabíjením. To ale díky kartě Mercedes MyCharge a rychlonabíjení výkonem až 170 kW nebude takový problém. Sbírání energie přitom umožňují taktéž dva stupně rekuperace, kdy ten nejsilnější je velmi účinný. S vozem ale nelze jezdit v režimu „one pedal drive“, to rekuperace neumožní. Kdo by pak nechtěl rekuperovat, s vozem lze i plachtit, což je jednoznačné plus.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz