Teslu Model S Plaid nám k testu zapůjčila Teslička.cz, kde si můžete Plaid nebo další Tesly vyzkoušet i vy
Předchozí Tesly Model S a X v Evropě značně za konkurencí zaostávaly a jejich maximální nabíjecí výkony i celkové nabíjecí časy byly citelně horší než u razantně nastupující konkurence. S Modely 3 a Y s maximálními nabíjecími výkony 250 kW ale Tesla ukázala, že i ona umí přinést velmi rychlé nabíjení. Na 800V konkurenci s takřka polovičními nabíjecími časy sice stále ztrácí, ale už hraje první ligu. A to samé se nyní děje s Modely S a X po faceliftu, které dorazily po dlouhém čekání i na evropský trh.
Tesla Model S Plaid – test nabíjení
Tesla Model S má po faceliftu stále Li-ion baterii o kapacitě 100 kWh s využitelnou kapacitou zhruba 95 kWh. Baterie je konstrukčně ale zcela jiná. Obsahuje celkem 7 920 článků uspořádaných do pěti modulů. Dodavatelem je Panasonic a kromě zcela přepracovaného teplotního managementu se výrazně zvýšilo také nominální napětí na bezmála 400V. To jsme ověřili na Hyperchargeru pražské energetiky, který při zcela vybité Tesle ukazoval napětí 394 V a při 75 % nabití 454 V. To mimochodem výrazně zlepší uživatelský zážitek na standardních rychlonabíjecích a ultrarychlých stanicích mimo Superchargery. Díky citelně vyššímu napětí se totiž dostanete na výrazně lepší nabíjecí výkony, což je velký rozdíl i oproti Teslám Model 3 a Y, které kvůli nízkému napětí trpí nižšími nabíjecími výkony na těchto stanicích.
Tesla Model S (2021) Plaid
Rozměry | 5 021 × 1 987 × 1 431 mm, 2 265 kg |
---|---|
Výkon | 760 kW |
Baterie | 100 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 600 km (WLTP) |
Dle napětí jste si jistě všimli, že Tesla používá stále „jen“ 400V architekturu, nemůže tak dosahovat takových nabíjecích výkonů jako některé konkurenční vozy s 800V architekturou (například Audi nebo Porsche), na druhou stranu 400V architekturu stále používá i BMW i Mercedes a také se na přechod teprve chystají až u nových platforem, není to tedy takový handicap. Nejdůležitější pak samozřejmě není maximální výkon, ale celková nabíjecí křivka a časy nabíjení. Jak si v této disciplíně Tesla Model S Plaid vede?
Teslu Model S Plaid jsme otestovali na Superchargeru v3 v Nossenu. Nabíjení jsme zahájili při 9 % s patřičně předehřátou baterií, což dokazuje i okamžité nastoupení maximálního nabíjecího výkonu. Dostali jsme se na špičkovou hodnotu 252 kW. Žádné jiné 400V auto takový výkon nenabídne, konkurenční BMW a Mercedesy „končí“ zhruba na 207 kW. Výše než Tesla jsou už pouze 800V auta. Tesla navíc výrazně zapracovala na nabíjecí křivce, což je tradičně slabá stránka aut této značky. Vysoký nabíjecí výkon tak drží dlouho a klesat začne až po 35 %. Jak vidíte, při 50 % nabítí má výkon 160 kW, což je stále vynikající hodnota. 80 % jsme pak dosáhli za krásných 26 minut s výkonem 75 kW a za tuto dobu jsme nabili 68 kWh. Nabíjení jsme pak ukončili při 90 %, kdy se Tesla stále nabíjela hezkým výkonem 54 kW a této úrovně nabití dosáhla za 35 minut. S touto úrovní nabití pak Tesla ujede na dálnici 371 kilometrů (při námi naměřené dálniční spotřebě 23 kWh/100 km).
Tesla tak na nabíjení výrazně zapracovala a v podstatě dohnala konkurenci. Model S se tak nyní zařazuje mezi vůbec nejrychleji se nabíjející auta. Pro srovnání, stejných 68 kWh (což u Tesly Model S odpovídá nabití do 80 %) Mercedes-Benz EQS nabije za 23 minut, tedy o tři minuty rychleji než Tesla. Naopak levnější Mercedes EQE pak za 30 minut, tedy o 4 minuty pomaleji než Tesla. Třetí srovnání je pak s Audi e-tron GT s 800V architekturou, které má ale o dost menší baterii než Tesla, nabití daného objemu energie tak znamená nabíjení až do 85 % (z 10 %). I tak ale dokáže také doplnit daný objem rychleji než Tesla, konkrétně za 23 minut.
Níže pak uvádíme podrobnou tabulku časů nabíjení, nabíjecí výkon v daném časovém bodě a také reálný dálniční dojezd při dané úrovni nabití.
Z 9 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dojezd v km při spotřebě 23 kWh |
---|---|---|---|
15 % | 2 minuty | 252 | 62 |
22 % | 3 minuty | 252 | 91 |
28% | 5 minut | 250 | 116 |
35 % | 6 minut | 246 | 144 |
40 % | 8 minut | 214 | 165 |
45 % | 10 minut | 180 | 186 |
50% | 11 minut | 160 | 207 |
55 % | 13 minut | 140 | 227 |
60 % | 15 minut | 124 | 248 |
65 % | 18 minut | 109 | 269 |
70 % | 20 minut | 100 | 289 |
75 % | 22 minut | 87 | 310 |
80 % | 26 minut | 72 | 330 |
83 % | 29 minut | 66 | 343 |
90 % | 35 minut | 54 | 372 |
Tesla Model S Plaid má již standardní CCS konektor, není tak potřeba pro rychlonabíjení neprakticky používat adaptéry jako u předchůdců. Nabíjecí konektor je v levém zadním světle jako minule a je velmi komfortní, že je elektricky ovládaný. Palubní nabíječka pak má výkon standardních 11 kW. Oproti konkurenci, kde si můžete připlatit za 22kW, tedy Tesla značně zaostává.
Celkově hodnotíme nabíjení Tesly Model S Plaid jako výborné. Tesla dohnala konkurenci a zařadila se opravdu do první ligy s vůbec nejkratšími časy nabíjení.
Teslu Model S Plaid nám k testu zapůjčila Teslička.cz, kde si můžete Plaid nebo další Tesly vyzkoušet i vy
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Nabíjecí výkon mi přijde více než dostatečný, ikdyž kdybych uvažoval o nákupu, určitě bych měl v hledáčku i e-trona, popř. levnější EV6 apod. Tesla je zase praktičtější a má výhodu Sch sítě.
K AC nabíjení - toto auto má opravdu ještě možnost 16,5kW nabíjení? Někde jsem četl, že už i to se zrušilo.
A že má konektor CCS nativně, to je samozřejmě k dosažení těchto výkonů nutnost, ale já zase můžu nabíjet i na Chademu, což se může třeba někde v zahraničí hodit. Že s sebou musím tahat malou redukci na CCS mě moc netrápí, ale uznávám, není to tak sexy.
Snad se u Plaidu už nebudou dělat bubliny na displejích ;)