Fisker Ocean naživo: design i cena působí malý šok

První dojmy včetně videa
Fisker Ocean naživo: design i cena působí malý šok
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Osahali jsme si nejnovější ambici Henrika Fiskera naživo
  • Zdá se, že to nejzajímavější v designu elektromobilů přichází právě teď
  • Druhý pokus o dobytí Evropy vypadá mnohem nadějněji

Dánský tvůrce, vizionář a výrobce Henrik Fisker se rozhodl ignorovat velké autosalony a obě dosavadní premiéry nového SUV Fisker Ocean uspořádal na veletrzích spotřební elektroniky. Premiéru konceptu zažil CES 2020 v Las Vegas a debut sériové verze ozvláštnil právě probíhající veletrh MWC v Barceloně. Nutno dodat, že poněkud překvapivě. My jsme na katalánském výstavišti byli a Fisker Ocean nás upřímně překvapil.

Fisker Ocean naživo: design i cena působí malý šok

Prominentní designér Henrik Fisker má na svědomí například „bondovský“ roadster BMW Z8, podle názoru mnohých nejhezčí BMW všech dob. První pokus prodávat exkluzivní, velký a výstřední plug-in hybrid Fisker Karma sice skončil krachem, druhý komerční pokus už se však zaměřil na jistější zdroje výdělku. A protože odvaha ani invence 58letého dánsko-amerického podnikatele neopouští, nejenže neslevil z nekompromisního designu, ale dospěl k poznání, že by jej měla provázet i praktická použitelnost. Tak vzniklo SUV vyšší střední třídy, které bude konkurovat například Tesle Model Y či celé škále velkých SUV na platformě Volkswagen MEB (Audi, Škoda, Volkswagen).

Výrobu pro evropský trh zajistí Magna Steyr v Rakousku, která již produkuje konkurenční Jaguar I-PACE a kde v tuto chvíli již vzniká prvních padesát prototypů Fiskeru Ocean pro testovací a homologační účely. S nimi se mj. budou dolaďovat finální technické specifikace, které v tuto chvíli ještě nejsou kompletní. V listopadu pak ve Štýrském Hradci (Graz) vypukne sériová výroba a první vozy zahajovací limitky One (5 000 ks) dorazí k zákazníkům. Vypadá to tedy, že Fiskeru se zřejmě opravdu podaří druhý vstup do stejné evropské řeky, na rozdíl od řady jiných startupů, například Bytonu. A také že potkáme první Oceany na vybraných evropských silnicích ještě letos, byť to s největší pravděpodobností nebude v Česku.

Tak jiný, přesto tolik podobný

První pohled na karoserii říká, že o své pozice by se měla začít obávat také podobně velká Škoda Enyaq iV. Ocean, vzniklý na bílém papíru, nabízí ideální proporce s velmi dlouhým rozvorem, kterému moc neschází do tří metrů. To při celkové délce kolem 4,7 metru znamená, že obří kola spočívají v rozích karoserie a nebudou ubírat prostor pasažérům. Totéž platí i pro relativně krátkou kapotu, která již nemusí skrývat rozměrný spalovací agregát. Přesto jsou základní tvary zatím ryze automobilové, čas odvázaných futuristických kreací ještě nenastal. Ve svalnatých a sportovních tvarech lze spatřit odlesk odvážných kreací Land Roveru, konkrétně linie bočních oken se možná inspirovala u Range Roveru Evoque. Tyto tvary každopádně v davu nezapadnou.

Základní proporce jsou nepochybně SUVčkové, ale podsadité boky a sebevědomé detaily dávají designu zcela nový rozměr

Příď si našla vlastní výraz, ačkoliv úzké průzory světlometů rovněž hrají na podobnou stylovou notu jako zmíněný Evoque. Noční podpis pak obstarává průběžná svítící lišta i s zářícím nápisem Ocean, který si rovněž přečtete i ve tmě. Citlivě prolisovaná kapota nese logo, které si budeme zase začínat zvykat vídat na starém kontinentu a jež se nestydí zářit barvami v době, kdy většina konkurentů pracuje jen s tvary a stylistikou. Mistrně zakamuflovat se podařilo rovněž obří masku, která se za integrovaný radar nestydí, naopak jej vystavila jako součást rafinovaných tvarů. Není divu, jde totiž o revoluční nový digitální radar s dosahem až 300 metrů a vysokou rozlišovací schopností, jednu z hlavních inovací.

Na autě nacházíme jednu designérskou parádičku za druhou. Kliky dveří splývají s obrysem auta. U vyšších linií vyjíždějí automaticky, u základních budou vyklápěcí jako třeba u Tesly Model 3. Kreativita se nezastavila ani u třetího páru bočních oken. Ta byla nazvána Doggie windows, podle názvu je patrné, komu primárně poslouží. Mazlíček, převážený v kufru, si nově bude moci také užívat čerstvého průvanu. Ovšem nikoliv pouze ze stran, stahovací bude i zadní okno v pátých dveřích. Čtyřnozí cestovatelé ale nebudou jediní, kdo z této inovace bude těžit. Obě novinky nabídnou i tzv. California mode, v němž se stiskem jediného tlačítka otevřou všechna skla kromě čelního, tedy celkem osm oken. Včetně opravdu obřího posuvného střešního dílu.

Síla Fiskeru je v detailech. Jsou nápadité, působivé a přitom plně funkční

Ten může nabídnout i fotovoltaické články, které zvládnou podle výrobce za ideálních podmínek ve slunných oblastech přidat ročně až 3 000 kilometrů dojezdu. Pro Evropu je udávané číslo skromnější, zkrátka tu nemáme kalifornské počasí. Ovšem i dva tisíce zcela ekologických a bezplatných kilometrů ročně by potěšily. Nám se obě čísla zdají vzhledem k ploše střechy hodně optimistická, ale třeba konstruktéři vědí něco, co my zatím ne. Každopádně ale buďme za každou reálně bezemisní kilowatthodinu rádi, zejména při aktuálním strmém růstu cen energií.

Zatímco u řady konkurentů designová invence rychle dochází směrem od přídě dozadu, u Oceanu nic podobného nehrozí. Kromě již zmíněných stahovacích oken tu nacházíme skvělý kompromis mezi využitím obestavěného prostoru a estetikou. Hodně tomu pomohla oblíbená parádička pana Fiskera, extrémně úzká a dlouhá koncová světla (pamatujete, jak vypadala záď BMW Z8?), zasahující hluboko do boků a zároveň elegantně řešící potřebu amerických bočních pozičních světel. Zde jsou navíc černá a na první ani druhý pohled jako světla vůbec nevypadají. Připomínají spíš stylové horizontální lišty, opticky členící masivní záď. Podobný postup ostatně zvolil designér Tchien-jüan Li, když navrhoval záď BMW iX. O tom, že se Fisker za své dílo nestydí, svědčí obří nápis shora na střešním spoileru. Ten bude skvěle vidět z helikoptéry či dronu.

Kromě toho všeho ještě cenový trhák?

Velkým překvapením je pohled do prvního ceníku. Základní verze Sport s předním pohonem, výkonem 275 k, dojezdem 440 km dle WLTP a velmi důstojnou startovní výbavou totiž v přepočtu vyjde na cca milion korun, což je na auto velikosti Eynaqu v dnešní době téměř převratná nabídka. Znamená to tedy, že Fisker, který před deseti lety se svou Karmou útočil na ty nejlepší z nejdražších, bude konkurovat cenou, což jsme opravdu nečekali. Kompletní eurokorejská konkurence včetně Škoda Auto, Volkswagenu či značek Hyundai i Kia na tuto nabídku nemá přímou odpověď. Velmi přitažlivě ale vypadají i ceny vyšších linií; například rychlá a skvěle vybavená čtyřkolka Extreme (550 koní, 630 km) za zhruba 1,7 milionu Kč také působí lákavě.

Fisker se pochlubil rovněž odstrojeným hliníkovým šasi s integrovanou baterií. Ta celá zůstala pod úrovní podlahy, takže neomezuje vnitřní prostor a zachová nízké těžiště. Zadní motor je volitelný, přední standardní. Oba se vešly i s veškerou integrovanou řídicí elektronikou plus převodovkou mezi kola a opět zabírají jen nutné minimum prostoru. Takže zbyl i prostor jak pro poctivou víceprvkovou zadní nápravu, tak pro montáž tažného zařízení pro až 1,8tunový vlek. Vpředu došlo na klasické pseudo-mchphersony, zajišťující optimální kombinaci ovladatelnosti, výrobních nákladů a prostorové nenáročnosti. Pérování mají na starosti konvenční vinuté pružiny, specialitou jsou kola s krycími pokličkami z recyklovaného karbonu.

Fisker přichází s novou generací elektrického pohonu a také sestavou revolučních digitálních radarů

I přes příznivé startovní ceny došlo na převratné technologické novinky. Tou hlavní je nový digitální radar. Těch je kolem auta hned pět a pokrývají kompletně okolní prostor. Proti současným, konvenčním, mají nejen podstatně větší dosah, ale také lépe rozeznávají malé, nízko ležící objekty a rozlišují rozdílné rychlosti kolemjedoucích vozidel. To by mělo znamenat mnohem přesnější monitorování okolí a lepší práci jízdních asistentů. Elektropohon by se měl chlubit 800V architekturou a nabíjecí výkon by měl podle zatím neoficiálních informací vysoce přesáhnout 200 kW (Fisker původně sliboval 350 kW). Pokud se tyto informace potvrdí, máme tu další důvod, proč se o Fisker Ocean začít vážně zajímat.

Abychom jen pořád nechválili, došlo i na zklamání. První přinesla kapota, která vlastně žádnou kapotou není. Nejenže neskrývá „frunk“, není ale ani otevírací. Lze ji pouze odmontovat, a dostat se tak k servisním místům. Druhým potenciálním negativem je umístění nabíjecího portu za levým předním kolem. Tam jej sice s oblibou umisťuje například Audi, Porsche či nově Renault, ovšem znamená to ztížený přístup k některým nabíječkám. Třeba až jednou Tesla odemkne ostatním značkám všechny Superchargery, tak s jejich krátkým kabelem při normálním parkování k zásuvce určitě nedosáhnete.

Vnitřní prostor rozhodně není tím, co by Oceanu chybělo. U značky Fisker je to příjemná novinka

Na opačném konci auta je to ale mnohem lepší. Kufr o základním objemu 566 litrů po roletku či 700 litrů po střechu (zatím nevíme, podle jaké normy) sice nedosahuje bezedných hloubek Enyaqu, ovšem místa skýtá dostatek. Výhodou je hodně kolmé zadní okno, neomezující využitelnost kufru. Do něj jsme zatím nahlédnout nemohli, avšak evropským nárokům na velké rodinné cestování by měl bez problémů vyhovět. Jsme však zvědaví, jak si architekti poradili s přístupem k nabíjecím kabelům, pokud bude zavazadelník zaskládaný věcmi. Absence předního kufru možná majitele zamrzí při každé cestě na dovolenou.

Evropo, prémiové značky mají problém

Prostor pro cestující vyplňují recyklované materiály, ovšem upravené tak, že budí bezmála prémiové pocity. Měkčené povrchy střídá umělá alcantara, futuristické sedačky, ve vrcholných liniích světlé barvy. A podle dnešních obyčejů dva displeje, suplující nejen přístrojový štít, ale i kompletní infozábavu a ovládání auta. Tu má na starost obří 17" displej, který lze nastavit do svislé nebo vodorovné polohy a nechybí mu pohodlná ovládací konzola s ergonomickým tvarem, jaká by slušela většině aut s obřím centrálním dotykovým displejem. K tomu obšití volantu, moderní tvary a vypadá to, že by mohlo mít problém i Audi se svými e-trony. Pokud se totiž Fiskeru podaří udržet ceny, nastaví nová měřítka poměru ceny a hodnoty.

Interiér sestává z recyklovaných materiálů, které ale působí prémiově. Celkový dojem lze popsat jako minimalistický luxus

Těšit se mohou i dospělí ve druhé řadě, čekají na ně totiž pohodlná sedadla, kombinující měkký povrch se stabilní konstrukcí, a dostatek prostoru. Problém nebudou mít ani dvoumetroví dlouháni a čeká na ně prostředí bez aktuálního zlozvyku konkurentů ošidit vzadu kvalitu materiálů. Tady je vše v pořádku a cestovat daleko určitě nebude za trest. Uvidíme, zda se tyto pocity potvrdí při jízdě, na to si ale budeme muset ještě počkat na konec roku a první reálné kilometry, nebo na případné dřívější prezentaci. Každopádně se těšíme, protože první dojem tento vůz udělal skvělý!

Technické parametry Fisker Ocean Ultra

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 774 × 1 982 × 161 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 540 koní
Baterie100 kWh
Nabíjenípalubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 610 km
Cena od1 366 781 Kč
Diskuze ke článku
J Taschi
J Taschi
Dnešní "auta":
A co to umí?
- No, má to svítící logo, otevírací okýnka a volant je vyroben z recyklovanych avokádových slupek.
Jé tak to musím mít!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze