Nečekaná premiéra. Fisker představil v Barceloně nové SUV pro Evropu

Kompletní představení
Nečekaná premiéra. Fisker představil v Barceloně nové SUV pro Evropu
Fotografie: Fisker
  • Henrik Fisker neztrácí kreativitu, nové SUV Ocean láká na výstřední tvary
  • Představil jej na veletrhu spotřební elektroniky MWC Barcelona
  • První evropští zákazníci se dočkají ještě letos

Excelentní dánský designér Henrik Fisker, autor karoserií takových legend jako BMW Z8, Aston-Martinu DB9 či Fiskeru Karma, nikdy neztrácí originální nápady. Bohužel obchody mu už tolik nešly, a tak jeho původní automobilka Fisker po krachu skončila v čínských rukách a pokračuje ve výrobě původní Karmy jako Karma Automotive. Samotný Fisker se však nevzdal a pod svým jménem založil před pěti lety druhou společnost Fisker Inc. se sídlem v Los Angeles. Ta chystá do výroby aktuálně celkem 5 elektrických modelů, přičemž SUV střední třídy Fisker Ocean právě bylo představeno jako model připravený pro sériovou výrobu. Stalo se tak překvapivě na veletrhu spotřební elektroniky MWC v Barceloně.

Premiéra proběhla současně jak pro USA, kam Fisker míří primárně, tak pro Evropu, kam se značka Fisker vrací po 8 letech, tentokrát ovšem jako importér z USA. Právě tam se budou nové Fiskery vyrábět, zatímco nádherná Karma před krachem v roce 2014 vznikala u finského Valmetu. Současně se Spojenými státy totiž Fisker nabídne nový Ocean na vybraných evropských trzích. Ten český mezi nimi, aspoň zpočátku, pochopitelně chybí. V seznamu však, kromě obligátní trojice Norsko, Německo a Velká Británie, najdeme také Francii, Dánsko, Španělsko, Švédsko a možná trochu překvapivě i Rakousko. Že v primárním seznamu chybí bohaté a elektromobilitě nakloněné Nizozemsko, to už je však opravdovým překvapením.


Ceny se budou v některých evropských zemích mírně lišit, avšak většina členů eurozóny už nyní částky požadované za nový Ocean zná. Základní, předopohonová verze Sport vyjde na příznivých 41 900 eur (1 050 000 Kč) včetně DPH, ovšem bez dalších poplatků. Nabídne biLED světlomety s asistentem dálkových světel, tempomatem, OTA aktualizací, 20" kola s nízkofrikčními pneumatikami, elektricky nastavitelný volant, digitální vnitřní zrcátko, elektricky otvírané zadní dveře, přepínač jízdních režimů, sadu ADAS asistentů, 17,1" dotykový displej, audiosystém Harman s 8 reproduktory, otevírací panoramatické střešní okno a otevírání pomocí aplikace.

Za čtyřkolku Ultra zaplatí většina Evropanů 57 500 eur (1 440 000 Kč) a dostanou větší baterii s dojezdem až 610 km (odhad Fiskeru podle WLTP), panoramatické kamery, tzv. California Mode (8 oken včetně střešního, třetích bočních a víka kufru elektricky otevíratelných jediným tlačítkem), Harman audio s 12 reproduktory, nahrávání zábavních a herních aplikací, filtr vnitřní ventilace a telematiku přes aplikaci. Výkonnější Extreme za 69 950 eur přináší dojezd až 630 km, aktivní rozdělování hnací síly Smart Traction, poloautomatický parkovací asistent, asistovanou jízdu úrovně 2, zadní boční radary, Harman audio s 16 reproduktory vč. subwooferu a výkonu 500 W, bezdrátové nabíjení telefonu, mobilní hotspot, FVE panely ve střešním okně (údajně až 2 000 km ročně zadarmo), vyhřívané ostřikovače a zrcátka, ambientní osvětlení a zimní paket s vyhříváním čtyř sedadel a volantu.

Henrik Fisker designérské řemeslo zjevně nezapomněl a evropské silnice se mohou těšit na další originální SUV

Všechny specifikace standardně nabídnou DC dobíjení zatím nezveřejněného příkonu a systém PowerBank, tedy obousměrné nabíjení. S ním lze napájet nejen dům, ale i nabíjet druhý elektromobil a používat vnější výkonnou elektrickou zásuvku. Baterie dvou rovněž zatím neupřesněných kapacit dodává CATL, přičemž menší z nich nabídne bezpečnou technologii LFP, větší potom vysokovýkonnou LNM. Odhadovaná kapacita menší baterie činí 80 kWh, je to však opravdu jen hrubý nástřel. Fisker zároveň nabízí i kompletní řešení pro domácí nabíjení. Každopádně při premiéře konceptu na CES 2020 Fisker sliboval nabíjení 350 kW a zrychlení 0–100 km/h pod tři sekundy.

Ocean nabízí prostorný interiér (což je revoluční změna proti obří, ale uvnitř stísněné Karmě) a řadu nezvyklých řešení. Kromě výše zmíněných také tzv. psí režim, v němž lze elektricky otevírat třetí řadu bočních oken, a ulevit tak od vedra v kufru převáženému čtyřnohému mazlíčkovi. Dále tu máme asistent Park My Car, který automaticky zjistí a změří parkovací místo a pak do něj samočinně zajede. Za příplatek je k mání režim Limo, nabízející ve druhé řadě vlastní dotykový displej se separátní regulací klimatizace a sklopnými opěradly. Standardní 20" kola lze nahradit rozměrem 22" s výkonnými sportovními pneumatikami Bridgestone. Fisker také přináší, jako údajně první na světě, technologii digitálního radaru. Ta zahrnuje celkem 5 radarů, pokrývajících veškerý prostor kolem vozidla.


Zveřejněné technické údaje jsou zatím jen kusé, avšak vrcholné specifikace by měly laškovat se zrychlením z klidu na stovku kolem čtyř sekund, ta nejlepší by měla tuto hranici dokonce prolomit. Předokolka Sport utáhne brzděný vlek o hmotnosti 1 090 kg, ostatní verze pak 1 815 kg. Základní Sport s předním pohonem nabídne 275 k, Ultra 540 k a Extreme 550 k. Rozměry se zhruba podobají Tesle Model Y a míří zhruba k evropské střední třídě. Zaujme téměř třímetrový rozvor (2 921 mm) slibující nadprůměrný vnitřní prostor.

Vůz se začne vyrábět 17. listopadu, letos dojde na úvodní špičkově vybavenou limitku Fisker Ocean One v počtu 5 000 kusů. Teprve napřesrok začnou sjíždět z linek i standardní linie. Fiskeru zcela chybí síť dealerů i servisů v Evropě, ve třetím kvartálu chce otevřít první autosalon v Mnichově. Servis budou zajišťovat partneři, v Německu a Francii Bridgestone, v Dánsku, Norsku a Švédsku Mekonomen.

Technické parametry Fisker Ocean Sport

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 774 × 1 982 × 1 631 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon205 kW, 275 koní
Baterie75 kWh
Nabíjeníkonektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 440 km
Cena od1 002 131 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze