Možná si pamatujete takřka románový příběh o dánsko-americkém designérovi Henriku Fiskerovi. Tento prominentní návrhář má v portfoliu mimo jiné i BMW Z8 a Aston Martiny DB9 či V8 Vantage, jenže v roce 2007 se udělal pro sebe, založil eponymní automobilku Fisker Automotive a splnil si sen o vlastním, převratném automobilu. Ten se představil v roce 2008, a doslova okouzlil svět. Nejen uhrančivým designem, který dodnes nezestárl, ale i převratnou novinkou. Šlo o jeden z vůbec prvních, luxusních plug-in hybridů, který ukázal cestu všem pozdějším Audi, BMW i Mercedesům se stejným druhem pohonu. Automobilce se podařilo ustát i krizi, která mezitím vypukla, a v roce 2011 začala s dodávkami luxusních čtyřdveřových sedanů Fisker Karma. Vše šlo jako na drátku, zákazníci bez problémů akceptovali vysoké ceny a zdálo se být zaděláno na úspěch. Jenže rána přišla podle electrek.co z nečekané strany. A ne jediná.
![I Karma Automotive bude nabízet elektromobil. Vrcholná verze má mít dojezd až 643 km](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
I Karma Automotive bude nabízet elektromobil. Vrcholná verze má mít dojezd až 643 km
Nejprve udeřil hurikán Sandy a zničil 320 hotových aut. Hned nato zkrachoval americký dodavatel baterií A123 a dodávky se zastavily, protože v roce 2012 zkrátka nešlo zajít do vedlejší továrny a objednat si bleskově jiné. Investorům rychle došla trpělivost a nechali Fisker zkrachovat. Firma A123 skončila v rukách čínského koncernu Wanxiang a aby měl čínský podnik, sídlící ve městě Chang-čou, sbírku kompletní, přikoupil po dalších dvou letech rovnou i zkrachovalou automobilku. Ovšem bez ochranných známek Fisker, ty si ponechal Henrik a založil s nimi zcela nový podnik Fisker Inc., aktuálně vyvíjející několik extravagantních elektromobilů s ambicemi na další sériovou výrobu. A s několika zajímavými patenty, například na baterii s pevným elektrolytem.
Jenže my pana Fiskera v tuto chvíli ponecháme v Los Angeles a přesuneme se do jiného kalifornského města Irvine, kde v roce 2015 vznikla z původního Fiskeru nová automobilka Karma Automotive. A ta o dva roky uvedla nový model Karma Revero. Prostě změnila jméno automobilu na značku a oprášila plus mírně zmodernizovala původní Karmu. A tu se střídavými úspěchy, možná spíše neúspěchy, dále prodávala. Převzala ji totiž i s kritizovanými nedostatky původního modelu; nepraktickým a stísněným interiérem, mizerným dílenských zpracováním a přemrštěnými cenami. Také 402 koní systémového výkonu už v době, kdy Tesla Model S (která mimochodem debutovala ve stejné době, jako původní Fisker Karma) běžně nabízela více dvojnásobek, těžko ospravedlňovalo cenu na úrovni BMW M760i xDrive.
![Karma Revero](https://cdn.24net.cz/resources/img/grey.gif)
Firma skomírala, propouštěla zaměstnance, ale nevzdala to. Loni na podzim představila tentokrát zásadně přepracovanou Karmu, tentokrát pojmenovanou GS-6, a tu právě uvádí do prodeje. Ta stále pohání pouze zadní nápravu, ale vyměnila neotesaný, hlučný a nenasytný čtyřválec 2.0 Ecotec Turbo za podstatně sofistikovanější tříválec BMW 1.5. Vzniká tak vlastně analogie k bývalému BMW i8 se stejným spalovacím motorem. Ovšem ne tak docela; Karma totiž pohání pouze zadní kola a jedná se výhradně o sériový hybrid, bez mechanické vazby mezi spalovacím motorem a koly. A benzinový tříválec je tu spíš na pomezí prodlužovače dojezdu, čímž pro změnu zase připomíná již rovněž nevyráběné BMW i3 REX.
Karma GS-6 je proti Reveru se svou startovní cenou 79 000 USD (bez daně a poplatků, zhruba 1 650 000 Kč) o plných šedesát tisíc dolarů levnější, a navíc je to po všech stránkách lepší auto. Prostor se sice moc nezměnil, ale jízda je nyní výrazně příjemnější a úspornější. V budoucnu také nabídne čistě bateriovou verzi GSe-6, té se právě týká startovní cena. Ovšem i plug-in hybrid za 85 000 USD (1 775 000 Kč) si výrazně polepšil. Dostal totiž větší baterii 28 místo 20 kWh, ovšem díky dalším optimalizacím stoupl dojezd na příjemných 130 km a navíc přibylo mezi plug-in hybridy stále ještě raritní rychlé DC nabíjení, byť „pouze“ 45 kW. Jestli se Karma GS-6 někdy podívá do Evropy, to zatím zřejmě nevědí ani v samotné automobilce. Nám by se to líbilo, ale zdá se, že firma má aktuálně úplně jiné problémy. Každopádně Karma zůstává příjemně staromilsky rozmařilým strojem. Obrovským, okázalým, naprosto nepraktickým a krásným.