Karma není zdarma

Převratný Fisker Karma se vrací už v druhé reinkarnaci
Karma není zdarma
Fotografie: Karma Automotive
  • Fisker Karma, který se po krachu stáhnul z Evropy, stále žije
  • Nyní se jmenuje Karma GS-6 a je to již druhá reinkarnace
  • Design je prakticky původní, ale stále zajímavý

Možná si pamatujete takřka románový příběh o dánsko-americkém designérovi Henriku Fiskerovi. Tento prominentní návrhář má v portfoliu mimo jiné i BMW Z8 a Aston Martiny DB9 či V8 Vantage, jenže v roce 2007 se udělal pro sebe, založil eponymní automobilku Fisker Automotive a splnil si sen o vlastním, převratném automobilu. Ten se představil v roce 2008, a doslova okouzlil svět. Nejen uhrančivým designem, který dodnes nezestárl, ale i převratnou novinkou. Šlo o jeden z vůbec prvních, luxusních plug-in hybridů, který ukázal cestu všem pozdějším Audi, BMW i Mercedesům se stejným druhem pohonu. Automobilce se podařilo ustát i krizi, která mezitím vypukla, a v roce 2011 začala s dodávkami luxusních čtyřdveřových sedanů Fisker Karma. Vše šlo jako na drátku, zákazníci bez problémů akceptovali vysoké ceny a zdálo se být zaděláno na úspěch. Jenže rána přišla podle electrek.co z nečekané strany. A ne jediná.

Nejprve udeřil hurikán Sandy a zničil 320 hotových aut. Hned nato zkrachoval americký dodavatel baterií A123 a dodávky se zastavily, protože v roce 2012 zkrátka nešlo zajít do vedlejší továrny a objednat si bleskově jiné. Investorům rychle došla trpělivost a nechali Fisker zkrachovat. Firma A123 skončila v rukách čínského koncernu Wanxiang a aby měl čínský podnik, sídlící ve městě Chang-čou, sbírku kompletní, přikoupil po dalších dvou letech rovnou i zkrachovalou automobilku. Ovšem bez ochranných známek Fisker, ty si ponechal Henrik a založil s nimi zcela nový podnik Fisker Inc., aktuálně vyvíjející několik extravagantních elektromobilů s ambicemi na další sériovou výrobu. A s několika zajímavými patenty, například na baterii s pevným elektrolytem.

Jenže my pana Fiskera v tuto chvíli ponecháme v Los Angeles a přesuneme se do jiného kalifornského města Irvine, kde v roce 2015 vznikla z původního Fiskeru nová automobilka Karma Automotive. A ta o dva roky uvedla nový model Karma Revero. Prostě změnila jméno automobilu na značku a oprášila plus mírně zmodernizovala původní Karmu. A tu se střídavými úspěchy, možná spíše neúspěchy, dále prodávala. Převzala ji totiž i s kritizovanými nedostatky původního modelu; nepraktickým a stísněným interiérem, mizerným dílenských zpracováním a přemrštěnými cenami. Také 402 koní systémového výkonu už v době, kdy Tesla Model S (která mimochodem debutovala ve stejné době, jako původní Fisker Karma) běžně nabízela více dvojnásobek, těžko ospravedlňovalo cenu na úrovni BMW M760i xDrive.

Karma Revero
První reinkarnace původní Karmy jménem Karma Revero; drahá a nepříliš povedená

Firma skomírala, propouštěla zaměstnance, ale nevzdala to. Loni na podzim představila tentokrát zásadně přepracovanou Karmu, tentokrát pojmenovanou GS-6, a tu právě uvádí do prodeje. Ta stále pohání pouze zadní nápravu, ale vyměnila neotesaný, hlučný a nenasytný čtyřválec 2.0 Ecotec Turbo za podstatně sofistikovanější tříválec BMW 1.5. Vzniká tak vlastně analogie k bývalému BMW i8 se stejným spalovacím motorem. Ovšem ne tak docela; Karma totiž pohání pouze zadní kola a jedná se výhradně o sériový hybrid, bez mechanické vazby mezi spalovacím motorem a koly. A benzinový tříválec je tu spíš na pomezí prodlužovače dojezdu, čímž pro změnu zase připomíná již rovněž nevyráběné BMW i3 REX.

Karma GS-6 je proti Reveru se svou startovní cenou 79 000 USD (bez daně a poplatků, zhruba 1 650 000 Kč) o plných šedesát tisíc dolarů levnější, a navíc je to po všech stránkách lepší auto. Prostor se sice moc nezměnil, ale jízda je nyní výrazně příjemnější a úspornější. V budoucnu také nabídne čistě bateriovou verzi GSe-6, té se právě týká startovní cena. Ovšem i plug-in hybrid za 85 000 USD (1 775 000 Kč) si výrazně polepšil. Dostal totiž větší baterii 28 místo 20 kWh, ovšem díky dalším optimalizacím stoupl dojezd na příjemných 130 km a navíc přibylo mezi plug-in hybridy stále ještě raritní rychlé DC nabíjení, byť „pouze“ 45 kW. Jestli se Karma GS-6 někdy podívá do Evropy, to zatím zřejmě nevědí ani v samotné automobilce. Nám by se to líbilo, ale zdá se, že firma má aktuálně úplně jiné problémy. Každopádně Karma zůstává příjemně staromilsky rozmařilým strojem. Obrovským, okázalým, naprosto nepraktickým a krásným.

A nakonec originál, který je prý jen jeden. Fisker Karma jezdí i po Česku a vypadá pořád úchvatně
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze