Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Energy Cars, specializovanému prodejci ojetých elektromobilů v Praze.
Fisker. Jak to začalo a skončilo?
O automobilce Fisker, za kterou stojí známý automobilový designér Henrik Fisker, rozhodně neslyšíte na fDrive.cz poprvé. Henrik Fisker už jednou se svým startupem zkrachoval, ale tentokrát to vypadalo, že mu to skutečně vyjde. Před rokem dotáhl na trh testované SUV Ocean, které vyráběl v továrně Magna v Rakousku. Mimochodem ve stejné továrně, odkud sjížděl třeba Jaguar I-Pace. První testy zhruba před rokem sice nebyly úplně příznivé a bylo vidět, že v autech řada funkcí chybí, ale Ocean dostával over-the-air updaty, postupně se vylepšoval a více než 5 tisíc zákazníků v USA, Kanadě i Evropě si svůj Ocean převzalo. Na mnichovském autosalonu jsme se dokonce mohli podívat na supersport Ronin a Fisker zde oznámil také svoje menší SUV s názvem Pear, které mělo přijít na trh v létě roku 2025. Odhalil také plán měsíčních softwarových updatů pro Ocean, které měly přinést spoustu zásadních vylepšení.
Jenže nic z toho se už nestane. Na jaře letošního roku se začaly vršit zprávy o finančních problémech Fiskeru, který dramaticky snížil ceny vozů a ve snaze získat finance prodával Ocean za méně než 900 tisíc korun, tedy cenu, za kterou jej nyní nabízí jako nový i právě EnergyCars. Fisker pak v červnu zbankrotoval. Vyrobeno bylo 10 tisíc modelů Ocean, z toho více než 5 tisíc si našlo majitele a další se rovněž postupně dostávají k novým majitelům, kteří si vůz i přes nejistou budoucnost pořizují. A kdysi velké plány Henrika Fiskera nyní připomíná jen úvodní obrazovka aplikace myFisker nebo jakési post-mortem uvítací video samotného Henrika Fiskera na displeji auta.
Test velké RARITY: "Mrtvý" Fisker Ocean je až nečekaně dobrý, má ale dost problémů
Přitom je to podle mě velká škoda, protože jak vám v dnešním testu ukážu, je to auto s velkým potenciálem a nechybělo mnoho a mohli jsme tu mít klidně novou Teslu, Rivian nebo Nio.
Design: Henrik boduje
Že je Henrik Fisker povoláním designér, dokazuje i design Oceanu. Široce rozkročený, svalnatý, sebevědomý a rozhodně nepřehlédnutelný. S hrdě svítícím logem na přídi i na zádi. Za autem se otáčí nejeden člověk a rozhodně jde o jedno z nejzajímavějších SUV současnosti.
Délkou bezmála 4,8 m se řadí mezi větší SUV a je stejně velké jako třeba Audi Q6 e-tron nebo Mercedes EQE SUV. Jen oproti nim stojí třetinu.
Vepředu máme přikrčená světla a svítící název auta mezi nimi, což měl být mimochodem prvek, který Fisker chtěl používat u všech svých aut. Pod kapotou nenajdete „frunk“, ba co víc, nejde ani otevřít. Kapalinu do ostřikovačů doplníte přes vstup u stěračů.
Nabíjecí port se nachází netypicky na levém předním blatníku, nechybí efektní elektricky vysouvané kliky. Ty si ale budete muset vždy vysunout/zasunout stiskem tlačítka zamčení/odemčení „postaru“ na dálkovém ovládání. Bezklíčkové odemykání/zamykání zde nefunguje.
Zaujme zcela unikátní C sloupek s integrovaným blinkrem nebo také obrovská 22" kola s velmi originálním designem disků. Velmi odvážná je záď auta s ultratenkými světly, velkým nápisem Fisker na horním spojleru a svítícím logem.
A překvapí vás tu také jedna specialita. Fisker Ocean totiž má speciální California Mode a stisknutím jednoho tlačítka v interiéru se dějí skutečně unikátní věci. Nejenže se otevřou všechna boční okénka a skleněná panoramatická střecha, ale dokonce i malá okénka v C sloupku a ještě navíc i zadní okno. My jsme na to počasí neměli, ale dokážu si živě představit, jak skvělé musí být jezdit s takto kompletně otevřeným autem někde na klikatých silnicích lemujících moře. Skoro jako kabriolet.
S vychytávkami ale ještě nekončíme. Fisker Ocean ve verzi Extreme má totiž solární střechu. Ta je skleněná, otevírací, ale přesto jsou na ní ještě nalepené solární panely s výkonem 300 W a vypadá to skutečně hodně futuristicky. V infotainmentu dokonce můžete sledovat, kolik elektřiny střecha aktuálně vyrábí a kolik jí vyrobila celkově historicky. Tohle auto stálo poměrně dlouho venku, takže vyrobilo už 84 kWh energie, přitom na začátku našeho testu mělo najeto jen zhruba 500 kilometrů. Nicméně nutno říci, že pokud vysloveně na auto nesvítí slunce a je polojasno nebo oblačno, střecha prakticky nic nevyrábí a nejvyššího výkonu, kterého jsme za dobu našeho testu v podzimní Praze dosáhli, bylo zhruba 25 %. Nicméně v slunečném podnebí, třeba právě v Kalifornii, dokáže ročně přidat solární střecha zdarma až zhruba 2 500 km dojezdu, a to už se počítá. O důvod víc, proč Fisker neparkovat v garáži.
Technické specifikace a výbava: přes 100kWh baterie
Fisker máme v nejvyšší konfiguraci Extreme, tedy se dvěma elektromotory a celkovým vysokým výkonem 410 kW, který dokáže dostat 2,5tunový Ocean na stovku za rovné 4 vteřiny a dokáže jet 205 km/h. Netypické pak je, že primárním motorem, který je stále zapojen, je ten přední a pouze v případě potřeby se k němu zapojuje ten zadní. Všechny ostatní elektromobily s pohonem 4×4 to mají naopak.
Technické parametry Fisker Ocean Extreme
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 774 × 1 982 × 1 631 mm, 2 434 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 410 kW, 564 koní, točivý moment: 737 Nm |
Baterie | 113 kWh (106,5 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 630 km |
Cena od | 1 480 795 Kč |
V podlaze je pak skutečně velká Li-Ion baterie s chemií NCM a využitelnou kapacitou 106,5 kWh, kterou lze nabíjet výkonem až 170 kW. Jde o 400V architekturu a Fisker bohužel nepoužil novější 800V, zejména kvůli vyšším výrobním a vývojovým nákladům. Jaká je realita nabíjení? To vám ukážeme níže. Palubní nabíječka má výkon 11 kW a dokonce tu máme i V2X v podobě zásuvky v kufru, která má výkon 3 kW. Skvělé. Fisker slibuje, nebo tedy spíše sliboval, dojezd až 630 kilometrů dle WLTP, i to dnes ověříme.
Jak je to se servisem?
Určitě vás zajímá, jak to je se servisem a náhradními díly? Co když se s Fiskerem něco stane? Kdo ho opraví, když automobilka už nebude? Tady se stala zajímavá věc, ihned po bankrotu Fiskeru se totiž zformovala Fisker Owners Association, tedy asociace sdružující majitele Fiskeru, která reaktivovala servisní centra v USA, Kanadě a do konce roku chystá i ty v Evropě. Ze zásob Fiskeru se povedlo je zásobit náhradními díly i zprovoznit přístup k diagnostickým nástrojům, v rámci insolvenčního procesu se dokonce povedlo Fiskeru dohodnout a zaplatit fungování cloudu, softwarových služeb a přístup do něj na dalších 5 let. Půjde asi o historicky první případ, kdy přístup ke cloudovým službám a softwaru svých aut mají v rukou přímo majitelé.
Jinými slovy to vypadá, že rozvoj softwaru sice asi čekat nelze, ale údržba a přístup k tomu stávajícímu a zároveň fyzický servis bude zajištěn. Pochopitelně se ale nebude jednat o záruční servis, ve kterém by vám vadné součástky opravili „zdarma“ a jakýkoliv servisní zásah si bude muset majitel uhradit. Otázkou nyní zůstává, v jakém rozsahu se tento model, který již funguje v USA, podaří přenést do Evropy, kde také několik tisíc Fiskerů jezdí, jak dlouhá podpora v těchto servisních centrech bude a zejména co se stane po uplynutí zmiňovaných 5 let. Na tyto otázky momentálně nikdo odpovědět nedokáže, ale majitelé v rámci Fisker Owners Association se maximálně snaží podporu pro svá auta dlouhodobě zajistit.
Interiér: plno originálních řešení
Interiér působí střízlivě, možná trochu bezpohlavně, ale určitě moderně a spíše než luxus z něho čiší účelnost. Zároveň je na něm vidět, že Fisker je (tedy spíše byl) startup, který se snažil zaujmout různými originálními a netypickými řešeními.
Nic nemohu říci proti zpracování, Fisker se snažil použít kvalitní materiály, které zvyšují celkový dojem z kabiny. Horní části palubní desky dominují měkčené povrchy, které jsou příjemné na dotek. Zajímavostí je materiál, který se nachází na některých částech interiéru – jedná se o kombinaci, která připomíná něco mezi alcantarou a plastem. Tento povrch působí neobvykle, ale zároveň esteticky a velmi dobře zapadá do celkového konceptu interiéru.
Celkovou atmosféru kabiny doplňuje ambientní osvětlení. To sice není barevné, ale pouze bílé, což však nijak neubírá na jeho funkčnosti. Naopak, bílá barva působí decentně a elegantně. Sedačky jsou prostorné a velmi komfortní, což oceníte zejména při delších cestách. Bohužel však postrádají výraznější boční vedení, na sedáku úplně a u beder to také není žádná sláva. Spíše než sportovní sedadla připomínají pohodlná křesla, která jsou však ideální pro klidné a dlouhé jízdy.
Zároveň je vidět, že Fisker je mladá automobilka, která si hledá svoji cestu. Tedy, spíše hledala a nenašla. Do interiéru tak vložila prvky, které jsou tak trošku zvláštní, aby se odlišila. Například netradiční stolečky. Jeden z nich se nachází před řidičem a vyklápí se z prostoru pod loketní opěrkou, druhý je výsuvný před spolujezdcem. Tyto stolečky jsou sice originálním nápadem, ale jejich praktické využití je poněkud omezené. Jsou příliš malé na to, aby na ně bylo možné umístit notebook, jejich využití se tak spíše omezuje na odkládání drobností nebo možná na svačinu při nabíjení. Přesto je tento prvek zajímavým pokusem o odlišení od konkurence. Na druhou stranu, absence klasické uzavíratelné schránky před spolujezdcem kvůli přítomnosti onoho stolečku může být pro některé zklamáním.
Interiér však jinak nabízí dostatek dalších odkládacích prostor. K dispozici jsou také například dvě bezdrátové nabíječky na telefon, což je velmi praktické. Dále je zde velká úložná plocha ve středové konzoli a další prostor v dolní části.
Za zmínku stojí také audio systém, který nabízí kvalitní zvuk s hutnými basy. Dalším zajímavým prvkem je zpětné zrcátko, které na první pohled vypadá obyčejně, ale ve skutečnosti je elektronické. To znamená, že pokud máte zavazadlový prostor naložený až po strop, nemusíte se obávat omezeného výhledu dozadu. Elektronické zrcátko funguje velmi dobře a poskytuje jasný a přehledný obraz. Vzhledem k tomu, že zadní sklo vozu je poměrně malé, je praktické i pro běžné používání. Během testování jsem dokonce většinu času používal pouze elektronické zrcátko, protože poskytovalo lepší výhled než klasické.
Dalším netradičním prvkem jsou sluneční clony. Ty se nevyklápějí klasicky do strany, ale směrem dopředu, navíc se rozbalují. Clony obsahují také zrcátka, která jsou však skutečně titěrná. Proč? To už se asi nedozvíme.
Velmi zvláštně pak zevnitř vypadá solární střecha, protože jen asi 20 % plochy je průhledných, zbytek je pokryt solárními články a kabely je propojující. Vypadá to sice zajímavě, ale skleněná střecha zde ztrácí trochu smysl.
A vzadu? Fisker Ocean je sice auto za 820 tisíc korun, ale já se tady cítím jako v autě třikrát dražším. Potěší zcela rovná podlaha, která výrazně zvyšuje komfort cestování, zejména pro pasažéra sedícího uprostřed. Ten má k dispozici nejen dostatek prostoru na nohy, ale také pohodlnou rovnou lavici, což je v této třídě spíše rarita. Díky tomu se jedná o jedno z nejpohodlnějších aut pro cestování na prostředním sedadle, což je příjemný paradox. Zamrzí naopak absence jakýchkoliv kapes v zadních sedadlech, ty by tu být určitě měly.
Dalším zajímavým prvkem jsou elektricky ovládaná zadní sedadla. Můžete si je tlačítkem jednoduše mírně napřímit pro zvětšení prostoru v kufru nebo naopak naklopit zpět pro pohodlnější sezení. Zadní pasažéři mají k dispozici dokonce i digitální ovládací panel integrovaný do loketní opěrky, který sice designem připomíná starší elektronické hry, ale nabízí širokou škálu funkcí. Můžete si zde nastavit klimatizaci, upravit různé parametry sedadel nebo dokonce ovládat hlasitost infotainmentu. Pokud vás například ruší hudba, kterou si řidič přehrává, jednoduše si ji ztlumíte. Nechybí ani možnost zapnutí vyhřívání zadních sedadel.
Navzdory několika drobným nedostatkům, jako je absence head-up displeje, je celkový dojem z interiéru velmi pozitivní. Prostorný, pohodlný, dobře udělaný a solidní, do určité mír až luxusní. A vzhledem k aktuální ceně si troufám říci, že u žádného jiného elektromobilu v této třídě lepší interiér nedostanete.
Infotainment, software a updaty: Hollywoodem překvapí
Jednou z nejdůležitějších částí testu bylo zjistit, jak je na tom vlastně Fisker Ocean z hlediska softwaru. Vzhledem k tomu, že velmi pravděpodobně už nedostane žádné softwarové updaty, bude majitel s tím, co dostane teď, pravděpodobně muset fungovat po zbytek života svého Oceanu.
Níže vypisuji nejzásadnější součásti výbavy, které momentálně nefungují vůbec a pravděpodobně již fungovat nebudou
Co nefunguje?
- Adaptivní tempomat
- Předehřev baterie pro rychlonabíjení
- Bezklíčkové otevírání
- Hlasové ovládání
- Zobrazení spotřeby v infotainmentu
- Mobilní aplikace My Fisker pro Android (iOS funguje)
Pokud bez toho dokážete existovat, nebude vás jejich nefunkčnost moc omezovat a za 800 tisíc korun dostanete neskutečně dobře vybavené auto, které by mohlo stát bezmála dvakrát tolik. Ale jak je na tom infotainment?
Před řidičem se nachází malý displej, který zobrazuje pouze základní informace. Tento displej není nijak konfigurovatelný a najdete zde samozřejmě aktuální rychlost, zvolený jízdní režim, zbývající dojezd, čas a stav baterie. V případě aktivní navigace pak další pokyn, a to je vše. Bohužel chybí head-up displej, na druhou stranu, díky dobré poloze a čitelnosti základního displeje je možné tyto informace sledovat bez větších problémů.
Dominantním prvkem interiéru je však ohromný 17" centrální displej, který zaujme nejen velikostí, ale i funkcionalitou – možností otočení do takzvaného „módu Hollywood“. Aktivace je jednoduchá, stačí podržet příslušné tlačítko a displej se přepne do horizontálního režimu, který umožňuje přístup ke streamovacím službám, ale v tomto stavu s vozem nelze jezdit a vždy je nutno přetočit displej zpět do vertikální polohy.
V módu Hollywood si můžete užít například videa ve vysokém rozlišení. Ve 4K je obraz trochu sekaný, ale Full HD je krásně plynulé a vzhledem k rozlišení displeje plně dostatečné. Zajímavostí je i široká nabídka streamovacích služeb, kterou jsem od „mrtvé“ automobilky rozhodně nečekal. Kromě YouTube zde máme třeba Disney+ nebo AppleTV a služby skutečně fungují, lze se do nich přihlásit a videa sledovat. Co je na tom ještě zajímavější, je fakt, že datové služby nejsou nijak omezené. Vše funguje přes vestavěnou SIM kartu, a to bez nutnosti dokupování dalších datových balíčků. Kvalita obrazu na tomto displeji je skutečně fenomenální a sledování filmů nebo videí je díky tomu opravdovým zážitkem. V kombinaci s kvalitním audio systémem se jedná o skvělý způsob, jak si užít multimediální obsah.
Pod displejem se nachází ovládací panel klimatizace, který je konstrukčně velmi zajímavě řešený. Je vyroben z masivního kovu a na svém místě drží jako přibitý. I při silnějším stisku nebo manipulaci působí pevně a kvalitně. Kombinace klasických tlačítek a dotykového ovládání je velmi praktická. Uživatelé si mohou vybrat, zda budou regulovat hlasitost, teplotu nebo intenzitu větráku pomocí fyzických tlačítek, nebo využijí dotykový displej.
Přetáčím displej zpět a zkoumám funkce infotainmentu. Na něm je vidět, jak velké plány Fisker měl Je zcela zřetelné, že je vše připraveno na to, že funkcí zde bude mnohem více. Například zatím nejsou zprovozněné pokročilé jízdní vizualizace, na druhou stranu je vidět, že vůz velmi dobře chápe věci kolem sebe a správně například přímo upozorňuje na to, když na semaforu na křižovatce blikne zelená, a to vizuálně i zvukem. Nechybí ani 360° pohled kamer včetně 3D zobrazení, které umožňuje také přepínání mezi různými pohledy.
Navigaci Fisker přebírá od společnosti TomTom a nabízí rychlé vyhledávání tras a integraci nabíjecích stanic. Navigace dokáže automaticky plánovat zastávky na dobíjení a umožňuje uživateli nastavit, s jakým procentem nabití chce dorazit k cíli nebo k nabíjecí stanici. Ukazuje také odhadovaný stav baterie při příjezdu k jednotlivým stanicím, což je velmi užitečné pro plánování delších cest. Bohužel však navigace aktuálně neukazuje dopravní informace, což může být problém v případě kolon nebo jiných komplikací na trase. Nejen každodenní pohyb po Praze bez reálných dopravních informací může být velmi omezující. Absence Android Auto a Apple CarPlay situaci ještě zhoršuje, protože uživatelé nemají možnost využít alternativní navigační aplikace. Společně s absencí zobrazení spotřeby je absence dopravních informací asi jediná větší funkce, která by mi opravdu chyběla.
Co se týče multimédií, systém kromě možnosti přehrávání přes Bluetooth nabízí i (opět plně funkční) streamovací služby Spotify nebo TuneIn Radio. Infotainment také poskytuje základní informace o voze, například o stavu baterie, dojezdu nebo možnostech nabíjení. Zajímavostí je i přítomnost informací o solární střeše, která byla přidána až s jedním z pozdějších softwarových updatů. Tato funkce umožňuje sledovat, kolik energie solární střecha generuje aktuálně a historicky.
Infotainment vozu prošel několika softwarovými aktualizacemi, které postupně přidávaly nové funkce a zlepšovaly uživatelský zážitek. Například informace o solární střeše nebo některé další detaily nebyly při uvedení vozu na trh vůbec dostupné. Poslední aktualizace na verzi 2.2 přinesla opravy několika chyb, v době testu jsme měli nicméně stále verzi 2.1. Ale zdá se, že další velké aktualizace už nejsou plánovány. Systém jako takový je spíše průměrně rychlý – reakce by mohly být v některých případech svižnější, ale celkově by neměl uživatele zdržovat.
I přes některé nedostatky, jako je absence dopravních informací v navigaci nebo chybějící podpora Android Auto a Apple CarPlay, působí infotainment jako dobře promyšlený systém a pokud si opět uvědomíme, v jaké cenové hladině se nacházíme, je to skutečně zajímavá nabídka.
Jízda: pohodlné SUV, co pořád hrabe
Po nastartování se ozve umělý zvuk, který má simulovat motor. Tento zvuk není jen obyčejné „bzučení“ a dodává vozu určitou osobitost. Jen je bohužel na můj vkus až moc zbytečně hlasitý, navíc zřetelně slyšitelný i v kabině až do rychlosti 40 km/h, což může být pro někoho rušivé. Po překročení této rychlosti se vůz ztiší a vy si můžete naplno užít tichou a pohodlnou jízdu.
Jednou z největších předností Fiskeru Ocean je jeho komfort. I přestože vůz není vybaven vzduchovým podvozkem, nabízí velmi pohodlnou jízdu. Podvozek je naladěn tak, aby zvládal nerovnosti na silnici s přehledem, a to i na velkých 22" kolech. Je až překvapivé, jak dobře si vůz poradí s různými povrchy, a to bez zbytečných otřesů nebo nepříjemných vibrací. V tomto ohledu se Ocean řadí mezi nejpohodlnější vozy ve své kategorii. Pokud opět vezmeme v potaz cenu, žádný pohodlnější elektromobil v dané cenové třídě rozhodně nenajdete.
Co se týče řízení, zde je naopak patrné, že Fisker Ocean by mohl ještě projít určitým doladěním. Práce s pedály, zejména s plynovým, vyžaduje od řidiče trochu zvyku. Při sundání nohy z plynu může vůz občas lehce „cuknout“ a plynulé zpomalování vyžaduje trochu cviku. Nicméně po několika jízdách si na tento specifický projev zvyknete a naučíte se s vozem jezdit plynule. Řízení samotné je příjemné, ale nepatří mezi nejostřejší na trhu. Vůz je spíše naladěn na pohodlnou a klidnou jízdu, což odpovídá jeho celkovému charakteru. Zajímavostí také je, že Fisker se rozhodl jít cestou maximální jednoduchosti a na displeji před řidičem nenajdete žádný indikátor výkonu ani rekuperace. Jen rychlost, a to je vše. Pouze při zrychlování a rekuperaci se na displeji zobrazují animované vlny.
Na semaforech ale potrápíte leckoho, ale jen 5 000krát.
Fisker Ocean nabízí tři jízdní režimy: Earth, Fun a Hyper. Režim Earth je zaměřen na úsporu energie a poskytuje velmi klidnou jízdu a hodně mdlý plynový pedál. Při sešlápnutí plynu v tomto režimu vůz reaguje spíše vlažně, což může být ideální pro městský provoz nebo delší cesty, kde chcete šetřit baterii. Režim Fun je kompromisem mezi úsporností a dynamikou, zatímco režim Hyper je určen pro maximální výkon. V tomto režimu vůz skutečně „ožije“ a dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně čtyři sekundy. Nicméně i v režimu Hyper je patrné, že auto není primárně určeno pro sportovní jízdu. Dynamika je sice působivá, ale pouze v přímce. Jakmile se dostanete do zatáčky a chcete ji projet ostřeji, je na první pohled zřejmé, že to není sportovní auto. Hezky drží, nenakládání se, ale vysoká hmotnost je znát, takže ostrá jízda se mu prostě nezamlouvá. Na semaforech ale potrápíte leckoho, ale jen 5 000krát. Právě to je totiž limit plných zrychlení ze zastavení v režimu Hyper, a to kvůli ochraně motorů. Za dobu našeho testu jsme toto počítadlo dostali na 4 994, ale další zrychlení jsem již nepoužíval, aby si jich budoucí majitel vozu mohl užít co nejvíce.
Fisker Ocean je vybaven pohonem všech kol, avšak ve výchozím nastavení je aktivní pouze přední náprava. Zadní náprava se připojuje až v případě potřeby, například při ztrátě trakce. To je poměrně zvláštní volba, u většiny aut je to přesně naopak a primárním elektromotorem je ten na zadní nápravě. Výsledkem je, že při prudkém sešlápnutí plynu kola ve velké většině krátce proklouznou, než se připojí zadní náprava. Tento jev je patrný zejména v režimu Hyper, kde vůz při akceleraci na suchém povrchu často hrabe a má dost značné problémy s trakcí. Ocean prostě hrabe, hrabe hodně a hrabe často. Bylo by mnohem lepší, kdyby v tomto režimu byla čtyřkolka trvale aktivní, což by zlepšilo trakci a eliminovalo prokluzování kol. Zároveň, když už se Fisker rozhodl pro takto zvláštní rozložení pohonu, byla by potřeba mnohem rychlejší kontrola prokluzu a připojování zadní nápravy. I kvůli těmto problémům jsem ve finále vůbec neměl potřeba jezdit dynamicky, protože se auto při takovém stylu prostě trápí. Ocean je určen pro ty, co hledají pohodlné auto na klidné ježdění.
Rekuperace energie je poměrně silná, ale neumožňuje jednopedálové ovládání. To znamená, že vůz sám nezastaví a pro úplné zastavení musíte použít brzdový pedál. Možnost nastavení úrovně rekuperace by také byla vítaným doplňkem, ale bohužel možná není.
Základní funkce a asistenti, které od moderního vozu očekáváte, zde fungují spolehlivě a bez větších problémů. Například indikátor slepého úhlu je zde velmi dobře zpracovaný. Nejenže vás upozorní na přítomnost vozidla v mrtvém úhlu pomocí světelného signálu v zrcátkách, ale také se tato informace zobrazuje přímo na displeji palubního systému.
Také systém pro prevenci čelních kolizí funguje bezchybně, solidně pracuje i upozornění na vyjetí z pruhu i držení v něm. Bohužel plnohodnotný asistent řízení zde kvůli absenci adaptivního tempomatu není, na delších cestách se tak budete muset trochu více starat o tempo vaší jízdy. Celkově ale lze říci, že všechny základní bezpečnostní a asistenční systémy, které byste od moderního vozu očekávali, zde fungují spolehlivě. Neměl jsem při jízdě pocit, že by mě vůz nějakým způsobem zklamal nebo že bych se v něm cítil nebezpečně. Je ale ze všeho cítit, že je to syrové, nevyladěné k dokonalosti. Ocean by tak půl roku až rok na doladění potřeboval a pak by to bylo vyspělé auto i po jízdní stránce.
Dojezd a spotřeba: vytáhněte kalkulačku!
Skutečně velká baterie a slibovaný dojezd dle WLTP 630 kilometrů – to vypadá na papíře velmi dobře. Jenže to jsou asi hodnoty spíše pro slunnou Kalifornii, v českých podmínkách je realita o dost horší. Navíc rozluštit skutečnou spotřebu je poměrně oříšek, auto ji totiž nikde neukazuje, a to okamžitou ani dlouhodobou. Nikde nic. Jediným způsobem tak zůstává dopočítávání spotřeby dle procentuálního stavu baterie a ujeté vzdálenosti. Na displeji před řidičem však odhad dojezdu reflektuje předchozí spotřebu a jízdní styl.
Auto jsme testovali při už skoro zimních teplotách průměrně kolem pěti stupňů Celsia a kvůli nefunkční aplikaci jsem si nemohl auto předehřívat dopředu a snaha vytopit auto po nastartování samozřejmě výslednou spotřebu hodně ovlivnila.
Ve městě jsem měl reálný dojezd 305 kilometrů, což vychází na zimní spotřebu velmi vysokých 35 kWh na 100 km. Na jaře a při delších jízdách, kde nebude tolik rozdílu dělat topení, si umím představit dojezd 400 kilometrů, v létě pak 450 kilometrů po městě, ale více spíše ne. Zde je vidět, že Fisker efektivitou za konkurencí hodně zaostává a živit Ocean bude trochu nákladnější.
Na dálnici vychází reálná spotřeba na 30 kWh/100 km, reálný dojezd pak zhruba na 350 kilometrů, což není špatné, na druhou stranu s takto velkou baterií by měl dojezd i na dálnici začínat čtyřkou.
Nabíjení: 250, nebo 170 kW?
Velmi lákavě vypadá avizovaný vysoký nabíjecí výkon 250 kW, Fisker by tak byl jediné auto kromě Tesly a Volva EX90, které by takto vysoký výkon zvládalo na 400V architektuře. Jiné zdroje ale mluví jen o 170 kW, což je, jak jsme se přesvědčili, mnohem blíže realitě. Na 300kW Hyperchargeru PRE totiž hned po zahájení nabíjení výkon bez předehřevu vyskočil na 160 kW a výše se moc Fiskeru nechtělo ani později, když by měla být baterie nabíjením více zahřátá. Bohužel v současné verzi softwaru předehřev baterie přítomný není a vzhledem ke stavu Fiskeru asi už nikdy zprovozněn nebude.
Každopádně nabíjecí křivka je poměrně plochá a nebýt zvláštních propadů a zubů, zůstává na hodnotě kolem 150 kW až do 50 %, kterých jsme z 6 % dosáhli za 17 minut. 80 % jsme pak dosáhli za 34 minut a i u této úrovně nabití činí výkon kolem 100 kW, což je solidní. Každopádně pak výkon dramaticky klesá a na ultrarychlé stanici nemá smysl dále Fisker nabíjet. Do 90 % to z 6 % trvá 50 minut, do plného nabití pak 1 hodinu a 15 minut.
I bez předehřevu jsme tak za chladného dne měli poměrně solidní nabíjecí výsledky a Fisker Ocean bude použitelné auto i pro dálkové cestování. Škoda jen vysoké spotřeby, kvůli které bude nabíjení častější než u jiných elektromobilů.
Zhodnocení a závěr: auto s velkým potenciálem, který nebude naplněn
Po celou dobu testování jsem si říkal, jak velká je škoda, že Fisker dopadl tak, jak dopadl. Tohle je totiž fakt dobré auto a v podstatě jediné zásadní věci, které mi vadí, jsou softwarového charakteru a postupnými over-the-air updaty by byly zprovozněny nebo opraveny. A měli bychom tu zajímavou alternativu k zavedeným značkám včetně Tesly. Ale dopadlo to, jak to dopadlo.
Je čas na finální verdikt. Koupit, nebo nekoupit? Proti rozhodně mluví nejistá budoucnost ohledně softwarových updatů a nefungující výbava, která se asi už nikdy nezprovozní. Vše ale vyvažuje extrémně zajímavá cena. Auto velikosti a komfortu Audi Q6 e-tron nebo Mercedesu EQE SUV ve výbavě, kterou má Fisker Ocean, vás jinak vyjde na 2,5 milionu korun. Za takovou cenu můžete mít Fiskery rovnou tři. A to už myslím hodně stojí za zváženou. Obzvlášť, pokud vám asistenti stejně lezou krkem a adaptivní tempomat byste nepoužívali. Pak oceníte zejména prostornost, pohodlný podvozek, velký displej a další pozitiva. A také něco, co vám už nikdo nevezme, tedy že budete mít hodně unikátní auto, u kterého budete mít jistotu, že už žádná další na silnici nepřibudou.
Za zapůjčení vozu společnosti Energy Cars, specializovanému prodejci ojetých elektromobilů v Praze.
Foto: fdrive.cz