Ministr dopravy Martin Kupka se v minulém týdnu vyjádřil k budoucnosti evropského automobilového průmyslu a také sdělil jeho názor na další dotace na nákup elektroaut. „Evropský automobilový průmysl je bezpochyby v ohrožení. Nacházíme se v kritické situaci, kdy evropským automobilkám hrozí vysoké sankce za nesplnění ambiciózních cílů prodeje elektrovozidel. Automobilky se navíc nacházejí v obtížné situaci, kdy kromě poklesu prodejů elektroaut čelí silné globální konkurenci a dalším výzvám,“.
Evropský automobilový průmysl je bezpochyby v ohrožení. Nacházíme se v kritické situaci, kdy evropským automobilkám hrozí vysoké sankce za nesplnění ambiciózních cílů prodeje elektrovozidel. Automobilky se navíc nacházejí v obtížné situaci, kdy kromě poklesu prodejů elektroaut… pic.twitter.com/5TlpLHhkmA
— Martin Kupka (@makupka) January 30, 2025
Další dotace na nákup elektroaut v Česku?
Podle ministra rozhodně nejsou řešením složité situace, v níž se nachází evropský automotive, další dotace na nákup elektroaut. Jak dodává, například u nás šla polovina těchto dotací na nákup vozů Tesla, což evropským automobilkám nijak nepomáhá. „Potřebujeme, aby evropský automobilový průmysl investoval do výzkumu a nových technologií. V takovém kontextu by bylo nesmyslné zatěžovat jej vysokými sankcemi. Na úrovni EU spolupracujeme s Itálií, s dalšími partnery jednáme, abychom tomu zabránili,“ dodal.
Ministr dopravy dále uvedl: „Vítám, že předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen zahájila strategický dialog k automobilovému průmyslu. Je škoda, že se dnešního jednání v silnější sestavě nezúčastnily také středoevropské automobilky. Pozval jsem k návštěvě Prahy i k návštěvě českých výrobců eurokomisaře Apostolose Tzitzikostase, který by měl podle Ursuly von der Leyen do 5. března připravit Akční plán pro automobilový průmysl. Budeme maximálně aktivní, abychom ovlivnili finální podobu tohoto dokumentu.“
Martin Kupka je i nadále konzistentní v otázce současného systému sankcí, která podle něj musí Evropská komise rozložit do pěti let. Klíčem pro vylepšení situace evropského automobilového průmyslu přitom podle něj tkví ve snížení cen energií a v podpoře uplatnění technologických inovací, mnohem méně naopak v rigidním sledování všech dosud určených limitů.