Slevy na elektromobily: Krátkodobá pomoc s dlouhodobými dopady?

21
Slevy na elektromobily: Krátkodobá pomoc s dlouhodobými dopady?
Fotografie: Škoda Auto
  • Jedním z klíčových problémů je rychlé znehodnocení ojetých elektromobilů
  • Propad ceny není v řádech procent, ale desítek procent

Zatímco výrazné slevy na nové elektromobily mohou na první pohled pomoci stimulovat stagnující trh, jejich dlouhodobé dopady vyvolávají podle informací webu autoexpress.co.uk obavy. Snižování cen nových elektromobilů přináší tlak na zbytkové hodnoty ojetých vozů, což ovlivňuje celý automobilový trh, zejména ve Velké Británii. Jedním z klíčových problémů je rychlé znehodnocení ojetých elektromobilů. Například Corsa-e, která měla podle prognóz v roce 2021 po třech letech zachovat 46 % své hodnoty, nyní podle aktuálních dat udrží jen 29 %. Podobné potíže hlásí i prémiové značky, jako například Porsche Taycan, jehož odpisy překonávají původní očekávání.

Dopady na leasingové společnosti

Soukromí kupci jsou navíc odrazováni kombinací vysokých pořizovacích nákladů, obav z dojezdu a nedostatečné infrastruktury. Leasingové společnosti, které využívaly optimistické prognózy hodnot ojetých elektromobilů, se nyní potýkají s finančními ztrátami. Některé firmy v Británii dokonce čelí existenčním problémům. Významné ztráty nutí leasingové společnosti prodlužovat pronájmy nebo hledat cesty k fúzím a akvizicím.

Světlo na konci tunelu?

Navzdory současným potížím analytici očekávají, že se situace na trhu ojetých elektromobilů zlepší. Podle britských odborníků by k inflexnímu bodu mohlo dojít kolem roku 2027, kdy se elektromobily stanou běžnou součástí vozového parku. Tento posun by mohl vést ke stabilizaci zbytkových hodnot a posílení důvěry zákazníků. Do té doby však zůstává trh pod tlakem. Pokud mají elektromobily naplnit svou roli v dekarbonizaci dopravy, bude nutné přehodnotit současné strategie a najít dlouhodobě udržitelná řešení, která zajistí stabilitu trhu a podpoří přechod na čistou mobilitu.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Ja si tedy nemyslim, ze za rychlejsi pokles cen ojetych elektromobilu mohou slevy na porizeni novych.

Podle meho nazoru jsou v tomto klicove dve veci.

Za prve je to rychly vyvoj. Kdyz se podivate jak propastny rozdil v technice je mezi soucasnymi ojetinami a novymi bev, pak je jasne, co to udela s jejich cenou.

Druhy problem je v neduvere verejnosti v zivotnost baterii. Strach, ze si koupi za nekolik set tisic auto jehoz baterie muze behem par mesicu doslouzit jako v jejich notebooku je v lidech bohuzel stale hluboce zakodovana a navic prizivovana proti elektromobilni propagandou.
Jan Vondráček
Jan Vondráček
Ano leasingovky jsou velice opatrné a to nástupu elektromobility dost brání. Zejména v ČR, kde firemní flotila řešená cestou operativního leasingu je tak běžná věc. Sám teď budu vybírat nové služební auto a když se podívám na nabídku operáků a u nového Kodiaqu vidím ceny pohybující se kolem 10 tis. a u Enyaqu kolem 20 tis., opravdu se nedivím, že mi firma (zase) nařídí naftový Kodiaq, přestože 90 % času trávím jízdou po městě. Ten cenový rozdíl ve splátce je prostě příliš veliký.
Jan Jakubík
Jan Jakubík
"rychlé znehodnocení ojetých elektromobilů" a rychlý vývoj / brzké zastarání koupeného, bude asi přesně důvod, proč se nejspíš můj kamarád, co bude letos pořizovat auto, rozhodne nejspíš naposledy pro spalovací auto.

Opravdu to dost lidí, kteří vysloveně nefandí EV, zatím odrazuje, pořád to berou za budoucnost, ne řešení pro dnešení den.
Dini Dini
Dini Dini
Je to velký problém. Pořád ten propad hodnoty není kompenzvaný úsporou.

Mně uspoří EV max 1Kč/km, pokud bych vše nabíjel doma. Jeho propad hodnoty je o 3-4Kč/km vyšší.
Nemluvím o tom, že Kodiaq TDI se dá lehce koupit se slušnou výbavou za 820 bez daně, kdežto odpovídající Model Y za 1050, což je další náklad/km navíc.

Nicméně...operák na Elroq 80kWh je o korunu/km dražší, jak na Kodiaq...a ta se dá ušetřit.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze