Agentura Reuters upozornila na velmi zajímavou studii ekologické skupiny Transport & Environment (T&E), jež odhaluje, že pět největších členských zemí EU ročně vydá 42 miliard eur na daňové výhody firemních automobilů na fosilní paliva. Důležitá je dodat, že právě firemní automobily tvoří cca 60 % prodejů nových automobilů v Evropě, takže se v zásadní míře podílí na emisích CO2.
NEW: Fossil fuel subsidies for company cars cost EU taxpayers €42 billion every year.
— Transport & Environment (T&E) (@transenv) October 21, 2024
The new EU Commission must deliver on its promise to end these subsidies to ensure a just green transition.
🧵 pic.twitter.com/4EW72DOhDC
Jak odhaluje grafika výše, Itálie vydá na firemní automobily na fosilní paliva celkově na daňových výhodách ročně 16 miliard eur, následuje Německo (13,7 miliard eur), Francie (6,4 miliard eur), Polsko (6,1 miliard eur) a nakonec Španělsko (0,1 miliardy eur). Zprávu přitom pro Transport & Environment (T&E) vypracovala poradenská společnost Environmental Resources Management (ERM), jež dodává, že jen na vozy typu SUV jde z těchto financí asi 15 miliard eur.
Stef Cornelis z T&E k tomu uvedl: „Daňoví poplatníci každoročně platí miliardy, aby řidiči firemních vozů mohli jezdit benzinovými auty, která znečišťují životní prostředí. V mnoha případech jsou to drahá a vysoce znečišťující SUV. To je špatná klimatická politika a také sociálně nespravedlivé. Vlády ve Velké Británii a Belgii zavedly ekologická daňová opatření a postupně ruší výhody pro znečišťující vozidla. Vlády na největších evropských automobilových trzích však tuto absurditu neřeší. Proto musí Evropská komise jednat.“
Jak již víme, předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová přitom už v dopise ze 17. září sdělila novému evropskému komisaře klimatu, jímž je Nizozemec Wopke Hoekstra, že jednou z jeho priorit bude právě návrh na postupné zrušení daňových zvýhodnění fosilních paliv pro firmy.
Že je palivo daňově uznatelný náklad a plátce DPH si odečítá DPH na vstupu je zcela v pořádku a není to žádná incentiva, všechny vstupy do podnikání se odčítají.
Odpisy jsou účetní záležitost a u nás jsou například nastaveny tak, že většina firem má auta na leasing, takže tam taky žádná incentiva, Elektroauto mají navíc odpisy zrychlené.
Jaká je palivová karta daňová incentiva nevím.
A jediné co zůstává je výše zdanění vozu poskytnuteho pro soukromé užití jako nepenezniho příjmu, v ČR je u elektromobilů poloviční, takže rozhodně žádná incentiva pro spalovaky.
Btw. Podle poměru najetých soukromých kilometrů, se v ČR doplácí DPH na pořizovací cenu vozu i na palivo. To byl problém u elektřiny, než MF vydalo metodický pokyn jak účtovat DPH u elektřiny pro pohon služebních elektromobilů uzivanych I soukromě.
Celé mi to přijde dost zavádějící.
www imf org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion