Země EU utrácí bilion korun na „dotování“ firemních vozů na fosilní paliva

10
Země EU utrácí bilion korun na „dotování“ firemních vozů na fosilní paliva
Fotografie: unsplash.com
  • Odhaluje to studie ekologické skupiny Transport & Environment (T&E)
  • Nejvíce vydá na daňové úlevy na fosilní paliva Itálie, poté Německo

Agentura Reuters upozornila na velmi zajímavou studii ekologické skupiny Transport & Environment (T&E), jež odhaluje, že pět největších členských zemí EU ročně vydá 42 miliard eur na daňové výhody firemních automobilů na fosilní paliva. Důležitá je dodat, že právě firemní automobily tvoří cca 60 % prodejů nových automobilů v Evropě, takže se v zásadní míře podílí na emisích CO2.


Jak odhaluje grafika výše, Itálie vydá na firemní automobily na fosilní paliva celkově na daňových výhodách ročně 16 miliard eur, následuje Německo (13,7 miliard eur), Francie (6,4 miliard eur), Polsko (6,1 miliard eur) a nakonec Španělsko (0,1 miliardy eur). Zprávu přitom pro Transport & Environment (T&E) vypracovala poradenská společnost Environmental Resources Management (ERM), jež dodává, že jen na vozy typu SUV jde z těchto financí asi 15 miliard eur.

Stef Cornelis z T&E k tomu uvedl: „Daňoví poplatníci každoročně platí miliardy, aby řidiči firemních vozů mohli jezdit benzinovými auty, která znečišťují životní prostředí. V mnoha případech jsou to drahá a vysoce znečišťující SUV. To je špatná klimatická politika a také sociálně nespravedlivé. Vlády ve Velké Británii a Belgii zavedly ekologická daňová opatření a postupně ruší výhody pro znečišťující vozidla. Vlády na největších evropských automobilových trzích však tuto absurditu neřeší. Proto musí Evropská komise jednat.

Jak již víme, předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová přitom už v dopise ze 17. září sdělila novému evropskému komisaře klimatu, jímž je Nizozemec Wopke Hoekstra, že jednou z jeho priorit bude právě návrh na postupné zrušení daňových zvýhodnění fosilních paliv pro firmy.

Diskuze ke článku
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Celkově nechápu proč by měli mít nějaké daňové úlevy. Daňové úlevy bych dával někomu kdo tvoří nějakou přidanou hodnotu, ze které primárně nemá profit. Dobročinné dary, dobrovolnické práce, rekultivace apod. či udržuje službu, která je prodělečná ci není úplně kvůli zisku (treba pojízdné prodejny na venkově apod.). Rozhodně ne podnikateli na jeho BMX X5 či Touareg, který beztak většinu času používá na soukromé účely. Ale já jsem jen prostá soukromá osoba co tomu nerozumí...
Karel Schmidt
Karel Schmidt
Naposledy upraveno: 23. 10. 10:05
Na odkazu píši co je považováno za pobídku a moc tomu nerozumím.
Že je palivo daňově uznatelný náklad a plátce DPH si odečítá DPH na vstupu je zcela v pořádku a není to žádná incentiva, všechny vstupy do podnikání se odčítají.
Odpisy jsou účetní záležitost a u nás jsou například nastaveny tak, že většina firem má auta na leasing, takže tam taky žádná incentiva, Elektroauto mají navíc odpisy zrychlené.
Jaká je palivová karta daňová incentiva nevím.
A jediné co zůstává je výše zdanění vozu poskytnuteho pro soukromé užití jako nepenezniho příjmu, v ČR je u elektromobilů poloviční, takže rozhodně žádná incentiva pro spalovaky.
Btw. Podle poměru najetých soukromých kilometrů, se v ČR doplácí DPH na pořizovací cenu vozu i na palivo. To byl problém u elektřiny, než MF vydalo metodický pokyn jak účtovat DPH u elektřiny pro pohon služebních elektromobilů uzivanych I soukromě.
Celé mi to přijde dost zavádějící.
elektromobilista novy
elektromobilista novy
A co na to Turek? Ja chapu, ze dotace pro elektromobily jsou ve skutecnosti (nebo deklaratorne) jeho nosnim argumentem pro odmitani BEV.
Josef L
Josef L
Konečně článek o tom, jak se lijou peníze do podpory spalovacích aut. Samozřejmě spousta peněz formou pobídek šla i do výroby automobilkám. Podobný článek vyšel loni.

www imf org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze