Evropská komise chystá legislativu, která by mohla zásadně urychlit přechod firemních vozových parků na elektromobilitu. Podle analýzy organizace Transport (T&E) nové nařízení by zajistilo poptávku po více než 2 milionech elektromobilů ročně od roku 2030, což by významně pomohlo evropským automobilkám splnit emisní cíle a vyhnout se pokutám. T&E navrhuje, aby všechny firemní flotily s více než 100 vozy musely od roku 2030 nakupovat pouze elektromobily. Tento krok by měl největší dopad na evropské automobilky, protože právě firemní zákazníci tvoří až 62 % jejich prodejů. Přestože firemní auta představují největší segment trhu v EU (asi 60 % všech nových prodejů), elektrifikace zde zatím probíhá jen o málo rychleji než u soukromých zákazníků.
Akční plán pro automobilový průmysl
Evropská komise v lednu zahájila dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, kterému předsedá Ursula von der Leyenová. Výsledkem má být akční plán, jenž bude zveřejněn 5. března 2025. Kromě povinné elektrifikace firemních flotil by mohl obsahovat i návrh tzv. „EU eco-score“, který by zohledňoval uhlíkovou stopu vozidel a zvýhodňoval elektromobily vyrobené v Evropě. Podle Stefa Cornelise z T&E má nová legislativa potenciál nejen snížit emise, ale i podpořit evropské výrobce a infrastrukturu: „Místo oslabování emisních pravidel by se automobilky měly zasadit o přijetí zákona, který jim pomůže splnit jejich cíle a zajistí stabilní poptávku.“ Pokud návrh projde, mohl by do roku 2035 přinést na trh až 7 milionů cenově dostupnějších elektromobilů z firemních flotil, které by následně našly nové majitele mezi soukromými zákazníky. Pro Evropu by to znamenalo další krok k rychlejší dekarbonizaci dopravy i posílení jejího automobilového průmyslu.