Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc elektromobilů

34
Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc elektromobilů
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Podstatná část nových registrací v ČR byla podpořena dotačním programem
  • Největší propad v registracích EV vozidel hlásí Německo
  • V ČR se od ledna do srpna registrovalo 5 763 elektromobilů

V zemích EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních elektromobilů, což je meziročně o 8,3 % méně. Podíl na všech registracích dosáhl 12,6 % a v Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních bateriových elektrických vozidel, což znamená meziroční nárůst o 41,6 %. Podíl na všech registracích pak dosáhl 3,8 % a bližší informace přináší web cistadoprava.cz. Od ledna do srpna se přitom v celé EU registrovalo 7 180 492 vozidel, z čehož je právě zmíněných 902 011 kusů na elektrický pohon. Bateriové elektromobily tak byly s podílem 12,6 % čtvrtou nejoblíbenější volbou.

CDV

Na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého roku, v součtu ostatních zemí (mimo Německa) tak počet registrací meziročně vzrostl. Z těch větších trhů byl pokles registrací elektromobilů evidován ve Finsku (-30,3 %, 13 802 vozidel), Irsku (-25,4 %, 15 122 vozidel), Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 vozidel) a v Itálii (-12,3 %, 35 785 vozidel). Naopak růst prodejů v rámci elektrických vozidel zaznamenaly státy jako je např. Francie +8,1 % (188 575 vozidel), Belgie +41,3 % (84 137 vozidel), Nizozemsko +4,5 % (77 990 vozidel) a Dánsko +50,8 % (51 945 vozidel).

„Česko patří mezi 15 zemí EU, kde byl v uplynulých osmi měsících evidován meziroční nárůst registrací elektrovozidel. Konkrétně se jedná o 5 763 vozidel, což představovalo 41,6% růst. V této souvislosti je nutno zmínit, že podstatná část z těchto registrací byla podpořena ze „Záručního programu ELEKTROMOBILITA“ Národní rozvojové banky. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 16., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (3,8 %), když nižších podílů dosáhly letos jen tři země: Polsko (3,1 %), Chorvatsko (2,6 %) a Slovensko (2,6 %),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

„Aktuálně je v Česku provozováno téměř 31 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 547 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW, díky budování nových bodů či posilování těch stávajících roste v posledním období podíl vysoce výkonných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které se aktuálně podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře 7 %,“ dodává dále Kadula.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
EV tedy v naší ČR už překonalo počet CNG osobních vozů. Teď jim bude chvíli trvat se dotáhnout na LPG cca 170 tis. ks, pokud si pamatuji dobře čísla. To potrvá možná další tři až čtyři roky a výrazně tomu pomůžou až modely EV přicházející v roce 2026, jako bude ID.2 Tesla 2, Epiq, Reanult 4 a jiná levná auta od Stlelantisu.

Jen odhaduji, takové moje vnitřní přání a představa, co bude za pár let.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Kolem mobilů emoce byly, a jaké. Z prvních podnikatelů s mobilem v kufříku si dělal srandu kde kdo. Dokud to bylo masám nedostupné. Jenže u těch mobilů vznikla dostupnost masám podstatně dříve. Ono koupit si tehdy Alcatel s twistem do 5000 bylo možné v podstatně kratší době, než teď EV za 1,3 Mega. Prostě moc trvá příchod rodinného auta s adekvátním dojezdem. A když na něco průměrný člověk nemá, dělá si z toho srandu nebo to hejtuje. Není to nic nového. Podobné to je (a už se to zlepšuje) třeba s fotovoltaikou. V momentě, kdy bude za 750 000 rodinné auto s dobrým dojezdem, v ten moment se držkovat bude přestávat až do vymizení. Ono si to taky více lidí zkusí, což bude ten hlavní moment. 90% lidí o tom prd ví. Druhá věc je, že 85% lidi o tom ani nepřemýšlí a tady se diskutuje o emocích pár šoumenů, kteří si leští staletou okinu 1.9. Matematika je jednoduchá, přijďte do Stellantisího autosalonu a vedle sebe uvidíte rodinné auto za půl míče s fosilem a na chlup to samé za Mega s elektrikou. S čím asi předmětná rodina odjede, že jo. Až se to porovná, teprv budeme jinde.
Dini Dini
Dini Dini
To není vůbec složité. Jakmile to bude jezdit do 7Kč/km se vším všudy, bude si to pořízovat víc lidí. Ale od toho jsme zatím daleko. Pořizovací cena není ve většině Evropy a pomalu ani v ČR nijak moc důležitá, ale kč/km jo. Takže pokud chci zaměstnanci pořídit menší auto - Golf/Octavia na dijíždění do práce a sem tam služebku, udělám to v ceně klidně okolo 7000/měs. za 25kkm. Srovnatelný Model 3 stojí 17 když je akce a LR přes 20.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze