V zemích EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních elektromobilů, což je meziročně o 8,3 % méně. Podíl na všech registracích dosáhl 12,6 % a v Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních bateriových elektrických vozidel, což znamená meziroční nárůst o 41,6 %. Podíl na všech registracích pak dosáhl 3,8 % a bližší informace přináší web cistadoprava.cz. Od ledna do srpna se přitom v celé EU registrovalo 7 180 492 vozidel, z čehož je právě zmíněných 902 011 kusů na elektrický pohon. Bateriové elektromobily tak byly s podílem 12,6 % čtvrtou nejoblíbenější volbou.
Na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého roku, v součtu ostatních zemí (mimo Německa) tak počet registrací meziročně vzrostl. Z těch větších trhů byl pokles registrací elektromobilů evidován ve Finsku (-30,3 %, 13 802 vozidel), Irsku (-25,4 %, 15 122 vozidel), Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 vozidel) a v Itálii (-12,3 %, 35 785 vozidel). Naopak růst prodejů v rámci elektrických vozidel zaznamenaly státy jako je např. Francie +8,1 % (188 575 vozidel), Belgie +41,3 % (84 137 vozidel), Nizozemsko +4,5 % (77 990 vozidel) a Dánsko +50,8 % (51 945 vozidel).
„Česko patří mezi 15 zemí EU, kde byl v uplynulých osmi měsících evidován meziroční nárůst registrací elektrovozidel. Konkrétně se jedná o 5 763 vozidel, což představovalo 41,6% růst. V této souvislosti je nutno zmínit, že podstatná část z těchto registrací byla podpořena ze „Záručního programu ELEKTROMOBILITA“ Národní rozvojové banky. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 16., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (3,8 %), když nižších podílů dosáhly letos jen tři země: Polsko (3,1 %), Chorvatsko (2,6 %) a Slovensko (2,6 %),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
„Aktuálně je v Česku provozováno téměř 31 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 547 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW, díky budování nových bodů či posilování těch stávajících roste v posledním období podíl vysoce výkonných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které se aktuálně podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře 7 %,“ dodává dále Kadula.
Jen odhaduji, takové moje vnitřní přání a představa, co bude za pár let.