Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc elektromobilů

5
Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc elektromobilů
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Podstatná část nových registrací v ČR byla podpořena dotačním programem
  • Největší propad v registracích EV vozidel hlásí Německo
  • V ČR se od ledna do srpna registrovalo 5 763 elektromobilů

V zemích EU bylo letos od ledna do srpna registrováno 902 011 nových osobních elektromobilů, což je meziročně o 8,3 % méně. Podíl na všech registracích dosáhl 12,6 % a v Česku bylo ve stejném období registrováno 5 763 nových osobních bateriových elektrických vozidel, což znamená meziroční nárůst o 41,6 %. Podíl na všech registracích pak dosáhl 3,8 % a bližší informace přináší web cistadoprava.cz. Od ledna do srpna se přitom v celé EU registrovalo 7 180 492 vozidel, z čehož je právě zmíněných 902 011 kusů na elektrický pohon. Bateriové elektromobily tak byly s podílem 12,6 % čtvrtou nejoblíbenější volbou.

CDV

Na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 113 664 (-32 %). Meziroční pokles v Německu výrazně ovlivnily rekordní registrace v srpnu minulého roku, v součtu ostatních zemí (mimo Německa) tak počet registrací meziročně vzrostl. Z těch větších trhů byl pokles registrací elektromobilů evidován ve Finsku (-30,3 %, 13 802 vozidel), Irsku (-25,4 %, 15 122 vozidel), Švédsku (-21 ,0 %, 54 304 vozidel) a v Itálii (-12,3 %, 35 785 vozidel). Naopak růst prodejů v rámci elektrických vozidel zaznamenaly státy jako je např. Francie +8,1 % (188 575 vozidel), Belgie +41,3 % (84 137 vozidel), Nizozemsko +4,5 % (77 990 vozidel) a Dánsko +50,8 % (51 945 vozidel).

„Česko patří mezi 15 zemí EU, kde byl v uplynulých osmi měsících evidován meziroční nárůst registrací elektrovozidel. Konkrétně se jedná o 5 763 vozidel, což představovalo 41,6% růst. V této souvislosti je nutno zmínit, že podstatná část z těchto registrací byla podpořena ze „Záručního programu ELEKTROMOBILITA“ Národní rozvojové banky. Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy bylo Česko desátou zemí v EU, s těmi bateriovými elektrickými však až 16., což se projevilo stále relativně nízkým podílem BEVs (3,8 %), když nižších podílů dosáhly letos jen tři země: Polsko (3,1 %), Chorvatsko (2,6 %) a Slovensko (2,6 %),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

„Aktuálně je v Česku provozováno téměř 31 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kategorie M1. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 547 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW, díky budování nových bodů či posilování těch stávajících roste v posledním období podíl vysoce výkonných dobíjecích bodů s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které se aktuálně podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře 7 %,“ dodává dále Kadula.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
EV tedy v naší ČR už překonalo počet CNG osobních vozů. Teď jim bude chvíli trvat se dotáhnout na LPG cca 170 tis. ks, pokud si pamatuji dobře čísla. To potrvá možná další tři až čtyři roky a výrazně tomu pomůžou až modely EV přicházející v roce 2026, jako bude ID.2 Tesla 2, Epiq, Reanult 4 a jiná levná auta od Stlelantisu.

Jen odhaduji, takové moje vnitřní přání a představa, co bude za pár let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze