Evropský trh zřejmě přestal klesat, elektromobilům se daří

6
Evropský trh zřejmě přestal klesat, elektromobilům se daří
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Eurounijní automobilový trh přestal klesat a vrací se k meziročnímu růstu
  • Podíl elektromobilů zůstává za optimistickými plány, ovšem rychle se lepší
  • Česko pokračuje v úspěšném dohánění unijního průměru

Automobilový trh v Evropské unii se podle ACEA zřejmě dostává z několikaměsíční recese a za uplynulé prázdniny se vrátil k citelnému růstu. Zatím těžko soudit, zda jde o trend, ovšem čísla jsou optimistická. Za srpen tu totiž máme meziroční nárůst o 5,3 %, takže i když činí celková meziroční bilance za prvních letošních osm měsíců -0,1 %, zdá se, že se blýská lepší časy. Podíl elektromobilů stoupl za stejné období o více než tři procentní body, a to z 12,6 na 15,8 %. V celé Evropské unii se počet nově registrovaných bateriových elektromobilů (BEV) meziročně zvýšil o 224 855 vozidel, což představuje 1 132 603 registrací. Růst byl evidován u tří ze čtyř největších trhů – Německo (+39,2 %), Belgie (+14,4 %) a Nizozemsko (+5,1 %). Francie naopak zaznamenala pokles (-2,0 %). Podíl čistě spalovacích aut pokračuje v rychlém sestupu a z loňské více než třetiny za prvních osm měsíců roku (34,9 %) klesl na 28,1 %, tedy už mu moc nezbývá ke čtvrtině.

Zdaleka nejlépe se daří hybridům HEV, kterých za prvních osm letošních měsíců přibylo v EU celkem 2 485 069, což znamená skok z loňských 29,7 na letošních 34,7 % a kromě jiného i předstižení čistě spalovacích aut. Druhý dech nadále chytají plug-in hybridy PHEV, které ještě předloni vypadaly na brzký konec, letos pokračují v růstu a za stejné období letoška zabraly celkem 8,8 % trhu, což znamená meziroční nárůst o 1,9 procentního bodu. Čistě bateriových aut BEV přibylo ve stejném časovém úseku celkem 1 132 603, což značí meziroční růst o 24,8 %, ačkoliv míra penetrace stále zaostává za původními plány elektrické konverze. Nicméně znamená to bezpečné třetí místo v pořadí jednotlivých typů pohonů s vyhlídkou na brzké předstižení čistě spalovacích aut.

Česká republika si připsala podle CDV za období leden až srpen 2025 53,5% meziroční růst, když počet registrací vzrostl z 5 747 na 8 820. Přestože jde o významné zrychlení, podíl bateriových elektromobilů na všech nových registracích zůstává u nás na hladině 5,5 %, tedy výrazně pod průměrem EU (15,8 %). V rámci zemí V4 vykázalo vyšší podíl Maďarsko (8,3 %) a Polsko (5,7 %), nižší naopak Slovensko (4,4 %). Největší tržní podíly v EU drží Dánsko (64,8 %), Švédsko (35,0 %) a Finsko (34,7 %).

U plug-in hybridních vozidel (PHEV) byl v Česku růst ještě výraznější – o 74,3 %, z 3 941 na 6 868 vozidel. Jejich tržní podíl tak dosáhl 4,3 %. Pokud sečteme BEV i PHEV, přibližně každé desáté nově registrované vozidlo v Česku je už vybaveno možností externího dobíjení (9,8 %). V EU je tento podíl téměř čtvrtinový (24,6 %). V loňském roce činil podíl v Česku 6,3 %, v EU pak 19,5 %. Meziročně tak došlo k nárůstu podílu vozidel s externím dobíjením o 3,5 procentního bodu v Česku a o 5,1 procentního bodu v EU.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
nonICE: 1.130.000ks
ICE: 5.180.000ks

No 15,5% v roce 2025 je věru za očekáváním... to jsem si i já skeptik myslel, že bude spíš okolo 30%
Martin Bednarski
Martin Bednarski
"Elektromobilům se daří", ale přitom každý druhý den se objevuje zpráva, jak další výrobce omezuje/pozastavuje/zavírá výrobu elektromobilů, protože se dost neprodávají. Tak jak to teda je?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze