Šéf ACEA vyzývá EU k větší podpoře automobilového průmyslu

Šéf ACEA vyzývá EU k větší podpoře automobilového průmyslu
Fotografie: BYD
  • Automobilový průmysl tvoří 7 % evropské ekonomiky
  • Generuje více než 390 miliard eur daňových příjmů
  • Zaměstnává v Evropě přes 13 milionů lidí

Automobilový průmysl, klíčový pilíř evropské ekonomiky, čelí bezprecedentním výzvám, a proto potřebuje výraznější politickou podporu. Ola Källenius, nový prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) a šéf Mercedesu, oslovil podle informací německého deníku Bild vedení EU otevřeným dopisem, ve kterém žádá pružnější pravidla a lepší podmínky pro automobilový sektor během probíhající transformace. Källenius ve svém dopisu zdůrazňuje, že automobilový průmysl tvoří 7 % evropské ekonomiky, zaměstnává přes 13 milionů lidí a generuje více než 390 miliard eur (cca 9,8 mld. Kč) daňových příjmů. V době zpřísňujících se ekologických předpisů, přílivu státem dotovaných čínských elektromobilů a nejistot spojených s možným návratem Donalda Trumpa do úřadu amerického prezidenta, žádá realistický přístup k dekarbonizaci a flexibilnější pravidla.

Jedním z hlavních bodů jeho apelu je přehodnocení systému pokut za porušení emisních limitů CO2, které by podle něj zbytečně odčerpávaly zdroje, jež by mohly být investovány do vývoje nových technologií. Källenius navrhuje tržně řízený přístup k dekarbonizaci a preferuje pobídky místo represivních opatření. Podle něj je klíčové tempo transformace řídit podle poptávky a tržních podmínek, nikoliv podle nařízení EU. Také upozorňuje, že úspěšná dekarbonizace vyžaduje dostupnou a cenově příznivou energii. Zároveň apeluje na dlouhodobější stabilitu pravidel pro snižování emisí CO2, aby automobilky měly dostatek času se přizpůsobit. Kritizuje také „tunelové myšlení“ v průmyslové politice a zdůrazňuje potřebu zapojení dalších odvětví, jako jsou poskytovatelé energie, telekomunikací a IT, pro rozvoj infrastruktury pro nabíjení a čerpání vodíku.

Budoucnost závisí na reformách

Prezident ACEA varuje před uzavíráním trhů a protekcionismem, který by mohl poškodit Evropu. Volá po zlepšení obchodních vztahů s USA a Čínou a hledání vyváženého přístupu mezi spoluprací a konfrontací. Zvlášť naléhavě žádá rychlé řešení sporu o cla na čínské elektromobily. Podle Källeniuse musí EU přijmout odvážné reformy, které posílí odolnost průmyslu a ekonomiky vůči budoucím výzvám. ACEA je připravena spolupracovat na transformaci a posílit konkurenceschopnost Evropy v době globálních změn.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze