Komise generálního ředitelství pro opatření v oblasti klimatu nedávno zveřejnila první údaje týkající se nových osobních automobilů a dodávek. Zpráva založená na údajích shromážděných v roce 2021 z palubních monitorů spotřeby paliva nabízí podnětné reflexe nad současným stavem v oblasti automobilového průmyslu.
S postupným nárůstem popularity plug-in hybridních vozidel (PHEV) se otevírá otázka jejich skutečné účinnosti a ekologických vlastností. Podle nedávné studie zadané Evropskou komisí hybridní vozy překračují očekávání v úrovni spotřeby i emisích. Analyzované údaje naznačují, že průměrná spotřeba paliva a emise CO2 u plug-in hybridů jsou až 3,5× vyšší, než se původně předpokládalo.
Od ledna 2021 jsou nová vozidla v Evropské unii vybavena schváleným palubním zařízením pro sledování spotřeby paliva (OBFCM), což umožňuje důkladné monitorování jejich provozu. Komise obdržela údaje o více než 10 % osobních automobilů a 1 % dodávek zaregistrovaných v roce 2021. První rok sběru dat přinesl důležité poznatky, ačkoli stále zbývá prostor k vylepšení monitorovacích metod.
Vyšší spotřebu a emise měla benzínová než naftová auta
Výsledky analýzy více než 600 tisíc vozidel odhalují rozdíl mezi oficiálními hodnotami spotřeby a skutečností. Skutečná spotřeba paliva a emise CO2 u naftových a benzínových vozidel jsou přibližně o 20 % vyšší než hodnoty uváděné v standardizovaných testech. Tento rozdíl lze přičíst různým faktorům, jako jsou dopravní podmínky, terén, povětrnostní podmínky a styl řízení.
Průměrný rozdíl mezi skutečnými a oficiálními průměrnými emisemi CO2 byl u benzínových vozů 23,7 % a u naftových vozů 18,1 %. Konkrétně se jednalo o spotřebu vyšší v průměru o 1 až 1,5 l na 100 ujetých km a emise v průměru vyšší o 28 až 35 g CO2 na ujetý km.
Plug-in hybridy budou mít díky těmto číslům jinou metodiku měření WLTP
Nicméně největší rozruch vyvolávají právě plug-in hybridní vozy. Údaje naznačují, že jejich skutečné emise CO2 jsou v průměru až 3,5× vyšší než hodnoty uvedené ve schválení typu. To znamená výrazné odchylky od původních předpokladů a normativních hodnot. Skutečná průměrná spotřeba a emise plug-in hybridů jsou tedy podstatně vyšší, než se původně předpokládalo.
Tyto výsledky poukazují na to, že plug-in hybridní vozidla nejsou využívána tak efektivně, jak by mohla být. Nedostatečné nabíjení a nedostatečné využívání elektrického pohonu jsou hlavními faktory, které přispívají k tomuto rozporu. Získaná data ukazují, že plug-in hybridy vykazují „reálnou“ průměrnou spotřebu 5,94 l na 100 km a průměrně vypustí do ovzduší 139,4 g CO2 na ujetý km, což je o hodně více než v průměru udávaných 1,69 l/100 na 100 km a 39,6 g CO2 vypuštěných do ovzduší za ujetý kilometr.
Komise již reagovala na tyto poznatky navrhovanou změnou výpočtu faktoru užitné hodnoty, což má vést k lepšímu zohlednění ujeté vzdálenosti čistě na elektřinu při testech WLTP. Tyto změny budou platit od roku 2025 a může se stát, že pokud budou čísla nadále špatná, výpočet se ještě upraví.