„S rukama svázanýma za zády.“ Automobilky žádají EU o úpravu emisních limitů

3
„S rukama svázanýma za zády.“ Automobilky žádají EU o úpravu emisních limitů
Fotografie: ACEA
  • Splnit přísné cíle pro osobní a užitkové vozy na roky 2030 a 2035 je v dnešním světě prostě už nereálné, varují evropští automobiloví lídři
  • Tvrdí, že bez podpory a flexibilnějších pravidel hrozí ztráta konkurenceschopnosti vůči Číně a USA

Jak upozornila agentura Reuters, evropští automobiloví lídři bijí na poplach. Předseda Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) a současně CEO značky Mercedes-Benz Ola Källenius spolu s prezidentem Evropské asociace dodavatelů (CLEPA) a šéfem divize pohonů a podvozků společnosti Schaeffler Matthiasem Zinkem v otevřeném dopise, který je vidění níže, vyzvali Evropskou unii k revizi emisních cílů. „Splnit přísné cíle pro osobní a užitkové vozy na roky 2030 a 2035 je v dnešním světě prostě už nereálné,“ stojí ve společném prohlášení. Podle obou představitelů je automobilový průmysl nucen k transformaci „s rukama svázanýma za zády“.

Jak dodávají kolegové z insideevs.com, od letošního roku musejí průměrné emise z nových aut a dodávek klesnout o 15 % proti roku 2021. Do roku 2030 pak mají být emise nižší o polovinu a od roku 2035 by se v EU měly prodávat pouze vozy bez emisí. Informovali jsme sice o tom, že Evropský parlament letos couvnul, když umožnil výrobcům započítávat výsledky v průměru za tři roky, nicméně i tak automobilky tvrdí, že celkový rámec je v aktuálních podmínkách stále nedosažitelný.

Co automobilky požadují?

Podle Källenia a Zinka je nutné, aby EU upravila pravidla tak, aby kromě elektromobilů počítala také s plug-in hybridy, vodíkovými technologiemi i dekarbonizovanými palivy včetně e-paliv. U plug-in hybridů dokonce vyzývají k tomu, aby byl úplně zrušen současný povinný minimální dojezd na elektřinu. Tvrdí, že jinak evropská auta ztratí konkurenční výhodu proti čínské produkci. Kromě toho automobilky ve zkratce požadují také:

  • rozšíření nákupních pobídek,
  • méně byrokracie,
  • podporu investic do baterií, polovodičů a kritických surovin,
  • revizi cílů také pro nákladní automobily a autobusy.

Svět se od doby, kdy byla současná strategie nastavena, dramaticky změnil – a strategie EU pro automobilový sektor se s ním musí změnit také,“ je zdůrazněno v dopise. Společné prohlášení přitom přichází krátce před Strategickým dialogem o budoucnosti automobilového průmyslu, který se uskuteční 12. září, kdy bude Evropská komise pod vedením Ursuly von der Leyen diskutovat s představiteli firem o dalším směřování sektoru.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Jen jim couvli už zase řvou. Tak na ně pusťte Číňany a ti jim ukážou jak to jde rychle.
Josef L
Josef L
Já bych nedával žádné termíny. Za znečišťování bych dal každý rok +20% daň z ceny paliv, za 10 let po spalováku nikdo ani neštěkne.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Asi potřebuji poradit. Nepochybuji o tom, že ten pán z titulního obrázku je chytřejší než já, ale snad mi to někdo vysvětlí. Mohu se zeptat v jaké výhodě jsou už podstatně skladbou objednávek elektrifikovanější čínské, nebo naopak méně elektrifikované americké, automobilky v situaci, kdy evropským automobilkám nebude dopřáno dodávat plug-in hybridy bez minima elektrického dojezdu? Zejména v situaci, kdy by sem museli jak ti Číňané, tak ti Američané dodávat stejně bezemisní auta, jako Evropané. Není to už trochu mišmaš?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze