Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová dnes oznámila klíčové novinky týkající se budoucnosti evropského automobilového průmyslu. „Vedli jsme dobrou, intenzivní a produktivní diskuzi. A nyní je zcela jasné, že je čas jednat,“ uvedla německá křesťanskodemokratická politička, která je předsedkyní Evropské komise od prosince 2019.
More innovative. More competitive.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 3, 2025
Our Action Plan on Wednesday will focus on a thriving European car industry.
It is not the end of the road for our Strategic Dialogue with the sector.
We will keep on working and engaging ↓ https://t.co/a6gL5BS5HK
Dozvěděli jsme se, že EU chce tlačit na oblast softwaru a hardwaru pro autonomní řízení s jednoduchým cílem – dostat na evropské silnice co nejdříve autonomní vozidla, samozřejmě nejlépe s evropskými technologiemi.
Co je ještě zajímavější, diskutoval se přechod na čistou mobilitu. „Existuje jasná poptávka po větší flexibilitě, pokud jde o cíle v oblasti emisí CO2. Klíčová je zde rovnováha. Na jedné straně potřebujeme předvídatelnost a spravedlnost pro ty, kteří jsou na trhu jako první, tedy pro ty, kteří úspěšně splnili své domácí úkoly. To znamená, že se musíme držet dohodnutých cílů. Na druhé straně ale musíme naslouchat hlasům zúčastněných stran, které v této složité době žádají více pragmatismu a technologickou neutralitu. Zejména, pokud jde o cíle pro rok 2025 a související sankce v případě jejich nedodržení. Abychom to řešili vyváženě, navrhnu tento měsíc cílenou změnu nařízení o normách CO2. Místo ročního plnění dostanou automobilky tři roky na principu bankovnictví a půjček,“ uvedla von der Leyenová. V překladu tak Evropská komise poskytne automobilkám větší flexibilitu, po které volaly, ovšem nezmění dohodnuté cíle. Je však ještě nutné, aby návrh schválil Evropský parlament a Evropská rada.
Předsedkyně Evropské komise promluvila také o konkurenceschopnosti evropských automobilek: „Potřebujeme, aby evropské dodavatelské řetězce byly robustnější a odolnější, zejména pokud jde o baterie. Zde máme problém. Protože zatímco naše vlastní výroba je v procesu rozšiřování, vidíme, že dovážené baterie jsou levnější. Nemůžeme dopustit, aby se elektromobily zdražily. Nemůžeme si však také dovolit vytvářet nové závislosti. Prozkoumáme tedy možnost přímé podpory výrobců baterií v EU. Postupně zavedeme požadavky na evropský obsah bateriových článků a komponent. A samozřejmě budeme pokračovat v omezování byrokracie. Zjednodušování právních předpisů bude pokračovat.“
Na závěr von der Leyenová uvádí, že jde pouze o vybraná opatření, kterých bude více, a s detaily vyjde Evropská komise ve středu 5. března.