EU nepřeje levným elektromobilům, Renault to chce zvrátit

EU nepřeje levným elektromobilům, Renault to chce zvrátit
Fotografie: Renault
  • Podle evropských automobilek je zdejší automobilový trh přeregulovaný
  • Proto Evropská komise chystá novou kategorii levných městských elektromobilů s úlevami
  • Problém jsou ale neustálé změny, kterým by rád Renault dočasně zabránil

Evropská komise dokončuje přípravy právního rámce pro novou, dostupnější kategorii městských elektromobilů, inspirovaných japonskými kei-cars. Ty by měly přesně stanovené limity velikosti a některých parametrů, na oplátku by se na ně vztahovaly mírnější požadavky stran bezpečnostní výbavy. Výsledkem by měla být nově vytvořená kategorie dostupných městských elektromobilů, vyplňující mezeru mezi kategorií lehkých čtyřkolek L7 a plnohodnotných konvenčních automobilů M1. Jejich parametry by EK měla zveřejnit letos v prosinci, šéf Renaultu François Provost už nyní navrhuje název M1-e, omezení celkové délky na 4,2 m a kapacitu baterie nejvýš 50 až 60 kWh. Jak si takový automobil v Renault Group představují, ukázala Dacia v říjnu, kdy představila minimalistický, třímetrový koncept Hipster.

Šéf Renaultu se podle Ecomotorsnews aktuálně snaží přesvědčit Evropskou komisi, aby nově zavedenou kategorii levných městských elektromobilů s mírnějšími požadavky na bezpečnostní výbavu ponechala na 15 let zmraženou, bez dodatečných změn a zvyšování technologických požadavků. Zejména evropským automobilkám to podle Provosta dá možnost etablovat se v této kategorii a smysluplně plánovat její budoucnost. Současná situace, kdy EK připravuje další a další požadavky, je totiž pro výrobce krajně nekomfortní a nákladná; jen do roku 2030 vstoupí platnost celkem 107 (!) nových předpisů, z nichž část dosud ani není známa ve finální podobě. Šéf Renaultu to okomentoval slovy, že pracovníci vývoje tráví 25 % svého času plněním nových a nových směrnic.

Evropská komise by měla výsledek svého snažení představit 10. prosince letošního roku, výsledkem by měl být růst nabídky elektromobilů s očekávanou cílovou cenou mezi 15 a 20 tisíci eury. Od tohoto opatření je očekáván nový, tolik potřebný prostor pro domácí výrobce vyvinout a nabídnout skutečně dostupný elektromobil. Dosud jim v tom totiž účinně bránily regulace, které činí výrobu malých aut nepřiměřeně drahou, protože na ně má podobné technologické a bezpečnostní požadavky, jako na větší a dražší modely.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze