Evropská komise schválila definitivní cla na čínské elektromobily

Evropská komise schválila definitivní cla na čínské elektromobily
Fotografie: SAIC
  • Dnes proběhlo hlasování o schválení zvýšených cel na čínské elektromobily
  • Většina států byla pro, i přes odpor Německa se podařilo návrh schválit
  • Peking hrozí odvetnými opatření a zahájil vlastní šetření

Evropská komise dokončila rok trvající protisubvenční řízení proti čínským automobilkám, nespravedlivě dotovaným čínskou vládou. Po jeho skončení uvalila prozatímní cla na dovoz čínských elektromobilů, jejichž výše je odstupňována podle míry spolupráce jednotlivých firem s vyšetřovateli od 7,8 % (Tesla) po 35,3 % (SAIC). Dnes Evropská komise poměrem 10:5 schválila jejich definitivní zavedení na příštích pět let ve výši až 45 %. Jde o dosud největší podobný případ a Čína již nyní hrozí zavedením odvetných opatření. Návrh získal dostatečnou podporu i přes odpor Německa. Tento akt, který je de facto vyhlášením obchodní války, jde totiž proti zájmům největší německé automobilky Volkswagen, který v Číně prodává téměř třetinu své produkce. Proti je rovněž BMW, které s Čínou rovněž intenzivně spolupracuje.

Ačkoliv probíhaly velké zákulisní boje, sestavit blokační většinu proti schválení definitivní celní bariéry se podle Reuters nepodařilo. Francie, Řecko, Itálie a Polsko se totiž cla podpořily, což samo o sobě stačilo k jejímu odvrácení. Španělsko se k návrhu rovněž staví chladně, maďarský premiér Orbán přímo varoval před „ekonomickou studenou válkou“. Hlavním argumentem odpůrců je, že čínskou obchodní invazi se tím zastavit stejně nepodaří a očekávaná čínská odveta by mohla poškodit domácí výrobce elektromobilů, z velké části závislé na čínských subdodávkách, zejména článků a baterií. Peking už totiž zahájil vlastní protisubvenční šetření, byť zatím mimo auotomotive. Konkrétně přezkoumává dovoz brandy, mléčných a masových výrobků z EU.

Čínské automobilky mají momentálně volnou výrobní kapacitu tří milionů elektromobilů ročně, kterou by potřebovala naplnit vývozem. Je to cca dvojnásobek celého trhu EU, přesto je pro Čínu Evropská unie nejdůležitějším vývozním regionem poté, co USA a Kanada zavedly 100% cla. Výkonná moc Unie uvedla, že je ochotna s Čínou nadále jednat o alternativě dovozních cel v podobě minimálních dovozních cen a objemových stropů. Čína už návrh v tomto smyslu podala, ten však byl protistranou odmítnut jako nedostatečný. Minimální dovozní ceny by se měly vypočítávat na základě kritérií, jako je dojezd, kapacita baterie, celková délka automobilu a pohon dvou nebo čtyř kol.

Sdružení evropských automobilek ACEA už ve svém komuniké potvrdilo, že bude výsledek hlasování respektovat.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze