Jak upozornil autonews.com, výrobci automobilů v Číně zvyšují vývoz hybridních vozidel do Evropy a plánují další modely s cílem vyhnout se clům, jež Evropská komise uvalila na elektromobily původem z Číny.
Čínské automobilky šly zkrátka tou nejjednodušší cestou, neboť cla se nevztahují na hybridy, nýbrž pouze a jen na čisté elektromobily. Díky tomu by měla expanze čínských automobilek, jako je například BYD či Xpeng, pokračovat, akorát trochu jinak, než se dříve očekávalo. Jak jsme už několikrát informovali, někteří také přesouvají výrobu a montáž do Evropy, aby minimalizovali náklady spojené s cly.
„Nárůst je způsoben tím, že se čínští výrobci OEM přesouvají k hybridním vozidlům s možností připojení k elektrické síti, aby se vyhnuli novým clům EU na dovoz bateriových vozidel z Číny,“ uvedl Murtuza Ali, analytik společnosti Counterpoint Research. Očekává také, že čínský vývoz hybridů do Evropy letos vzroste o 20 % a příští rok bude pokračovat ještě rychleji.
Podle údajů Čínské asociace osobních automobilů se od července do října vývoz hybridů do Evropy více než ztrojnásobil na 65 800 kusů oproti stejnému období předchozího roku, čímž se obrátil trend jejich klesajících prodejů. To znamenalo, že se vývoz plug-in hybridů a konvenčních hybridů podílel ve třetím čtvrtletí na celkovém exportu čínských vozidel do Evropy 18 %, což je dvojnásobek oproti 9 % v prvním čtvrtletí. Podíl dodávek elektromobilů pak ve stejném období klesl o čtyři procenta na 58 procent.
Podle analytiků se bude situace stupňovat, protože Čína zintenzivňuje export, aby vyřešila nadbytečné kapacity na domácím trhu, ještě přísnější cla v USA a Kanadě přitom činí z Evropy o to důležitější trh. To je velké nebezpečí pro evropské a japonské automobilky, které mají na našem trhu v segmentu plug-in hybridů většinu. „Tento segment by mohl zaznamenat větší růstový potenciál díky tomu, že čínské automobilky přinesou do Evropy cenově dostupnější varianty, které jsou atraktivní pro zákazníky citlivé na náklady,“ uvedl Yale Zhang, výkonný ředitel společnosti Automotive Foresight.
Ačkoli by zvýšený vývoz z Číny mohl logicky v Evropě vyvolat cenovou válku na trhu hybridních vozidel, někteří odborníci upřesňují, že čínské firmy budou pravděpodobně postupovat opatrněji kvůli obavám z dalších restrikcí z Bruselu.