Po standardním testu Hondy ZR-V e:HEV, kterou kolega vyhodnotil jako trefu do černého, jsem se zaměřil na spotřebu. Na dotaz čtenáře jsem udělal test spotřeby na převážně dálniční trase, přičemž po dálnici jsem jel rychlostí 130 km/h podle GPS, což odpovídalo 134 km/h na tempomatu. Trasa z Berouna do Písku pak vyšla na 7,8 l/100 km, což není úplně málo. Zatímco na úsecích mimo dálnici auto hojně využívalo plně elektrický režim EV, na dálnici při rychlosti 134 km/h nepřepnulo ani jednou, a to ani z kopce. Střídalo sériový a paralelní hybrid (hybridní systém Hondy umí obojí), ale spalovací motor běžel pořád.
Honda ZR-V e:HEV při rychlosti 130 km/h
Honda ZR-V e:HEV tedy při této rychlosti nevyužila hlavní výhodu hybridního pohonu. Tou je provozování spalovacího motoru v pásmu nejvyšší účinnosti a zkrácení času jeho chodu na minimum. Tady ale běžel spalovací motor pořád. Napadlo mě ale, jak by se auto chovalo při dálniční rychlosti 130 km/h podle tachometru. Zejména fakt, že ani z kopce se spalovací motor nevypnul, mě vedl k myšlence, jestli není nějaká hranice rychlosti, nad kterou už auto režim EV nevyužívá. Není to právě 130 km/h? Cestou zpět tedy zkouším na stejné trase jízdu na horní hranici rychlostních limitů, ale tentokrát podle tachometru.
Technické parametry Honda ZR-V e:HEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 568 × 1 840 × 1 620 mm, 1 514 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 (105 + 135) kW, 184 (143 + 184) koní, točivý moment: 186 Nm / 4 500 ot/min |
Nádrž | 57 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,7 l / 100 km |
Cena od | 939 900 Kč |
Trasu není potřeba znovu popisovat, protože jde hlavně o to, jak se Honda ZR-V e:HEV bude chovat při dálniční rychlosti. Z celkových 126 kilometrů je většina po dálnici a mimo dálnici je to pouze 40 km v místě, kde se dálnice teprve staví. Rozdíl je ale v tom, že zatímco trasa do Písku byla mírně do kopce, zpět do Berouna má mírně klesající charakter, konkrétně z 379 m.n.m. do 242 m.n.m.
Chování hybridního systému je najednou úplně jiné, což je samozřejmě vidět i na spotřebě.
Hned na prvním úseku dálnice pozoruji obrovský rozdíl. I při rychlosti 130 km/h podle tachometru auto docela často využívá režim EV, při kterém je spalovací motor vypnutý. A co je ještě větším překvapením, je fakt, že nejen z kopce nebo po rovině, ale občas krátce i do mírného kopce. Chování hybridního systému je tedy najednou úplně jiné, což je samozřejmě vidět i na spotřebě. Ta je nižší i přesto, že první část cesty vede spíše do kopce, protože nejvyšší bod na trase je u Příbrami.
Průměrná rychlost klesla i kvůli krátké koloně
Průměrná rychlost, která cestou tam byla 90 km/h, by teoreticky měla klesnout o 3 až 4 km/h. Za Příbramí je ovšem na dálnici drobná nehoda, která blokuje levý jízdní pruh. Kolona je dlouhá cca 100 až 200 metrů, což by na spotřebu na takto dlouhé trase nemělo mít vliv, ale průměrná rychlost padá rychle. Abychom měli představu, jak by to vypadalo na trase, která končí ve stejné nadmořské výšce, sleduji spotřebu při jízdě po západní části Pražského okruhu u Zličína. Tam je totiž podobná nadmořská výška, jakou má Písek. A světe div se, palubní počítač ukazuje krásnou hodnotu 6,3 l/100 km. Troufnu si říci, že to je jen o pár desetin více, než za kolik by pravděpodobně jel srovnatelný diesel. Průměrná rychlost je 83 km/h, ale je evidentně ovlivněná zmíněnou kolonou. Jelikož jinak jedu o 3 až 4 km/h pomaleji než při jízdě do Písku, bez nehody by pravděpodobně byla okolo 86 až 87 km/h.
Tady bychom v podstatě mohli skončit, protože teď mám přesnější hodnotu, jelikož je z podobné nadmořské výšky, jako byl začátek. Ale zajímá mě i spotřeba na celé trase. Oproti cestě do Písku zastavujeme na Zličíně na rychlý nákup. Je to pár kilometrů navíc okrajem města, zejména při jízdě po parkovišti klesá průměrná rychlost. Na spotřebu to ale evidentně nemá velký vliv. Palubní počítač totiž při návratu na dálnici ukazuje stále 6,3 l/100 km, akorát průměrná rychlost spadla na 74 km/h. Při jízdě po dálnici na horní hranici limitu ale samozřejmě opět stoupá.
Zpáteční cestu zvládla Honda ZR-V e:HEV za 6,4 l/100 km
Přestože má dálnice ze Zličína do Berouna klesající charakter, spotřeba od začátku jízdy stoupá, protože se navyšuje podíl dálniční jízdy na celé trase. Před Berounem ukazuje palubní počítač dokonce 6,6 l/100 km. Možná k tomu ale přispělo i to, že auto na Zličíně vychladlo, takže motor běžel častěji kvůli vytápění. Po dalších dvou a půl kilometrech po Berouně, kdy už je Honda ZR-V e:HEV opět zahřátá a vytopená, spotřeba klesá na konečnou hodnotu 6,4 l/100 km. Ukazuje to, že vliv převýšení na takto dlouhé trase není velký.
Rozdíl oproti předchozí jízdě na takřka stejné trase opačným směrem je však téměř litr a půl na 100 kilometrů. Je tedy vidět, že hybridní systém pod kapotou Hondy ZR-V funguje ideálně, když se rychlostí držíte do 130 km/h, tedy nejvyššího rychlostního limitu v Česku a zároveň i spousty dalších zemí. A tento limit je potřeba držet podle tachometru. Pak se Honda ZR-V e:HEV blíží svojí spotřebou i dieselům. Ale pokud někdo jezdí po dálnici například okolo 150 km/h, bude mít oproti dieselu výrazně vyšší spotřebu.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz