Testujeme reálnou spotřebu hybridní Hondy ZR-V e:HEV a pod a padl zajímavý dotaz na dálniční spotřebu. Jelikož doménou hybridů je hlavně městský provoz nebo jízda po okreskách, kde se jede pomaleji a častěji dochází ke zrychlování/zpomalování, je zajímavé se podívat na opačný konec spektra. Honda totiž přestala prodávat vozy s naftovým motorem a přešla jen na elektrifikované pohony. Právě dálniční trasy jsou doménou naftových pohonů. Dokážou je tam nahradit hybridy?
Test děláme při víkendové cestě z Berouna do Písku, kdy je minimální provoz a většinou se dá jet na horní hranici rychlostních limitů. Většinou tuto trasu jezdíme přes Dobříš nebo Příbram, kde je větší podíl okresek a obcí. Tam samozřejmě spotřeba klesá. Tentokrát ale volím delší trasu přes Prahu, jejíž většina vede po dálnici. Na začátku ale projíždím Berounem. Jelikož je venkovní teplota 1 °C a v autě máme nastaveno komfortních 22 °C, Honda ZR-V e:HEV jede celou dobu po Berouně se zapnutým spalovacím motorem s cílem zahřát jej a vytopit interiér. Nevyužívá tedy hlavní výhodu hybridu, tedy schopnost jízdy na elektřinu s vypnutým spalovacím motorem. Před nájezdem na dálnici ukazuje palubní počítač spotřebu 11,6 l/100 km.
Na dálnici nastavuji na tempomatu rychlost 134 km/h, což odpovídá rovným 130 km/h podle GPS. Jde tedy o jízdu opravdu na horní hranici rychlostních limitů. Stejně postupuji, i když se projíždí úseky s nižším limitem, nastavuji na adaptivním tempomatu takovou rychlost, abych podle GPS jel na horní hranici limitu. Takové snížení rychlosti přichází krátce při průjezdu Lochkovským tunelem (80 km/h) nebo poté při průjezdu přes Zbraslav a okolo „Cukráku“, než začne dálnice. Po dálnici se ale až na výjimky daří jet na horní hranici limitu.
Technické parametry Honda ZR-V e:HEV
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 568 × 1 840 × 1 620 mm, 1 514 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 135 (105 + 135) kW, 184 (143 + 184) koní, točivý moment: 186 Nm / 4 500 ot/min |
Nádrž | 57 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 5,7 l / 100 km |
Cena od | 939 900 Kč |
Tento úsek dálnice má stoupající charakter trasy, protože nejvyšší místo trasy je někde u Příbrami. Na trase jsou ale i klesání a je zajímavé sledovat, jak se hybridní systém Hondy chová. Většinou jede v režimu paralelního hybridu, tedy auto pohání spalovací motor přes jediný mechanický převod, který odpovídá nejvyššímu převodovému stupni běžných převodovek. Do kopce se auto většinou přepíná do režimu sériového hybridu, kdy spalovací motor (4válcový atmosférický dvoulitr) funguje jako pohon generátoru a vůz pohání elektromotor. K energii z generátoru se pak přidává energie z baterie. Do režimu sériového hybridu se auto přepíná i z kopce, ale to většinou naopak přebytek energie z generátoru proudí do baterie. V celém úseku až na konec dálnice u Příbrami ale nedochází k situaci, kdy by auto jelo jen na elektřinu v režimu EV. Zdá se, že při této rychlosti to Honda ZR-V e:HEV nedokáže.
Na konci tohoto úseku pak palubní počítač ukazuje spotřebu rovných 9 litrů na 100 kilometrů. Je ovšem potřeba dodat, že z Berouna k Příbrami jsme zdolali převýšení téměř 400 metrů s autem obsazeným dvěma dospělými, dvěma dětmi a zavazadly v kufru. Navíc to byl jen dálniční provoz, kromě 2,5 km po Berouně a krátkého zpomalení okolo Prahy. Následuje 40km úsek, kde se dálnice teprve staví. Jede se zde většinou rychlostí 90 km/h, ale občas je limit ještě snížený při jízdě okolo stavby. Na trase pak jsou tři obce, kde snižuji rychlost na předepsaných 50 km/h, opět dle GPS. V těchto rychlostech (včetně 90 km/h) již auto využívá v hojné míře i režim EV, tedy plně elektrickou jízdu. Zároveň je profil trasy mírně klesající a před další dálnicí ukazuje palubní počítač spotřebu 7,9 l/100 km.
V cíli byla spotřeba Hondy ZR-V e:HEV 7,8 l/100 km
Začíná opět dálnice, která vede až téměř do Písku, jen posledních pár kilometrů je rychlostní silnice. Opět nastavuji rychlost 134 km/h a čekám, zda v tomto úseku s klesajícím profilem dojde k vypnutí spalovacího motoru. Ale není tomu tak, ani z prudších kopců Honda ZR-V e:HEV při této rychlosti nevyužívá režim EV. Pouze častěji dochází k využití sériového hybridu, kdy se přebytek energie z generátoru ukládá do baterie pro pozdější pomoc při jízdě do kopce, případně pro čistě elektrickou jízdu po Písku, do které Honda ZR-V přechází při zpomalení před městem. Tam palubní počítač ukazuje 8 l/100 km a při průjezdu Pískem klesá na výsledných 7,8 l/100 km.
Vzhledem k rychlosti jízdy a faktu, že celkově měla trasa stoupající charakter (z 242 m.n.m. do 379 m.n.m.) to na SUV této velikosti není špatný výsledek, ale zároveň to ukazuje, že na dálničních trasách není tento hybridní systém náhradou dieselu. V minulosti jsem vlastnil Hondu Civic 2.2 i-DTEC, se kterou bych tuto trasu jel se spotřebou mírně přes 5 l/100 km. Honda ZR-V má sice vyšší odpor vzduchu, který je při dálniční rychlosti klíčovým faktorem, ale věřím, že do 6 l/100 km bych se u ní se stejným motorem pod kapotou vešel. Pro toho, kdo jezdí jen po dálnici, tedy hybrid není to pravé. Kdo ale jezdí kombinované trasy, dostane se s hybridem naopak ve městě za letních teplot na takřka poloviční hodnoty, což je zase s dieselem nemožné. Takže podle mě v kombinovaném provozu hybrid naftu nahradit dokáže, ale na dálnici nikoliv.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz