Čínští investoři a automobilky zaměřili podle informací agentury Reuters svůj zájem na německé továrny, které čeká uzavření. Mezi nimi jsou závody společnosti Volkswagen, konkrétně v Drážďanech a Osnabrücku. Tento krok by Číně umožnil nejen rozšířit svou přítomnost na evropském trhu s elektromobily, ale také se vyhnout clům EU na dovoz elektromobilů z Číny. Volkswagen, který čelí poklesu tržeb kvůli silné čínské konkurenci a ekonomickému zpomalení, plánuje ukončit výrobu v těchto závodech od roku 2025. Zatímco v Drážďanech se vyrábí model ID.3 s 340 zaměstnanci, Osnabrück s 2 300 pracovníky produkuje spalovací model T-Roc Cabrio. Čínské společnosti, včetně státních podniků, již projevily zájem o možný odkup těchto továren, což by mohlo Volkswagenu přinést 100 až 300 milionů eur (2,5 až 7,5 mld. Kč) za jeden závod. Prodej by byl výhodnější než samotné uzavření továren, ale situace čelí politickým a sociálním výzvám. Německé odbory, které mají značný vliv, usilují o zachování pracovních míst a výrobních standardů. Stephan Soldanski, zástupce odborů v Osnabrücku, připustil možnost výroby pro čínský společný podnik, avšak pouze za podmínek dodržení standardů Volkswagenu.
Čína a její strategický zájem o německý trh
Investice do německého automobilového průmyslu by pro Čínu znamenala nejen ekonomický, ale i strategický zisk. Německý trh je považován za klíčový z hlediska prestiže i dlouhodobých investičních příležitostí. Čínská vláda již naznačila, že podporuje své společnosti v investicích v Německu, a doufá, že německé úřady vytvoří pro tyto projekty férové prostředí. Navzdory těmto ambicím ochladly vztahy mezi oběma zeměmi. Současná německá vláda se snaží snížit závislost na Číně a vnímá ji spíše jako systémového rivala. To by mohlo ovlivnit i přístup k čínským investicím do automobilového průmyslu.
Evropa v hledáčku čínských výrobců
Čínští výrobci elektromobilů, jako BYD, Chery nebo Leapmotor, již zvažují různé strategie pro vstup na evropský trh. Někteří staví nové továrny v levnějších zemích, jako jsou Maďarsko, Turecko či Polsko, zatímco jiní zkoumají možnosti akvizice existujících závodů v západní Evropě. Závod VW v Osnabrücku by mohl být jedním z prvních velkých kroků, který by čínským výrobcům otevřel dveře na prestižní evropský trh. BYD například již oznámil první model vyráběný v maďarském továrnu pro Evropu, a sice Atto 2.