Čína se stala klíčovým hráčem na trhu elektrických vozidel nejen ve výrobě, ale také ve významné expanzi svého vlivu do rychle rostoucích asijských ekonomik. Nová zpráva Mezinárodní energetické agentury (IEA) odhaluje, že dominance Číny v oblasti elektromobilů je stále patrnější. Čína ovládá 60 % celosvětových prodejů elektromobilů a tento trend bude pravděpodobně pokračovat. Očekává se, že do roku 2030 bude každé třetí auto na čínských silnicích elektrické. To představuje zásadní změnu v globálním automobilovém průmyslu.
Klíčem k úspěchu čínských elektromobilů je jejich cenová dostupnost. Zpráva IEA uvádí, že více než 60 % elektromobilů prodaných v Číně v roce 2023 bylo levnějších než jejich ekvivalenty se spalovacím motorem. Čína se tedy zaměřuje na výrobu menších a levnějších městských aut, která mohou konkurovat vozidlům se spalovacím motorem. Tento přístup je účinný zejména v regionech s politickou podporou a pobídkami pro elektrická vozidla.
Jak si stojí Evropa a USA?
Zatímco většina evropských a amerických elektromobilů je větších a luxusnějších, čínské modely jsou menší a cenově dostupnější. Evropské a americké automobilky se zatím zaměřují na bohatší demografické skupiny, zatímco Čína se snaží zpřístupnit elektromobily širšímu spektru spotřebitelů. Čína se rychle stává lídrem v oblasti elektromobilů v Asii. Její strategie zaměřená na cenu a výrobu menších modelů představuje výzvu pro evropské a americké výrobce. Pro západní automobilový průmysl je klíčové přizpůsobit se této změně a hledat způsoby, jak zlepšit cenovou dostupnost a konkurovat na trhu s elektromobily.