Evropští přepravci a distributoři automobilů se potýkají podle ft.com s nevídanou logistickou výzvou v přístavech a lodních terminálech po celé Evropě. Čínská elektrická vozidla se hromadí, přičemž výrobci a distributoři zápasí s organizací další přepravy ve snaze dostat vozidla na trh. Situace je tak naléhavá, že některé z nejrušnějších evropských přístavů, jako jsou Antverpy v Belgii a Bremerhaven v Německu, se mění na „parkoviště“ pro elektromobily.
Hlavními faktory, které vedly k této situaci, jsou přetékající čínské dovozy elektromobilů na evropské trhy a nedostatečná infrastruktura pro zpracování těchto vozidel po příjezdu do přístavů. Jakmile jsou vozidla vyložena, výrobci se potýkají s nedostatkem řidičů kamionů a komerční přepravy, kteří by je dopravili k prodejcům. Tento problém nastává v době, kdy čínští výrobci automobilů jako BYD, SAIC, Great Wall Motors a Chery expandují do zahraničí, zejména do Evropy a Jižní Ameriky. Tato expanze je reakcí na ochlazení poptávky po elektromobilech na domácím trhu a současně na rychlý růst výrobní kapacity.
Zahraniční obavy ohledně nadměrné průmyslové kapacity Číny byly nedávno zdůrazněny výroky americké ministryně financí Janet Yellenové během její návštěvy v Pekingu. Nicméně čínský ministr obchodu Wang Wentao popřel tato obvinění na nedávném summitu v Paříži, který měl za cíl prohloubit spolupráci v průmyslu elektrických vozidel mezi Čínou a Evropou. Situace s hromaděním elektromobilů v evropských přístavech je jasným signálem toho, jak dynamická a komplexní je dnešní globální logistika, zejména v oblasti automobilové dopravy. Pro řešení této výzvy budou zapotřebí komplexní strategie a spolupráce mezi různými zúčastněnými stranami.