Volkswagen po čase představil futuristický koncept, a rovnou pořádný kus auta. Volkswagen ID. CODE je totiž předobrazem pětimetrového SUV, tedy třídy, v níž se značka dosud neangažovala. Je výsledkem spolupráce evropských a čínských tvůrců a výsledkem je designový manifest, určující styl budoucích Volkswagenů pro čínský trh. Ten by měl být dynamičtější a emotivnější, než bylo dosud u značky pravidlem, a reagoval na sílící lavinu čínských konkurentů, mnohdy navržených renomovanými evropskými designéry. Koncept je zároveň výstavkou nových technologií, na nichž se u značky pracuje.
Především je hardwarově připraven na autonomní řízení 4. úrovně. Tedy plně samočinnou jízdu za všech podmínek, ovšem s řidičem za volantem, připraveným převzít kontrolu v případné krizi, nicméně zároveň schopnou bezpečně zastavit, pokud tak řidič neučiní. Neméně významnou novinkou jsou prostředky pro optickou komunikaci s okolím vozidla, včetně tzv. chytrých oken se zobrazováním AI avatara.
Design nastavuje zcela nové standardy v SUV třídě, které by měly padnout do noty zákazníkům v říši středu. Podle šéfdesignéra Andrease Mindta, by k tomu měla přispět i „tajná omáčka“, o které jsme už slyšeli při představování designu malého evropského SUV ID. 2all. Kromě ní by měly zákazníky oslovovat další dvě klíčové hodnoty; a sice stabilita a žádoucnost. Tu první by měla evokovat útlá kabina na masivním základu, druhou pak čistě střižené linie podle klasických estetických zásad, spolu s přátelsky působící přídí a světelnými prvky, komunikujícími s okolím. Světelná sestava na přídi například pozdraví přicházejícího řidiče, oba konce vozů pak dokážou předávat okolí přidané informace během autonomní jízdy.
Nejzajímavější jsou ale virtuální displeje, zobrazující se na obou předních bočních oknem. Ty ukazují nejen avatara, ale přicházejícímu řidiči mohou nabídnout i praktické informace typu počasí pro nejbližší dvě hodiny, atp. Podobný avatar se zobrazuje i zevnitř a má podporovat řidiče na cestách. Zároveň lze jeho prostřednictvím komunikovat s vozidlem a přistupovat k informacím o okolním světě. To vše lze vychutnávat i ve variabilním salonu, který při autonomní jízdě decentně odklidí volant a umožní otočit přední sedadla dozadu s vytvořením konferenčního prostoru. V něm bude možné si třeba zdřímnout ve sklopené sedačce, nebo naopak poslouchat hudbu z high-endového soundsystému.