V Česku už jezdí téměř 50 000 elektromobilů, nové přibývají čím dál rychleji

1
V Česku už jezdí téměř 50 000 elektromobilů, nové přibývají čím dál rychleji
Fotografie: Škoda Auto
  • Tržní podíl čistě bateriových elektromobilů se drží kolem pěti procent
  • Mezi novými registracemi drtivě vede Škoda Auto, Tesla je druhá s velkým odstupem
  • Zdaleka nejrychleji přibývají nové elektromobily v Praze

Český trh elektromobilů se podle CDV rychlostí svého růstu drží na čelních příčkách v rámci Evropské unie. Za prvních sedm měsíců letošního roku totiž meziročně vyrostl o 60,7 %, což znamená páté místo v rámci sedmadvacítky. Průměrný tržní podíl BEV za dané období činí 5,6 %, zatímco vloni to bylo jen 3,6 %. V rámci zemí V4 to stačilo na druhé místo, protože v Maďarsku se elektromobily vyšplhaly už na 8,1 %, zatímco v Polsku jen na 5,4 % a na Slovensku dokonce jen na 4,4 %. Přesto české výsledky zůstávají hluboko pod unijním průměrem 15,6 %, který meziročně nabral tři procentní body.

V Česku už jezdí v tuto chvíli 49,7 tisíce osobních elektromobilů kategorie M1, prolomení padesátitisícové hranice se při zachování současné dynamiky dočkáme zřejmě už v září. Srpen totiž přivál na naše vozovky celkem 841 nových BEV, což znamená meziroční nárůst 7,7 %. Tržní podíl 4,8 % naopak znamená mírné ochlazení, avšak ve zbylých čtyřech měsících letošního roku pravděpodobně opět stoupne. Plných 35,6 % si díky 299 registracím zajistila Škoda Auto, zatímco dříve suverénní Tesla se musela spokojit s 99 zápisy, což znamená 11,8 % trhu. Třetí je poněkud nečekaně Ford s 56 vozy (6,7 %), čtvrtá Toyota se 49 zápisy (5,8 %) a pátý Mercedes-Benz se 40 záznamy (4,8 %). Nejvíce elektromobilů přibylo v Praze (306), dále v Mladé Boleslavi (84) a v Ostravě (24).

Čeští elektromobilisté mají aktuálně k dispozici už více než 7 000 veřejných dobíjecích bodů, jejich další rozvoj je ale obtížné predikovat, protože od velkých poskytovatelů se ozývají signály, že jde o velmi prodělečný podnik s dlouhou a nejistou návratností.

V Evropské unii už jezdí přes milion čistě bateriových elektromobilů (1 011 903), k čemuž přispělo prvních sedm letošních měsíců přírůstkem celkem 196 911 vozidel. Německo se definitivně oklepalo z krize, protože jako vůbec největší trh vykázalo meziroční růst 38,4 %, čímž překonalo Belgii (+17,6 %) i Nizozemsko (+6,5 %). Naopak Francie, jako čtvrtá z hlavní čtyřky, pokračuje v ústupu a meziročně poklesla o 4,3 %. Tržní podíl BEV v rámci EU už je nadpoloviční v Dánsku (+64,3 %), druhý nejvyšší podíl má Švédsko (35,2 %) a třetí Nizozemsko (34,4 %).

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Základ pro EV je nabíjení doma i když není podmínkou. 55% lidí bydlí v rodinných domech, tedy potenciál je obrovský. Klasicky Češi 10 let kecají a pak to realizují, tedy za 3 roky začnou nakupovat jako šílenci :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze