Česko konečně patří do Evropy. Už tu jezdí přes 36 tisíc elektromobilů

19
Česko konečně patří do Evropy. Už tu jezdí přes 36 tisíc elektromobilů
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V roce 2024 přibylo na českých silnicích zhruba 14 tisíc elektromobilů včetně ojetých
  • Jejich podíl na celkových registracích dosáhl v celé republice 0,54 %
  • Nejvíce elektromobilů je registrováno v Praze, nejméně v Karlovarském kraji

Česko vloni zažilo rekordní elektromobilní rok. Rozhodujícím impulzem byl samozřejmě dotační program, ovšem zatím to vypadá, že zvýšený zájem trvá i po jeho skončení. Svůj podíl na tom podle Lukáše Kaduly z Centra dopravního výzkumu má i rozvoj sekundárního trhu, který elektromobily finančně zpřístupnil mnohem širšímu publiku. Ostatně mezi celkem 36 364 registrovanými elektromobily k 31. 12. 2024 byla zhruba čtvrtina ojetých. Pozitivní trend se očekává i letos, a to díky příchodu škály dostupnějších nových modelů typu Renault 5, Kia EV3, Hyundai Inster či Škoda Elroq. Svou roli hraje také stále rychlejší rozvoj nabíjecí infrastruktury, ačkoliv v současné době nevládnou ideální ekonomické ani legislativní podmínky pro budování pomalých nabíjecích stanic, jichž je třeba zdaleka nejvíce.

Dlouholetým hegemonem (nepřetržitě od roku 2016) mezi značkami osobních elektromobilů kategorie M1 je neohrožená Tesla; tuto značku neslo v roce 2024 celkem 8 642 vozidel, což reprezentuje 23,7 % tuzemských elektromobilů. Druhá je Škoda Auto (5 515 registrací), třetí Volkswagen (3 753) a čtvrté BMW (3 329), následované Hyundaiem (2 296). Jedinou čínskou značkou, která se vklínila do první dvacítky, je šestnácté MG s 592 úhrnnými registracemi. Za pozornost stojí nástup Škody, která ještě v roce 2018 měla méně registrovaných elektromobilů než například Chevrolet, Jaguar či Smart, od té doby se ale vyšvihla a s jediným modelem šlape na paty Tesle, která má aktuálně v nabídce čtyři. Uvidíme, jak bude vypadat žebříček koncem letošního roku po nástupu Elroqu a zřejmě i modernizovaného Modelu Y.

Převaha Tesel v registracích je prakticky celoplošná, z obcí s rozšířenou působností (ORP) vede téměř všude. S několika zajímavými výjimkami; Škod je více než Tesel kupříkladu na Poděbradsku, Děčínsku či Ivančicku. A pochopitelně na Mladoboleslavsku, kde připadá 693 elektrických Škodovek na 50 Tesel. Poněkud nerozhodné je Voticko, kde byly k loňskému Silvestru registrovány tři Tesly, tři Škody, tři Hyundaie a čtyři BMW. Bez půvabu není ani žebříček ORP s nejvíce registracemi. Hned za Prahou (12 493), Brnem (1 925) a Ostravou (937) se jen s těsným odstupem umístily sedmitisícové Černošice (925), pod něž spadá řada bohatých rezidenčních sídel včetně Průhonic. Pátá byla Mladá Boleslav s 908 registracemi.

Celorepubliková penetrace elektromobilů přesáhla půl procenta, při pohledu na jednotlivé kraje nepřekvapivě vede Praha s celkem 12 493 elektromobily a podílem 1,18 %. Druhý je Středočeský kraj (5 386 ks/0,60 %), třetí Jihomoravský (3 914 ks/0,56 %) a čtvrtý Moravskoslezský (2 648 ks/0,42 %). Možná trochu překvapivé je páté místo Ústeckého kraje (1 681 ks/0,35 %), protože vedlejší Karlovarský kraj s 519 registracemi a podílem 0,29 % je s odstupem poslední.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: včera 20:31
To kolik EV je vidět v ulicích nějak neodpovídá podílu v registru. Pocitově je to minimálně 1%, možná i víc. Já když jdu ráno do práce tak za 15 minut potkám minimálně 1 EV, celkem 100 aut ale určitě nepotkám. A není to Praha. Já myslím že v registru je spousta aut(spalovaku) které jen stojí a nikam nejezdí. Možná až půlka.
Dini Dini
Dini Dini
No furt je to půl procenta...bída. Čekal jsem touto dobou už tak 10% podílu. Na druhou stranu teprve teď se snad už dá říct, že EV budou jezdit za podobné peníze jak ICE....Elroq 77kWh na operák skoro za cenu Kodiaqu už jde.
Jan Schoedlbauer
Jan Schoedlbauer
Taky bych ještě neladil titulek tak optimisticky s půl procentem... Ale naděje do budoucna s nástupem širší řady nabízených vozidel tu je. A hlavně v tom, že ta řada bude ještě širší.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: včera 20:05
Holt s tím prodejem pár tisíc nových BEV za rok, díru do světa neuděláme. Teprve letošek za něco stál, přes 10 tisíc BEV.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze