Říjnové prodeje nabíjecích automobilů v Evropě si podle Cleantechnica meziročně polepšily o 6 % na 295 tisíc prodaných jednotek. Sice nejde o strmý konjunkturální růst z minulých let, avšak za současných ztížených podmínek se přesto jedná o pěkný úspěch a jasnou odpověď skeptikům, plnícím média i sociální sítě zprávami o konci elektromobility. Rovněž se zatím nepotvrzují ani další zvěsti o rychlé likvidaci euroamerického automobilového průmyslu Čínou; v žebříčku sice najdeme v říši středu vyrobená auta, a to už i na druhém místě, avšak vůz ryze čínské značky, navíc původně evropské (MG 4) obsadil čtrnácté místo a zatím je v top twenty osamělý.
Pěkným úspěchem pro Teslu je, že svůj Model Y udržela v roli absolutního bestselleru i těsně před příchodem podstatně vylepšeného faceliftu. Celkem 28 995 prodaných jednotek navíc znamená téměř dvojnásobek oproti druhému místu a bezmála desetiprocentní podíl ze všech nabíjecích modelů (9,8 %). To totiž obsadila v Číně vyráběná Tesla Model 3 (14 967 kusů), která se tak po delším útlumu vrací na výsluní a oproti loňsku ztrojnásobila čísla. Dobré zprávy pro Česko čekají na třetím místě, které obsadila Škoda Enyaq s 10 085 prodeji. Je to vůbec poprvé, co tento model zaznamenal měsíční prodeje, vyjádřené pětimístným číslem. Tento úspěch vyniká zejména na pozadí faktu, že má také těsně před modernizací.
Bramborová medaile putuje k čínsko-švédskému Volvu za jeho úspěšný crossover EX30 (7 395 záznamů), který už postihla zvýšená cla, pátý se umístil Volkswagen s ID.4 (7 090 vozů), přičemž stejné značce patří i pozice 8 (ID.7, 5 462 registrací) a 9 (ID.3, 5 175 aut). Ke koncernu putuje i šesté místo pro Audi Q4 e-tron (5 615 záznamů). Sedmé místo obsadil první plug-in hybrid, a to Ford Kuga PHEV (5 579 ks), přičemž modely PHEV se umístily jen čtyři. Kromě Fordu ještě 12. místo pro Volvo XC60 PHEV (4 644 jednotek), 15. pozice pro BMW X1 PHEV (4 074 vozů) a Kia Niro na 19. místě, která má ovšem započítané BEV i PHEV dohromady (2 437+1 013). Je zde jasně vidět, že o BEV je větší zájem, což potvrzuje i BMW iX1, tedy čistě elektrické provedení, které bylo desáté a s 5 149 registracemi úspěšnější, než PHEV verze stejného modelu.
Při zhodnocení žebříčku si nelze nevšimnout, že zatímco Volkswagen Group skóroval hned šestkrát, Stellantis v něm má jediný zářez, a sice levný Citroën ë-C3 na 17. místě s 3 634 položkami. Za očekáváními zůstaly rovněž výsledky korejců; nejlepším z nich je Hyundai Kona EV na pozici 16 s 3 744 prodeji, druhým a posledním je zmíněná Kia Niro s 3 450 záznamy, které ovšem zahrnují BEV i PHEV dohromady. Zvedat pomalu hlavu naopak začíná Ford, který kromě zmíněného sedmého místa pro plug-in hybridní Kugu prodal i 3 525 čistě elektrických Explorerů už druhý měsíc po tržním debutu, což stačilo na 18. místo. Rovněž Mercedes-Benz příliš neskóroval, protože získal jedinou pozici, a to 11. místo pro EQA, tedy nejlevnější elektromobil z nabídky, s 5 004 prodeji. To by u prémiové značky nebylo nic divného, nebýt toho, že konkurenční BMW získalo hned tři pozice. Kromě zmíněných X1 a iX1 ještě dvacátá příčka pro BMW i4 s 3 410 prodanými vozy.
Trochu jinak vypadá žebříček za prvních deset letošních měsíců. Na prvních dvou místech se nic nemění, avšak třetí je suverénně Volvo EX30, čtvrté Audi Q4 e-tron a pátá Škoda Enyaq. Šestá pozice patří VW ID.4, sedmá potom MG 4, které zjevně neprožilo dobrý říjen, osmé je VW ID.3, deváté Volvo XC60 PHEV, desáté BMW iX1 a jedenácté pak i4, které na podzim také zvolnilo. Dvanáctá příčka patří Volvu za jeho dvojčata EX40/XC40 Recharge, třináctka putuje za Fordem Kuga PHEV, číslo čtrnáct za Kiou Niro. Překvapením je poměrně drahý Mercedes-Benz GLC PHEV na patnácté pozici, šestnáctý je Peugeot E-208 a sedmnáctý Mercedes-Benz EQA. Číslo 18 patří Cupře Born, devatenáctý je Hyundai Kona EV. A konečně číslo 20 BMW X1 PHEV.
Tento sloh je trochu nepřehledný :-)